corneliasrum

Alla inlägg den 28 januari 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 28 januari 2011 22:17

SPÖKFAMILJEN


En spökfamilj gick ut och gick

(det var förstås om natten).

Och spökmor bar sin minsta glytt,

och storebror bar katten,


De ropade  - Hu! Ulihu!

Det ekade i bergen,

och var och en som hörde det,

han ryste in i märgen.


De badade i ugglesump

och hänge sina lakan.

uppå en skallig gammal gran.

Sen gick de i till hakan.


Och månen lyste kall och blek

(det var som sagt om natten)

och spöksim sam de allihop.

fast kattsim sam ju katten.


En spökfamilj, en spökfamilj.

så vit som alabaster,

en rolig utfärd hade de,

med matsäck, katt och faster!


                       Britt G Hallqvist




I förra veckan fick jag hjälp med att hitta den dikt som vann i min klass närjag växte upp, när vi hade "dikttoppen"! Dikten hette "Ett ensamt skidspår"!


Idag fann jag en av de andra dikterna som var med och som vi barn gillade, men inte fullt lika mycket som den förra.


Nostalgi igen!!!

Av Ann-Christin Tjernström - 28 januari 2011 16:30

Änligen har kylan släppt! + 4 i morse, en markant skillnad mot -17 igår och -23 dagen dess förinnan.


Nu kunde jag och barnen testa lite skidåkning, första ggn för mig på det nya året.


Vi åkte först i skoterspåret på åkern.


 


Alvin kämpade på bra i skoterspåret.


 


Julia gjorde sin första vurpa.



Sedan bar det uppåt mot ödetorpet.



Barnen fick här sällskap av vår trogna fyrfota familjemedlem, Indra.


Trots sin ringa ålder,  endast 3 år, tog sig Alvin upp för den ganska branta backen upp mot huset.


När vi kom upp tyckte Alvin att vi skulle gå in. Ett självklart förslag av en 3-åring, men ngn nyckel har vi inte tillgång till.

Synd!!! Har själv inte heller varit in i huset. Det äldre paret som hade det som sommarställe var endast där under sommaren. Nu sedan de har gått bort, besöks torpet endast ngn enstaka ggn under sommarhalvåret, och jag har aldrig mött någon där.


Vi hade nu åkt i cirka 800 meter och det var dags att vända.

Nerför är det faktiskt svårare än att ta sig uppåt. Det smala skoterspåret lämnar mycket över att önska när det gäller bredd, inte mycket plats att bromsa på.


Vi testade lite teknik för bättre balans.


 

Alvin redo för hemfärd.


Att åka nedför är ändå ganska svårt. Till slut försökte jag ta honom mellan mina skidor som man gör vid slalom, men då med markant kortare skidor. När han till slut lutade sig på mig höll jag på att tappa balansen - vi beslöt därför att testa utan skidor och det gick väkdigt bra. Full fart på de korta benen och Alvin var nera lika snabbt som jag och Julia.


Väl hemma var vi både trötta och hungriga. Känns uttrycket igen: luften suger!!!!






Av Ann-Christin Tjernström - 28 januari 2011 11:18

Bläddrade förstrött i Guiness Redkordbok för 2009, och fann där en Internetsida.

Där vidade man hur drottning Margret av England skrattade gott åt denna Laughing Baby.

....men vem kan motstå - inte jag!


Av Ann-Christin Tjernström - 28 januari 2011 10:25

"Skaffa dig vänner

medan du inte behöver dem."

                                       Okänd

Av Ann-Christin Tjernström - 28 januari 2011 10:15

"Dansa vilt min själ,

lär dig aldrig marschera."

                              Toaklotter

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards