corneliasrum

Alla inlägg den 23 februari 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 23 februari 2011 09:45

När jag var 17 år började min mage protestera mot viss mat. Jag hade ätit antibiotika konstant sedan 7, pga öron - näsa och halsinfektioner. Det höll i framt till och med 18.


När jag var 19 år valde jag att lägga om kosten. Jag blev vegetarian och har så förblivit. Jag har ett yttest känsligt system och reagerar starkt på mycket av det jag stoppar in i munnen.


Jag är ett stort fan av Sanna Ehdin, immunolog, författare och föredragshållare. Jag kom i kontakt med henne förra året, när det stormade som mest kring oss och "smörupproret". Hon var den som tillsåg att vårt uppror blev ett internationellt intresse. Hn skev om oss på sin blogg och det spred sig bland andra.


Tillbaka till maten. Av en händelse stötte jag på Sannas bok "Kokkonst för den självläkande människan", på Kupan i Sollefteå. Den stod i fönstret och jag såg den först när jag kom ut - jag gick in förstås och nu är den hos mig.

I den har hon tagit upp de olika blodgrupperna och vad sin är karaktäristiskt för dem.

Jag är A, och därför går det lätt att se att min kropp har informerat mig om vad jag skall äta under stor del av mitt liv.


Jag väljer att citera några rader ur boken här nedan. Även ett stort grattis till Sanna som idag firar sin 50:e födelsedag:



"Blodgrupp 0 kallas för jagaren/samlaren och finns hos 42 procent av Sveriges befolkning. För denna blodgrupp är kött en bra energikälla och de mår också bra av intesiv fysisk träning och löpning. De har ett starkt matsmältningssystem och immunförsar men kan få problem med autoimmuna sjukdomar och magsår ( på grund av för hög magsyraproduktion). 44 procent av Sveriges befolkning tillhör blodgrupp A som även kallas medelhavstypen. De mår bäst av att äta vegetarisk kostsn, men fisk går också bra. De haer en tendens till för lite magsyra och täl därför inte kött särskilt väl.  Personer med blodgrupp A har en känslig matsmältning och är mer mottagliga för infektioner. Både blodgrupp O och A bör avstå från komjölksprodukter, dock kan mozarella, getost och fårost gå bra.

Bldogrupp B (nomaden) är den mest balanserade med ett starkt immunförsvar, tålig matsmältning  och ett balanserat nervsystem. Därför har blodbrupp B förutsättningar för ett långt liv. Vissa individer kan hasvårt att spjälka mjölk och en del kan utveckla autoimmuna sjukdomar. Blodgrupp AB kalls D`Adamo för kameleonten eftersom de som har den lätt anpassar sig för förändringar i kosten och miljön. De har en känslig matsmälrningkanal med samma begränsningar av kosten som A och B. Eftersom denna blodgrupp helt saknar antikroppar mot både A och B löper de ytterst liten risk att få allergier och autoimmuna sjukdomar."



Inser att det är minst lika viktigt att lyssna på magen och tarmarna som att lyssna på sitt "hjärta"!


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards