corneliasrum

Alla inlägg den 21 mars 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 21 mars 2011 07:47

 


Delfiner har under många år varit mina favoriter. Jag har samlat en del, lyssnat och tittat på dem, förutom att använda dem i undervisningen.


För drygt 10 år sedan arbetade jag några timmar i veckan i en 2:a

Då jag alltid har sysslat med musik, avslappning etc. blev det förstås ngt som jag gjorde med klassen.


Det började med att vi sysslade med rim och ramsor, och sedan gick vi så småningom över till avslappning.


Parallellt med undervisningen i klass, jobbade jag även med ett projekt i skolan som kallades för Jag Duger. Det var livsfärdighetsövningar i mindre grupper där jag och en kollega använde oss själva som verktyg i mötet med barnen. Lyhördhet var vårt ledord och vi arbetade med barngrupperna utifrån gruppens eget behov.

Vi hade en del inramning: Ringsamtal, avslappnande musik, tänt ljus, hälsningslek, stor respekt för den andre, tystnadsplikt etc.

Vi följde viss given tågordning för att barnen skulle känna sig trygga. När vi förde ringsamtalet fick barnen tala i turordning och tacka för ordet. Ingen fick avbryta och alla skulle vänta på sin tur.

I de samtalen berättade barnen ngt positivt och något negativt och vi kunde därefter fortsätta dagens tema utifrån vad som hade kommit fram efter att alla barn hade fått komma till tals.

Det var mycket som kom fram och många saker som kunde lösas, av barnen själva med en vuxens vägledning - barnen visste själva svaret och hur de skulle gå till väga.


Jag och min kollega höll på i två år.


Tillbaka till klassen:


Under tiden med Jag Duger hade jag kontakt med Thetaförlaget, nu Wellness music, och fick ta del av deras produktion.


Jag testade med att läsa visualiseringar för barnen, eller lät  en färdig avslappningsövning lyssnas till. Alltid musik från Wellness music i bakgrunden - finner den outstanding!


Barn lade sig på golvet, 20 st, och efterhand som vi tränade föll fler och fler barn in i sömn. Nu var ju förstås inte det syftet men jag tror att de förknippade vila med sömn, och lät därför sömnen komma. Ibland sov 13 av 20 barn, och det var svårt att få liv i dem för att sedan gå till lunchen. Hur som helst fann barnen avslappningsstunden givande.


Ett år efter övningarna talade jag med barnen i klassen, vid vårt Jag Dugermöte, om vad vi gjorde läsåret innan.

- Sov!!!!! Svarade många av barnen.


Jag frågade då även om de ngn gång hade kunnat använda sig av metoden den hade lärt sig, Och döm om min förvåning då flera av barnen meddelade att de använde sig/tänkte på "delfinerna" när de var i en stressad situation.

En av de färdiga övningarna var "Delfinresan" med Christina Divén.

En flicka berättade om när det var jobbigt med småsyskonen när hon skulle sova, och att hon då tänkte på delfinerna.

En pojke, berättade om att han spelade hockey och satt i avbytarbåset och kände sig nervös. Då tänkte han på delfinerna. Hans föräldrar stod uppe på båten och han och systrarna simmade i vattnet.

Den andre pojken berättade om stress i samband med hockey även han, då han var målvakt och skulle göra räddningar. När han skulle gå fram och möta pucken - tänkte han på delfinerna och det blev så "bra".


Strax därefter mötte jag den andra pojkens mamma på ICA. Hon gick fram till mig och sa:

-Jag måste tacka dig för vad du har gjort för Kalle (fingerat namn).

-Du vet - han spelar hockey och är målvakt. När han skall göra en räddning i samband med straff, glider han ut på isen och bara tar pucken. När vi sedan frågar hur han kan vara så cool svarar han:

"Jag tänker på delfinerna":


Mamman köpte sedan hem CD:n för att använda hemma.


 


Slutsatsen av detta blev att jag insåg att eleverna själva hade lärt sig att automatisera med hjälp av delfinerna. Vid autonom träning används triggers för att komma ned i avslappning, eleverna tog till sig delfinerna och när de tänkte på dem kom avslappningen per automatik.


Barn är naturliga och lär och tar in på det sätt som de ska, inte alltid som vi vuxna tror eller vill.


Jag skrev senare en rapport om mina erfarenheter som jag sedan vidarebefordrade Christina Divén. Nu har jag återkopplat till henne.


Idag använder mitt barnbarn CD-inspelningarna när hon skall sova.


Jag har precis ställt iordning ett rum där jag kan ge healingbehandling. Nu har mina delfiner fått flytta in där och emellanåt kommer det nya till mig - som t ex ett vindspel med delfiner som passar perfekt.


Inser därför att  delfinerna även finns för mig......


Här nedan delfinmusik för bebisar och gravida:




OOOOppppps -  nu blev det många!!!!! Lyckas inte få bort de som kom fel!!!! :)




Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards