corneliasrum

Alla inlägg under februari 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 3 februari 2011 08:48

Idag är jag inbjuden till utvecklingssamtal. Och då på min sons skola.


"Är utvecklingssamtalt utvecklande?"


Hoppas på det!


Finner att utvecklingssamtalen med deras mål och uppföljning är markant bättre än de "kvartssamtal" som rådder dessförinnan.


Förutom att samtalet har en struktur, varar det även längre än det tidigar kvartssamtalet. Min yngste går f n i åttan och allvaret blir mer och mer markant. Endast ett år kvar till dess att gymnasievalet skall göras.


Själv är jag glad att göra ett val som i så stort påverkar framtiden.


Men tänker ni - han har ju hela livet framför sig.

Ja, förvisso! Men det är endast de här studierna som är gratis!


Fortsätter man att studera efter fyllda 20 blir det sannolikt studielån. Ett lån som kommer att följa med hela livet.


Känns därför angeläget att sonen hittar någorlunda rätt från början.


Nu snart på väg till, ett förhoppningsvis, "urvecklande utvecklingssamtal"!





Av Ann-Christin Tjernström - 2 februari 2011 20:19

                   SOMMARDIKT


Sommar och sol

gärna vid en pool.

Gräva i sanden

med ena handen.

Läs din dikt

gör din plikt

                   Elin EPS



För närvarnde läser eleverna i min sons klass om dikter.

De skulle välja en dikt att framföra och analyserna.

Ovanstående dikt blev valet.


Sommardikt - får mig att längta!

Av Ann-Christin Tjernström - 2 februari 2011 19:19

Idag - ett besök hos tandregeringen!


Min sons tandställning sattes i förra året i maj.


Redan nu kan men ser en märkbar föränding till


det bättre. De la upp en plan på två år för att tänderna


skulle har rättat till sig, men fortsätter det så här


har vi förhoppningsvis det här över efter endast ett och


ett halvt år!


Helt fantstiskt hur tänderna kan rätta till sig på så kort tid!

Av Ann-Christin Tjernström - 2 februari 2011 19:12

"Det finns ingen bättre spegel

än en gammal vän."

                       Ordspråk från Spanien



"Sann vänskap är som god hälsa.

Man föstår inte värdet av den förrän

man förlorar den.

                        Charled Caled Colton



"Det är alltid fel människor

som har dåligt samvete"

                           Erich Maria Remarque




Av Ann-Christin Tjernström - 1 februari 2011 08:08

När jag precis hade startat den här bloggen, i november 2010, fick jag löfte att skriva om min vänninnas levnadsöde och då gällande hennes cancer, som har uppstått pga östrogenbehandling i samband klimkateriebesvär - bröstcancer. När hon sedan ett livmoderframfall vägrades hon behandling för det, om hon inte underkastade sig medicinsk behandling av preparatet Vagifem.


I bipacksedeln som följer förpackningen, kan man läsa att Vagifem inte skall användas till kvinnor som hade haft bröstcancer, vilket min väninna påpekade. Läkaren ihärdigade, och efter 3-4 månader hade hennes cancer blommat upp igen, Nu i lymfa och strax därefter i levern.


Väninnan har använt mistelpreparatet Iscador och cancern försvann.


I höst fick hon ett diskbråck, och tryckte inåt, vilket gav henne fruktansvärda smärtor. Då hon inte var friförklarad från cancern kunde ingen annan behandling sättas in förrän sjukvården hade förvissat sig om att hon inte hade utvecklat skelettcancer.


Massor av sjukhusbesök, 20 mil enkel resa, och många röntgenundersökningar. Man fann  ingen cancer.


För de fruktansvärda smärtorna tog min väninna stora doser av smärtstillande medel. Hennes mage började krångla, och för en tid sedan kände hon en hård knöl under bröstbenet. Vid kontakt med sjukvården skickades hon åter för röntgenundersökning samt annat. Nu visade det sig att hon åter hade cancertumörer och nu i levern.


Jag är djupt förtvivlad, men även "heligt förbannad"! Min väninna har erhållit cancer, plåtags under många år,  besegrat cancern och nu åter cancerbesked igen. Cancer i levern!!!!!!

Detta pga av mediciner som sjukvården tillhandahåller och som dessutom åter igen har förskrivits min väninna.


Min väninna har tidigare givit medgivande till att få detta nedskrivet och publicerat. Hon vill varna andra kvinnor men även tipsa om läkemedelsföreningen som gör utbetalningar om sjukvården har gjort en felbedömning.


Bakgrunden till ovanstående kan ni läsa under kategorien "levnadsöden".


Om ni som läser detta känner till ngn verksam behandlingsmetod för cancer, vänigen meddela mig på 061250585@telia.com eller ankietjernstrom@live .se


Om det inte vore för att min väninna var den mest fantastiska av människor och är värd att få all den hjälp som jag och andra kan ge henne, så gör jag även det här av rent egoistiska skäl - jag står inte ut med att höra mer om hennes plågor, jag står inte heller ut med att eventuellt förlora henne!   




Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards