corneliasrum

Alla inlägg under mars 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 19 mars 2011 07:23

Musik har alltid varit en stor del av mitt liv. Började spela blockflöjt i 2:an och fortsatte sedan med tvärflöjt i 3:an. Började i i blåsorkester när jag gick i 4:an och fortsatte sedan i orkester en bit efter att jag hade fyllt 20.

 

Har sedan varit medlem i ett par körer och även där spelat flöjt.

Just nu är jag inte aktiv, annat än hemma, men hoppas råda bot på det lite längre fram

 

När jag första ggn lyssnade på Il Diva - smälte jag som smör.

Vackra röster i stämsång, och dessutom bildsköna män - blir sången/musiken i kubik.

 

Nu har jag inte lyssnat på dem på några månader, och kom att tänka på dem när jag vaknade för en stund sedan. Kände därför för att göra ett besök på Youtube och lägga in här.

 

Tänk att få vakna till Il Divo! Skulle gärna han dem sjungande utanför fönstret när jag vaknar, eller varför inte på sängkanten?

 

Av Ann-Christin Tjernström - 18 mars 2011 07:51

I morgon är det supermåne.  De senaste dagarna har massmedia rapporterat om den stora måne som vi i morgonkväll, lördag har tillfälle att se.

 

Månens bana kring jorden är alltid elliptisk. Det som är ovanligt för det här fenomenet är att månen vid det här tillfället är full vilket den inte alltid är. Avståndet mellan jord och måne är alltså inte kortare än annars och månen är därmed inte heller närmre. Detta säger Stefan Larsson, astronom vid Stockholms universitet  i SR Västernorrland nu på morgonen.

 

Den påverkan som han deklarerar är att tidvattnetn blir lite starkare.

Att månen upplevs som "finare" och större har med läget - närmre horisonten. Storleken är dom 14% större vilket vi sannalikt inte annars skulle kunna konstatera.

 

Jag är är född i juli, kräfta. Den planet som påverkar kräftan är månen.

Här nedan kommer inf. om kräftan hämtat ur: ditthoroskop.nu

 

Förr i tiden ansågs människornas själar härstamma från kräftans stjärnbild. Månen härskar över kräftan, och moderlighet och beskyddande är centrala begrepp för honom. Han sätter ofta hem och familj i första rummet. Detta är kräftans sätt att tänka och han kan mycket väl betrakta sin arbetsplats eller sina vänner som sin familj som han beskyddar.

Känslighet och impulsivitet är också centralt för honom. Till det yttre kan kräftan verka hård, men i själva verket är han oerhört känslig. Ibland gömmer han sig bakom sitt skal, när känslorna blir för starka. Liksom krabban är han en tapper krigare när han eller de han beskyddar är i fara. Ibland kan dock krabbmentaliteten få honom att röra sig i sidled.

Månen och månadens cykel har en viktig betydelse för kräftan. Lynnighet och månens dragningskraft kan både inverka gott och ont över honom.

Element: vatten Kvalitet: ledande Polaritet: negativ
Nyckelord: Månen, intuition, anpassning, känslighet, impulsivitet, hem, familj, minne, metallen silver och lördag.
Positiva karaktärsdrag: varsam, försiktig och har stark släktkänsla.
Negativa karaktärsdrag: lättrörd och överaktiv.
Människokroppen: mage och bröst.


Kan inte säga att jag har känt av den här supermånen annat än att det redan i den gångna veckan har varit yttest ljust utomhus när jag har gått till sängs på kvällen.

 

Så här sjunger Dean Martin om månen - kärlek!:

 

 

 

 

Så här har våra medier rapporterat under veckan:

 

Aftonbladet:

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8700158.ab

 

Svenska dagbladet:

 

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/oro-for-supermane_6018715.svd

 

DN:

 

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/oro-for-att-supermane-ska-valla-kaos

 

 

 

Kommer inte ihåg när det var supermåne förra gången.

Återstår då att se om jag blir "mångalen" i morrn kväll.

 

 

 

 




Av Ann-Christin Tjernström - 18 mars 2011 06:44

Uppe med tuppen idag igen - den sista dagen den här veckan då sonen har gjort PRAO på Ådalens bildemontering.

 

Jag har tidigare nämnt om hans brinnande intresse för fordon sedan 2-årsåldern, och den här veckan har han verkligen tillbringat i sina rätta element.

 

Trots att uppstigandet på morgonen är en timme tidigare än vanligt, anser jag att hans motivation att ta sig ur sängen, den här veckan har varit mera full av motivation.

 

Att vara "utomhusmekare" på bildemontering har nu blivit ett yrke som han skulle vilja ha.

Vi har talat om vinter och kyla, men med vårvinterns fina väder aktuellt , ses inte det som något hinder.

 

Med de här erfarenheterna av sonens motivation att ta sig iväg på morgonen, kontra intresset att åka till skolan - ger en reflektion över hur skoltrötta barn i 8-9:an är.

 

Kan inte se annat än att jag har en blivande bilmekaniker i familjen. Ett yrke som sonen redan idag har god insikt och kunskap kring.

 

Framtiden till en del utstakat! Han verkar vara född till det här - just nu i alla fall!

 

"Born this way" med Lady Gaga:

 

Av Ann-Christin Tjernström - 17 mars 2011 08:00

Med risk för att förefalla "tradig" väljer jag åter att lägga ut en låt som spelades i SR Västernorrland i morse.

 

SÄKERT med låten: "Vi kommer att dö samtidigt du och jag......."

 

Känner fortfarande ett tryck och obehag över bröstet pga av det som händer människorna i Japan.

 

Blev lite frustrerad över den text som "Säkert" här levererar till denna medryckande låt.

 

Kan inte låta bli att tänka på den liv som har förspillts i jordbävningen och den efterkommande tsunamin och vad kommer att ske med människorna som lever i närheten av Fukushima?????

Kommer de människor som nu lever i radioaktiv strålning att "dö samtidigt" eller vilka skador kommer de och deras efterlevande erhålla????

 

.....känner mig ytterst illa till mods!

 

En glad låt/musik kanske kan få känslan att avklinga en smula och hoppet att spira.......för dem som finns kvar!

 

"Älska som om du skulle leva i evighet.

Älska som om du skulle dö idag."

                                                Seneca

 

 

 

Av Ann-Christin Tjernström - 17 mars 2011 07:38

Det är inte alltid som jag kommer ihåg vad jag har drömt på natten. Fick tips av en väninna att anteckna så snart jag vaknar - och därför har jag under en tid haft en bok liggande bredvid sängen - för att kunna skriva ner direkt när jag slår upp ögonen.

 

I natt hade jag en klar dröm. Jag skulle öppna, eller egentligen lyfta ut, ett fönster på övervåningen. Då jag har fönster som mäter 120 x 120 och är 3-glas är det tunga - det har jag erfarenhet av när jag skall putsa dem och vända dem inåt.

 

Nu skulle jag alltså lyfta ut ett helt tungt fönster. Jag ropade på hjälp för att få undsättning - men ingen slöt till. Inte ens den man som fanns på övervåningen tillsammans med mig. Det slutade därför med att jag tappade fönstret och det föll ner på verandataket nedanför. Jag såg inte riktigt när det föll och hörde inte heller att någon ruta gick sönder.

 

  

 

 

Hoppades därför att fönstret var oskadat även om det hade fallit några meter - funderade även över hur dyr en sådan där insats/kassett till ett 3-glasfönster kunde vara.

 

Den person jag hade ropat på blev förstås arg och irriterad över att jag hade tappat ner fönstret - och kanske inte väntat på undsättning ( är av naturen en otålig person och vill att saker skall ske direkt).

Hur som helst var en av rutorna trasiga, men fönstret verkade ha gått att sätta tillbaka.

 

Det som var värst i drömmen var nog att jag skulle ge två damer healingbehandling samma dag och det var ganska kallt på övervåningen - även om vi skulle hålla till i ett intilliggande rum. Kändes lite pinsamt!

 

Har kollat i mitt drömlexikon på fönster:

Hus, byggnader refererar alltid tillbaka till dig själv, och avbildar kroppen och olika personlighetsattribut.

 

Fönster skall vara kopplade till vår perception eller vad vi är medvetna om, antingen inom oss själva, eller i förhållande till andra. Det kan därför uttrycka våra ögon eller vårt medvetande.

 

Fönsterkupa eller takfönster visar huvud eller vårt psyke.

 

Jag finner ingenstans tolkningen av ett trasigt fönster......

Finns det någon som kan hjälpa mig att tolka?

 

 

 

Av Ann-Christin Tjernström - 16 mars 2011 09:14

Mina tillkortakommanden kring dator aoch skrivande belystes igår, och även lösningen på skrivarproblemet som var betydligt närmre än vad jag igår trodde.


Nätverkskortet som min son hade i sina gömmor - funkade!!!


Nu har jag satt in det - och internet är åter igång på min dator.


Många olästa e-postmeddelanden ....men vad gör det!


Känner mig kompetent och nöjd med mig själv.


Inser att jag inte alltid behöver ta hjälp av den yngre generationen eller någon mer kompetent man när det krånglar.......


Nu har jag mig .........att luta mig på!!! Jippiiii!  

Av Ann-Christin Tjernström - 16 mars 2011 07:11

När min son gick i 1-3:an hade hanen lärare, Anita, som var duktig på att sjunga själv och tillsammans med barnen. Hon lärde barnen en låt som sedan min son sjöng för mig här hemma.


Jag själv brukar sjunga den för mina vänner - när tillfället ges.......


Nu har det visat sig att jag har sjungit fel. Jag har sjungit glad istället för bra, som det skall vara enligt originalet.


Sjöng den för min vän Mona, och hon gav mig ledtråd om var det var för en låt - och nu fann jag DEN,  på Youtube, och i flera tappningar.


Originalet är dock Nils Karlsson pyssling, och kommer här nedan.


Åh, vad jag är GLAD, att jag fann den!!!!! och så BRA, att jag får dela den med er här och nu!!!!


Ha en fin dag alla mina besökare!   



Av Ann-Christin Tjernström - 16 mars 2011 06:49

Min snart 15-årige son gör, i veckan, PRAO på Ådalens bildemontering - var annars? Hans intresse för bilar och att meka föddes redan när han var i 2-årsåldern och fick följa sin far till jobbet. Därefter har en verkstadslokal varit hans andra hem.


När han var fem rådde han en förskolelärare i förskolan att byta bromsklossar när hon talade om att hon skulle åka till verkstad för att fixa bromsarna. Döm om hennes förvåning när hon fick bekräftat att det var just de som måste bytas. Vi skrattade gott åt det och påminner om det emellandåt.


Hur som helst är sonen i veckan i sina bästa element - bland bilar ute på en bildemontering tillsammans med sin kompis och hans pappa.


Det här gör att mamma, jag, är uppe en timme tidigare än vanligt då lämnandet av hemmet sker redann 6.15 Det har blivit väldigt långa dar för mig den här veckan och en timme till att göra saker på. Trött på kvällen - ja?


Igår var jag ganska hjälplös när det gäller min dator och skrivaren. Skrivaren fixade sig nästan själv - när jag insåg att det inte kunde handla om min dator så samma felmeddelande kom upp på båda. När jag hade börjat avinstallera inställningarna på min dator - tog jag skrivaren med mig till sonens rum - satte i och drog ur USB-kabeln några ggr som jag blev rådd av en man som jag mötte på isen tidigare på dagen.


Fick en ingivelse och kontrollerade nätkabeln i maskinen. Döm om min lättnad när den inte var bottnad i kontakten. Ett mycket enkelt fel att avhjälpa gm att "trycka in" kabeln ordentligt i hålet - trodde att den satt fast i maskinen.

Då var det "probelemet" löst! Säg inget till ngn! Borde ha kollat det först!  Orutinerad var jag nu dock - fram till igår.......


Närverkskort fann jag snabbt på Tradera, och vann auktionen, direkt hem till brevlådan.


Nätverkskort fanns även här hemma upplyste sonen om. Ett gammalt som han hade fått.


 

Nu blir dagens första övning att få in det nätverkskortet i min dator för att se om det funkar och om mitt döda internet kommer igång.


Får jag igång internet är min lycka gjord. Nätverkskortet som kommer på posten får läggas till handlingarna för ytterligare datorrenovering som jag skall genomföra.


Känner mig mindre frustrerad idag..........skönt!!!!.........och hjälplösheten är som bortblåst!!! Pust!!!


Tänk vad självkänslan kan öka bara av att stoppa in en kabel och hitta en nätverkskort bland annat skräp.


Lyckan är snart gjord - hoppas jag!


Cross your fingers!    Bra kvinna reder sig själv!!! :)

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards