corneliasrum

Alla inlägg den 12 mars 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 12 mars 2011 22:30

Efter att ha varit lamslagen framför nyhetsuppläsningarna kring den fruktansvärda katastrof som har skakat Japan, tog jag mig så småningom ut i det vackra vårvintervädret.

 

Idag blev jag själv då familjen inte var hemma och Julia tillbaka hos sin familj.

Jag tog bilen till älven och åkte med Indra den sedvanliga rutten över isen (1 km) och sedan efter stranden(1½km). Det låg ett lager med nysnö på isen och knappt någon som hade varit där före oss.

 

När vi sedan kom tillbaka till stranden, hämtade jag min packning som idag även var min stickkorg. Fick en provmodell av min väninna Liz-Beth, på en socka/toffel som var lite annorlunda. Först stickar man en triangel som påbörjas med  3 m som sedan ökas en i vardra sida till c:a 32 m. räta maskor. Därefter resår 2 a 2 r cirka 1½ dm. När resårstickningen sedan är klar åter rätsticking, och nu skall triangeln göras i motsatt riktning, alltså avmaska till dess att endast 3 m finns kvar. Man virkar därefter en kant med fasta maskor i avvikande färg, syr ihop på sidorna där det är resårstickat, viker ihop stickningen. När  sidorna är hopsydda sys även den ena sidan av sockan ihop - det blir över fotleden.

 

Jag hann sticka en socka till innan det blev kallt. Tittade förstås upp emellanåt för att njuta av solen. Såg ett stort mandelformat moln, och ett något mindre. Nästan som UFO:n

 

 

 

Molnen låg kvar länge och hade sedan spridit sig över stor del av himlen.

 

Har ett önskemål att kunna avläsa molnen, men är för slö för att läsa in själv - skulle vilja gå en kurs - då jag fascineras av dem,

 

 

Slutligen:

 

Fann detta citat på Anna-Karin Mattssons logg på Facebook, en vän som skriver helt fantastiskt - önskar jag skulle kunna uttrycka mig som hon gör.

 

Här kommer i alla fall citatet av Dalai Lama:

 

När Dali Lama tillfrågades vad som förvånade honom mest sa han människan - därför att hon offrar sin hälsa för pengar och offrar sen pengar för att återfå sin hälsa. Och sedan är hon så orolig inför framtiden att hon inte förmår uppskatta nuet varvid resultatet blir att hon varken lever i nuet eller framtiden.. hon lever som hon aldrig kommer att dö.... dör sedan utan att egentligen ha levat..

Av Ann-Christin Tjernström - 12 mars 2011 07:47

Sitter och tittar ut på ett bedårande vinterlandskap. -17 grader visar termometern, och det är obeskrivligt vackert utanför.

Sååå otroligt vackert


På näthinnan har jag bilderna från nyheterna som basunernar ut det ohyggliga som har hänt i Japan. Nu blir vi åter medvetna om människans litenhet när naturkrafterna slår till.


Det är så obegripligt att jag kan ha det så här bra och vackert när en naturkatastrof av obeskrivlig dignitet har drabbat Japan.


Det kraftiga jordskalvet.......Den enorma flodvågen........följderna därefter.


Obegripligt!!!!!!! Bilderna som kommer via massmedia, bekräftar.....men ändå svårt att förstå.


Min tacksamhet över att leva mitt i ett vykort - är idag stor och mina tankar finns hos dem nu som har det svårt.


Moder Jord har länge ropat på hjälp....


Många av oss har läst profetsior om analkande katastrofer - är vi där nu?


Kännner mig lamslagen, liten och hjälplös!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards