corneliasrum

Alla inlägg under januari 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 19 januari 2011 17:25

Igår fick jag hjälp på Facebook med att identifiera en dikt som min lärare läste för oss i skolan, "Ett ensamt skidspår"!


Idag har Indra och jag tagit oss fram på ett "ensamt skoterspår"!

Den här vintern har spåren inte varit speciellt långlivade: det har plumsats, skidats och åkts, men snöats och drivits igen. Min son körde nu för, jag vet inte vilken ordning, upp ett spår som jag och Indra kan gå på. Egentligen hade jag tänkt åka skidor men det kom jag först på när jag var ute på spåret, Lite slirtigt att gå faktiskt!


 

Morgonen hade varit kall -18 grader. Mitt på dan hade temperaturen stigit til -12 och det var sagolikt vackert. Vi gick efter det enda ensamma spåret. Indra med nästen hela huvudet nere under snön - kan inte förstå hur hon kan känna dofter en halv meter under snötäcket. Sannolikt ett liv ändå därunder, även om inte jag kan känna vittringen av det.


När jag vände mig mot solen kunde kan känna att den värmde - första gågnen för i år. Solljuset var väldigt starkt och jag som annars ofta bär solglasögon hade inte funnit rutinerna. Det var tur att solen inte ger ngn färg ännu - då hade det blivit rynkor!!!

 

I fastigheten som vi brukar passera bodde det en gång ett par vid namn Viktor och Elsa. Det var ett äldre par i 80-årsåldern. Det var en väldigt lagom promenad att hälsa på dem när barnen var små. Vi flyttade in 1990, i grannfastigheten.

Viktor hade diabetes och var nästan blind när vi lärde känna honom. Elsa tog hand om honom och allt annat runt om. Hon hade ett strålande humör och ett stort intresse för odling. Hon tog vara på fröna själv och sådde av egna frön år från år. Kommer speciellt ihåg hennes sockerärter; stora och kraftiga och med ett fårstängsel att klättra på. Hon odlade även rötter och morötter. En gång gav jag Viktor en stor squash och därefter odlade även Elsa squash.

Till höger om bagarstugan låg trädgårdslandet och bakom ladugården växthuset. Vi brukar gena däröver.


Elsa bjöd alltid på fika. Hon bakade mockarutor eller Kramforskaka som de också kallas. Det gjorde min mamma också, men inte som Elsas. Hennes var stora som bakelser och med ett tjockt lager av den bruna glasyren som även var ganska lös. Hon hade toppat med kokosflingor.


En 1:a april ringde jag till Viktor och Elsa och sa till Elsa att hon skulle titta ut för att se tre älgar vid ladugården. Inte kunde jag tro att hon skulle tro mig så benhårt. Hon försvann och jag blev sittande i luren. Jag skämder - lura en gammal människa så.

Efter en stund kom hon tillbaka, men koftan på. Hon kom tillbaka till luren och jag fick lov att tala om att jag hade lurat henne. Hon började skratta hejdlöst så även Viktor, som därefter berättade historien om och om igen.


Nu är Elsa och Viktor döda sedan många år. Fastigheten ägs av ett barnbarn och för drygt två år sedan avverkades skogen. Det känns tomt nu när det inte längre bor någon där - och sannlikt aldrig mer igen.


Min fastighet gränsar till det här hemmanet och är en avstyckning av deras hemman sedan 193 - Ett Per-Albintorp.


 

Bakom det här fönstret ligger köket där vi bjöds på fika. Det brukar vintertid hänga en lampa i fönstret för att det skall se bebott ut - hur ngn nu skall kunna tro det? Första gangen jag fann en lysande lampa i fönstret trodde jag  att det spökade. Nu har jag vant mig!


När man fortsätter ut mot vägen möter man den här verkstadsbyggnaden, med detta konstverk hängade från taket. På verkstadsgården - motsatta sidan - spelades det förra året in scener till den Oscardominerade filmen "I rymden finns inga känslor". Filmandet pågick en hel dag.



Så här frostigt var Viktor och Eslas hus idag. Hu.....dit vill jag inte gå in! Förvisso finns där en vedspis i köket, men.......



Så här ser det ut med bagarstugan fotat från framsidan av hustet och med det                                      "ensamma skoterspåret"

                                           i förgrunden.

Av Ann-Christin Tjernström - 18 januari 2011 16:36

Det kan tänkas att det här "smörupproret" - för vissa - kan förefalla lite tjatigt, men det här är viktigt då starka marknadskrafter ligger bakom de beslut som fattas.

 

 

Vi lever och verkar i en kommun där det är speciellt besvärligt då vår kommun har en kostchef, vars förening samarbetar med näringslivet.

 

Här kommer en länktill Lrf, Västernorrlands, veckoreflektion, v 3

 

.http://www.lrf.se/Medlem/Regioner/Vasternorrland/Myheter-2009/Veckans-reflektion---Sa-har-foddes-smorupproret/

 

 

 

 

Av Ann-Christin Tjernström - 18 januari 2011 13:10

  

 

Jag växte upp i en liten landsortsby där min mamma arbetade i skolans kök. Jag fanns med henne där från barnsben. Den skolan har därför blivit som en symbol för mina rötter. Torpet - där jag tillbringar en del tid under sommaren - ligger i närhetetn av skolan.

När jag gick i mellanstadiet - hade vi ngt som kallades för, tror jag, dikttoppen. Vår lärare läst upp dikter som vi sedan fick rösta på. Några dikter utkristalliserade sig, och började toppa listan. Den dikt som efter en tid blev en av de som sedan hamnade i toppen och sedan även vann - är nedanstående dikt.:

 

  

 

Bertel Gripenberg


ETT ENSAMT SKIDSPÅR


Ett ensamt skidspår som söker
sig bort i skogarnas djup,
ett ensamt skidspår som kröker
sig fram över åsar och stup,
över myrar där yrsnön flyger
och martall står gles och kort -
det är min tanke som smyger
allt längre och längre bort.


Ett fruset skidspår som svinner
i skogarnas ensamhet,
ett människoliv som förrinner
på vägar som ingen vet -
i fjärran förblevo svaren
på frågor som hjärtat bar -
ett slingrande spår på skaren
min irrande vandring var.


Ett ensamt skidspår som slutar
vid plötsligt svikande brant
där vindsliten fura lutar
sig över klippans kant -
vad stjärnorna blinka kalla,
hur skymmande skogen står,
hur lätta flingorna falla
på översnöade spår.

 

  

 

Vår mellanstadielärare var av åsikten; att den kondition som man inte hade uppnått före 19 års ålder - kunde man aldrig sedan uppnå.

Av den anledningen hade han infört skidåkning som en träningsform som vi använde oss av varje rast. 2½ kilometer varje rast - gav 7.5 kilometers skidåkning varje dag. Vi åkte ofta även på eftermiddagar och helger - en del av oss tränade också i klubb.

 

Skolan anordnade också de enda skidtävlingarna i kommunen - en riktig folkfest; vi spårade, snitslade och fungerade som funktionärer.

Min mamma bredde smörgåsar dagen innan och alla barn bjöds på varm choklad och mackor.

 

 

Jag har sökt dikten under några dar - och fick hjälp idag, via Facebook, med diktarens namn.

Anledningen till att jag helt plöstligt kom att tänka på dikten - den enda jag minns - kan jag inte svara på.

 

Nu har vi vinter så det räcker och blir över. Skidorna har tagits fram, men spår saknas. Något ensamt skidspår har jag därför inte i min närhet! Jag får nöja mig med att göra en "nostagitripp" - nu med hjälp av dikten; "Ett ensamt skidspår"!

 

  

Av Ann-Christin Tjernström - 17 januari 2011 19:29


FÖRÄLDRAR


Föräldrar

kan uppfostras

till att förstå.

Men då

ska man också

ha haft dem från

att dom var små.


                         Piet Hein

Av Ann-Christin Tjernström - 17 januari 2011 10:21

  

 

"Smörblomma/smörblommor" - var det namn som jag och Åsa döptes till av en representant från LRF i höst!

 

Som "smörblomma" känns det angeläget att så snart jag bara kan -  informera om de farligheter som smörets konkurrent innehåller.

 

I det här fallet vill jag belysa Becel som enligt reklam är "hjärtvänligt" - alltså den motsatta mot verkligheten. Det är viktigt att vi alla håller oss väl uppdaterade med aktuell forskning i frågan. Marknadskrafterna är större än vi kan ana - och information och enade krafter krävs för att få slut på "margarineländet"!

 

I mitt fortsatta städande i mailboxen fann jag även den här informationen från Gunnar Lindgrens maillinglista. I det här mailet belyses även Uffe Ravnskovs forskning som vi kan läsa om i hans bok "Kolesterolmyten hålls vid liv"!

Uffe Ravnskov tillsammans med Gunnar Lindgren deltog gratis i det seminarim som "smörupproret" anordnade i samarbete med C i maj 2010.

 

Här nedan informationen sammanställd av Gunnar Lindgren:

 

Ännu en myt – det ”hjärtvänliga” Becel

2010-05-12 Livsmedelsverket borde varna för populärt margarin, anser läkaren Uffe Ravnskov.

Sedan många år har vi fått veta att vi bör äta Becel i stället för smör och Bregott. Becel innehåller nämligen rikligt med fytosteroler, grönsakernas kolesterol. Fytosterolerna sänker halten av vårt eget kolesterol i blodet och sägs därför minska risken för åderförkalkning och hjärt-kärlsjukdom. Det saknas emellertid kliniska experiment, som visat att ett högt intag av växtsteroler gör nytta. Mycket talar för att det är tvärtom.

Redan 1991 visade en studie publicerad i tidskriften Metabolism att en hög halt av växtsteroler i blodet är associerad med en högre risk för hjärt-kärlsjukdom hos patienter med genetiskt betingat förhöjt kolesterol och senare studier har visat att det även gäller för andra.

I 4S-studien till exempel, en av de första statinstudierna, var risken för koronarsjukdom signifikant associerad med blodets halt av fytosteroler. Risken för dem vars blod innehöll mest fytosterol var dubbelt så stor jämfört med dem som hade lägst, trots att deras kolesterolhalt minskat lika mycket eller mer. Två stora kohortstudier kom fram till samma resultat och även djurförsök pekar på att plantsteroler har en skadlig effekt på artärerna.

Förklaringen kan vara den att fytosterolerna hämmar upptaget av fettlösliga vitaminer. Många studier har nämligen på senare tid visat att en låg halt av D-vitamin i blodet är en tung riskfaktor för kardiovaskulär sjukdom. Möjligen kan även den höga kvoten omega-6/omega-3 i Becel bidra.

Detta föranledde de kanadensiska hälsomyndigheterna att förbjuda födoämnen, som tillsatts fytosteroler. Även det tyska läkemedelsverket har varnat mot användningen av dylika livsmedel. I Sverige och i många andra länder rekommenderas de emellertid fortfarande och Unilever fortsätter propagera för sina ”hjärtvänliga” Becel-produkter.

Vilka tankar har Livsmedelsverkets kostexperter gjort sig om detta? Känner de till dessa forskningsresultat? Om de gör det, varför varnar de inte mot Becel?

Uffe Ravnskov,
läkare och docent i Lund.

Referens:
Weingärtner O, Böhm M, Laufs U. Controversial role of plant sterol esters in the management of hypercholesterolaemia. Eur Heart J 2009;30: 404–409.

______________________________________________

Gunnar Lindgren: Innan fetterna i margarinet processades med natronlut, fosforsyra, blekmedel osv fanns naturliga fytosteroler i fettet. Men dessa försvinner vid den brutala behandlingen med kemikalier. I stället sätts de till i efterhand. Dessa fytosteroler utvinns exempelvis från timmer i Finland eller sojabönor. I båda fallen används lösningsmedel, troligen bensin.

Av Ann-Christin Tjernström - 17 januari 2011 09:06

Jag har under ett antal månader intagit kokosfett/kokosolja dagligen - då som ingrediens i min morgonsmoothie eller på en sked direkt in i munnen.

 

Jag har hört om en del hälsomässiga fördelar. Kokosoljan är naurligt mättat fett och skall vara ekologisk och inhandlas i Hälsokostbutik då den som finns i handlen inte är densamma.

 

Sedan ett antal år tillbaka har jag haft tillgång til Gunnar Lindgrens nyhetsmail. Gunnar Lindgren är en av de mest insatta personer i landet när det gäller margarinframställningen men även ytterst kunnig om det avloppsslam som sprids på våra åkrar innehållande bl a läkemedelsrester.

 

Vid genomgång av mailboxen - fann jag nedanstående information (från Gunnar Lindgren) om en privat studie kring Alzhemmers syndrom. Länk till ytterligar bilder av teckningar som den Alzhemmerssjuke mannen gjorde före och under intag av kokosfett:

 

 


                     Kokosfett och Alzheimer (Gunnar Lindgren)

Det finns många som rapporterar hur Alzheimer, denna gåtfulla och svårbehandlade sjukdom, förbättras - i flera fall radikalt - om man äter riktigt kokosfett. Med "riktigt" menas icke processat fett. Det återstår dock att undersöka vilken behandling de olika varumärkena har utsatt deras produkt för - vare sig de är ekologiska eller inte.

Även demens anses förbättras vid denna behandling.

I en intressant rapportering från detta område finns slående exempel på dramatiska förbättringar. En allvarligt drabbad patient fick i uppgift att rita en klocka. Efter en tids intag av kokosfett ritade patienten en ny klocka och slutligen ännu en efter ännu längre behandling. Här följer de tre teckningarna av klockorna:

Före behandling

Efter 14 dagar

Efter 37 dagar

Läs mera:  http://www.coconutketones.com/

 

 

Av Ann-Christin Tjernström - 15 januari 2011 11:24

 

Din tro formar dina tankar

Dina tankar formar dina ord

Dina ord formar dina handlingar

Dina handlingar formar dina vanor

Dina vanor formar dina värden

Dina värden formar din framtid

                                                  


  Mahatma Gandhi (1869-1948)

Av Ann-Christin Tjernström - 15 januari 2011 11:08

  


När du gått omkring länge ute i blåsten och plötsligt går in i någons hus och han säger: 'Du kommer precis lagom för en munsbit av något slag!', då vet du att det är en trevlig dag.

                                                  

                                              Källa: Nalle Puh

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards