corneliasrum

Alla inlägg den 6 april 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 6 april 2011 10:43

"En helare botar inte sjukdomar.

Han skapar en miljö,

i vilken helande kan äga rum."

                                      George Meerk

                                      Hmtat ur Livslustan

                     

Av Ann-Christin Tjernström - 6 april 2011 10:24

Jag har precis tittat på en länk från gårdagens Malou efter tio. Det här inslaget handlar om skådespelaren Maria Eggers kamp med sin svåra sjukdom ALS, som hon fick bekräftat för ett år sedan.


I inslaget möter vi Maria själv, som berättar om hur hon fick beskedet - yttert berörande. Trodde att hjärtat skulle slitas ur min kropp. Med i studion är även Marias mamma, Cathrin som berättar om hur hon fick beskedet.


Maria har även mött kärleken, och förlovade sig igår. Så rörande och berörande....... titta på inslaget!

Det är vid sådana här tillfällen som man blir påmind om hur lätt och enkelt livet är även om det ibland har varit svårt!!!


 

http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.tv4.se%2F1.2084135%2F2011%2F04%2F05%2Fmaria_eggers_man_far_enorm_dodsangest&h=3a9a5


Av Ann-Christin Tjernström - 6 april 2011 08:46

I början av 90-talet studerade jag på Mitthögskolan nu Mittuniversitetet. Jag gick en pedagogisk utbildning.

I vår allra första kurs gick vi igenom de stora pedagogerna som;
Rudolf Steiner, Maria Montessori, Celestin Freinet och Jean Piaget.


Jag själv fastnade väldigt starkt för Maria Montessori och skulle gärna ha velat verka i en Montessoriskola.


Hur som helst hade vi en kursbok skriven av Arne Maltén: "Vad är kunskap?"

Just den titeln eller just den frågeställningen kom till mig i morse:

"Vad är kunskap?"


Genom hela mitt liv har jag lärt mig att kunskap är något jag lär in praktiskt eller teoretiskt och som även på något sätt kan vara mätbart........det finns ett sätt att bevisa/erkänna att kunskap finns.


Sedan har vi det där med facit!  I matten finns det ofta bara ett sätt att lösa en uppgift och definitivt endast ett rätt svar och det finner du i facit!


I svenskan har vi bl a en grammatik, även i främmande språk, som ger som riktlinjer om hur språket skall vara. Många av oss har fått en röd markering i kanten när vi har skrivit uppsats om vi har uttryckt oss "felaktigt" när det gäller det skrivna språket.


Jag skulle kunna räkna upp hur många situationer som helst där vi har ett "facit" för att bli godkända.


.......sedan har vi de mer svårmätta kunskaperna: social kompetens, emotionell kompetens etc., men ändå någots om vi kan relatera till när vi "bedömer" en person.


Nu kommer den kunskap  som jag finner vara svårt att mäta: Kärleksfullhet, empati/medkänsla, inkännande, lyhördhet. insiktsfullhet, värme, sympati, skönhet, vishet, klokskap, uthållighet, känslighet, att kunna glädjas, att vara förlåtande, att vara engagerande, att hålla fast - alltså hur mycken kunskap som helst!!!


I den "svårmätta" gruppen går det att fylla på i det oändliga!:


Vem har sagt att kunskap skall vara mätbar?


Vem har sagt att kunskap har ett facit?


Vem har sagt att kunskap skall betygsättas?


Vem har sagt att kunskap skall certfieras?


Vem har sagt att kunskap skall synas?


Vem har sagt att kunskap skall upplevas?


Vem har sagt att kunskap skall kännas?


Vem har sagt att kunskap skall vara förankrar här och nu?



En av mina första tankar idag var: "Vad är kunskap?"

Jag har nu här spånat och satt dagens första tankar på pränt!


Jag försökte att finna en låt som belyser "kunskap" - letade och fann Linda Bengtzing med "Hur svårt kan det va?"


Där upprepar hon ständigt: "Jag kan........." "Jag kan.........." "Jag kan...........", med stor självkänsla!


Är det ändå inte så att det är "det jag kan" som är "kunskap" och inte alltid det som är mätbart och kan nedtecknas och redovisas på ett papper?


Lyssna på Linda........









Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards