corneliasrum

Alla inlägg under februari 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 16 februari 2011 21:25

I morrn har sonen skrivning i svenska och då poesi och dikt.


Eleverna har tränat på att skriva Haiku, Tanka och Femstegsdikter.


Inför skrivningen i morrn har vi tränat lite hemma.


Först en beskrivning av hur man skriver dikterna.


Haiku:

Första raden - 5 stavelser

Andra raden  -7 stavelser

Tredje raden - 5 stavelser


Tanka:

Förta raden - 5 stavelser

Andra raden - 7 stavelser

Tredje raden - 5 stavelser

Läg till två rader

Fjärde raden - 7 stavelser

Femte raden - 7 stavelser.


FEMSTEGSDIKT

1 substantiv

2 adjektiv

3 verb

4 Mening om substantivet

5 Synonym till substantivet.


Här kommer några förslag som kom till när vi tränade i kväll.


FYRHJULING

snygg, färggrann

sladdar, börnar, kör på bakhjulen

Vad roligt att köra ATV

Kazuma


SKOTER

Skotern reser sig

körde upp på en kulle

bensinen rann ur


SIV

gillar sill och en sardin

hon är jättefin

svansar runt och rykcer - hon är arg

Putte syns bakom en tall


INDRA

Indra är vår hund

Hon hoppar till en liten stund

Hon står still en stund


Sniffar runt och hittar skit

Smakar som en godisbit

Av Ann-Christin Tjernström - 16 februari 2011 15:57

                                   SINNESROBÖNEN

                                  

                                  Gud ge mig sinnesro

                                  att acceptera det jag

                                  inte kan förändra.

                                  Mod att förändra

                                  det jag kan

                                  och förstånd

                                  att inse

                                  skillnaden.


  Finns det något mer rogivande en en katt

katt som har gått till ro. I bilden katten Svinto.

    

                     

Av Ann-Christin Tjernström - 16 februari 2011 15:38

MOBILSTRÅLNING KAN GE ADHD



Sammanfattning ur Harald Blombergs bok: "Rörelser som helar."


Blomberg anser att ADHD och inlärningsproblem har ökat under det senaste decenniet och sammanfaller med den allt intensivare bestrålningen av mikrovågor från mobilmaster, mobiltelefoner och sladdlösa telfoner. Foster och spädbarn utsätts numera för det.


Forskare i Lund har på visa att unga råttor som utsätts för strålning under två timmar, stårlning som motsvarare en mobiltelfon, får läckage p blodhjänrbarriären. Skador som finns kvar efter åtta veckor.

Blodhjärnbarriären skyddar hjärnan för att blodburna gifter skall tränga in i hjärnan.


De delar av hjärnan som stårlningen på verkar är; hjärnbarken. hippocampus och basala ganglierna. Det är områden ssom är störda vid uppmärksamhets- och inlärningsproblem. De här skadorna kan direkt orsaka symptom som vid ADHD. Skadorna på ganingerna kan ävn störa den motoriska utvecklingen och indirekt ge upphov till sådana symptom.


Med denna, för foster och spädbarn,skadliga trådlösa mikrovågsteknologi, kan man förvänta en dramatisk ökning av uppmärksamhets- och inlärningsproblem hos barn.



Slutord:

Ovanstående information är inte tillgänglig för alla då våra myndigheter väljer att "mörka" sanningen. Vår strålsäkerhetsmynidiget, SSM ( tidgare SSI), lutar sig på vetenskap som industrin till stor del har sponsrat.


Politiker och beslutsfattare låter sig luras och massmedia har stora annons- och reklaminslag som sponsras av industrin.


Är man intresserad får man själv söka information.

En bra sida är www.vagbrytarenstockholm.org






Av Ann-Christin Tjernström - 15 februari 2011 17:08

Idag hade jag ett litet paket i brevlådan. Det innehöll en nipperask med ett halsband med hänge med röd sten. Två stenar - den ena en rosenkvarts, och den andra i en gråaktig sten - båda med ansikten på.

Två vykort med recept: Ostsnurron som görs av smördet och riven ost samt Vallmobullar. Vackaraste var ändå ändå orden på det tredje kortet:



VÅGA TA STEGET


Ibland känns det som

om livet helt står still.

Och just den man är i

är inte det man vill.


Man känner sig så svag

så vilsen och så feg.......

Så känns det till den da

man vågar ta ett steg.


Då öppnas nya vägar

och man får perspektiv.

Och plötsligt kan man se

hur man vill ha sitt liv.


Och när man blickar bakåt

när man har fått distans,

så ser man att det svåra

var källan till en chans.



Tack käraste Liz-Beth   

Av Ann-Christin Tjernström - 15 februari 2011 10:00

Inte kunde jag ana att gårdagens tempertur skulle sjunka till -32 grader, även om jag på Facebook hade läs tom en man från Jokkmokk - där man hade förespått -40 grader.

Allt är dock relativt - så även kylan. Idag har den släppt taget en del - endast -24 nu på morgonen, men räcker och blir över.


Vill ju gärna komma utomhus en stund varje dag, men sån här kyla klarar inte mina kinder av.


Började, som tidigare nämnt, med rensning i röran i mig själv och i mitt hem. Har dock en liten del att rensa, t ex bland leksakerna som barnbarnen har i backar i min dotters rum.

Jag har en skrubb som i det närmaste till brädden är full med leksaker och julsaker. Det är snedtak, och trots mina ringa 1.57, får jag gå kraftigt framåtlutad. Det gör att jag väntar i det längsta med att vara därinne och stuva omkring. Kartongerna som sakerna ligger i får dessutom med nöd och näppe plats med att ta in och ut gm den trånga dörren.


Om vi nu skall ha lite aktuella leksaker framme till barbarnen, inser jag att jag får ta tjuren vid hornen och krypa in i skubben. Ut med kartongerna för att se om det finns något som passar bättre till barnen idag, och in med det som de har blivit för gamla för att leka med.


Känner mig alltid lite sprickfärdig av otålighet när jag håller på med barnens leksaker. Likadant vär det när mina egna var smö.

Någon direkt ordning bland sina saker har ingen av dem haft. Hade önskar dem lite bättre ordningssinne, eller åtminstone för min skull. Minns att jag ibland fick hålla på en hel dag för att organisera bland leksakerna. Utan organisation finns inte heller förutsättningar att kunna leka med sakerna om de inte är komplette. Förvisson har mina barn varit varsamma med sina leksaker, förutom min dotter då som tillsåg att de flesta barbiedockorna saknade båd armar, be och huvud - undrar just vilken lek hon lekte då?


Eftersom hon var mera en pojkflicka, förstår jag att hon använde dockorna till annat än att klä på och av.


Traktorer och bilar har även varit mindre kompletta.Avsaknad av hjul, hytter och förare........eller alla dosor som sonen tog bort locket ifrån. Vet inte hur många herrelösa batteridosor som jag har hitta och locken långt därefter - ensamma.


Det krävs en stor skopa energi och övertalaning av mig själv för att kasta mig in i leksaksskrubben för att bringa ordning -

tror inte att det finns ngn återvändo. Skall jag rensa i röran slipper jag nog inte ifrån "skrubben"!


När jag var barn fanns här en "profil" Amos Persson gestaltad av Henning Lundström. Han brukade leka "skrubbleken" när han fick besök. Misstänker att min egen skrubblek får begränsas till någon form av "ensamlek" - om jag inte vill ha hjälp av mina barnbarn förstås. De skulle sannolikt älska att gräva runt bland lekssakerna

- men misstänker att "röran" skulle bli allt för oförändrad om jag skulle ta barnen till hjälp, ,,,,,,,,,,,men tror att det blir glada och uppskattar om jag har plockat fram nya grejor till de kommer på besök igen.



Av Ann-Christin Tjernström - 14 februari 2011 17:31

"Ta bort all stress från din kropp,

och kroppen gör vad den är avsedd att göra.

Den läker sig själv."

                                                  
      Ben Johnson


Av Ann-Christin Tjernström - 14 februari 2011 11:29



  HAPPPY VALENTINES DAY   

Av Ann-Christin Tjernström - 13 februari 2011 14:52

"Gladare tankar leder till en lyckligare biokemi,

en gladare, lyckligare kropp.

Stress och negativa tankar har visat sig ha en

allvarlig negativ effekt på kroppens och hjärnans funktion,

eftersom det hela tiden är våra tankar och känslor som

omorganiserar, omformar och omskapar vår kropp."

                                                  

              John Hagelin

 

  

 

"If you own a balloon you can not be

                            depressed".

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards