corneliasrum

Alla inlägg under april 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 13 april 2011 15:55

Jag har nu tränat yoga under några månader och det känns helt rätt.  Livsyoga är det vi tränar.

Jag har länge längtat efter yoga men då jag såg en skylt i somras insåg jag att detta var bästa alternativet för mig.


Efter några månader känner jag nu att jag börjar bli en aningens smidigare, trots att jag sannerligen inte har varit speciellt idog själv.


Kroppen har gjort en del halvhjärtade försök att säga ifrån, men nu har den fått ge vika. De senaste gångerna har jag till och med känt att det händer ngt med mina tungmetallar när jag mediterar efter yogapasset. Igår skar det t o m i min atlaskota, som har levt sitt eget liv under en lång del av vintern. Efter ytterligare en stund brände det från kotan upp gm nacken - väntar nu bara spänt på vad som skall ske. I höst lade sig två kotor i ryggraden till rätta när jag hade fått reconnective healing, men nu väntar jag spänt på att även mina nackkotor skall ta sig dit de ska.


Under gårdagens långa guidade meditationspass gick Linda igenom varje chakra - och just när navelchakrat var klart, gick det som en våg av energi från solar plexus och ut i kroppen, se föregående inlägg om chakran.


 

Rara läraren Linda Engström.


Under vårens häckningar vid älven har jag roat mig med att sticka och då en del yogastrumpor. Jag har nu sticka så många att jag kan sälja några par. De är i ull och saknar häl och tå - för att man skall stå stadigt men ändå vara varm om foten. Det känns skönt med värme även runt fotleden om det är lite kylslaget i träningslokalen. Jag tar cirka 150 kronor/par samt frakt om någon är intresserad.


 


Som slutmeditationsmusik har Linda de senaste gångerna valt att spela musik av Deva Premal och mitem, väljer att lägga in dem igen. Så skön musik att gå ner i varv till.........










Av Ann-Christin Tjernström - 13 april 2011 11:09

Vår kropp har flera energicentran - s k chakran. Vad vi än har för livsåskådning är ändå alla överens om attdet i vår kropp rör sig energier, alltå att vi inte enbart består av en kropp. Vi kallar det för själ, aura, elektriska impulser etc. Energin har olika namn: t ex indiska mystiker kallar det för "prana" och betyder på sanskrit "liv" eller "livsenergi". De säger att prana flödar ini vår kropp från världen utanför och att vi andas in den när vi andas.


De sju energicentrana, chakran, är förbunda av punkter längs vårt centrala nervsystem, vid stora organ och körtlar där energi samlas innan den fortsätter.  Varje chakra övervakar och reglera energin som rör sig ut och in i området där respektive chakra sitter.


När chakrana fungerar bra flödar energin och vi känner oss harmoniska och balanserade. Om de täpps till eller blir blockerade känner vi oss trötta eller slöa. Symptom som kan uppstå vid blockerning är: depression, smärta eller andra åkommor. Du kan återställa balansen med hjälp av energivibrationer i musik, färger, eller dofter förutom balansernade energibehandling.


Chakrana är följande: rot-, navel-, solar plexus-, hjärt-, hals-, pann- och kronchakrat.


De dofter som balabserar de olika chakrana är: patchuli och geranium, jasmin och sandelträ, kamomill och eukalyptus, ros och ylang ylang, kamomill och eukalyptus, enbär och rosmarin, lavendel och olbanum.


Färgen på stenarna som balanserar de olika chakrana är: röd och svart, orange, gul och turkos, grön och rosa, blå, violet, klar.


De toner i musiken som balanserar är: C, D, E, Fiss; Giss, A, och H.


De element som balanserar chakrana är: jord, vatten, eld, luft, andligt och luft, ljus och andligt.


De sinnen som stimuleras är: känsel, smak, smak, lukt, hörsel, syn och ESP.



En del fakta är hämtat ur: Själ, kropp och ande.











Av Ann-Christin Tjernström - 12 april 2011 12:11

För en tid sedan frågade en vän på Facebook, vilka kläder och färger som hon skulle välja vid ett tillfälle. Honfick många och goda råd, men jag kommer inte ihåg vad hon valde.


När jag igår sökte information i en pärm som jag har Själ, kropp och ande" fann jag en del information Du får ettfärger och kläder berode av din personlight, ditt humör och din energi.



Till att börja med är det viktigt att välkja rätt material. Kläder i naturmaterial är bäst; silke, bomull eller ylle. Naturmaterial gör att huden andas och släpper igenom lite ljus till huden och fungerar som ett slags förgfilter och därmed gör att färgen kan tränga in och öka energinivån.




Du får ett bättre humör med rätt färger. Här nedan får du råd om vilka färger du kan använda.


Klä dig i denna färg om........


Rött: du känner dig trött och slö och vill ah ordning på ditt liv.


Rosa/persika/apriskos: du vill känna stöd och universiell kärlek.


Orange: du vill slippa depressiva känslor.


Gult/guld: du vill kunna uttrycka ditt sanna jag.


Grönt: du vill dämp din egen hyperaktivitet.


Blått: känner dig mentalt trött och behöver lugna ned dig.


Lila/violett: du önskar känna frid på en djupare nivå.


Lavendel: du vill ha ett lugnare och mer stabilt liv.


Vitt: du vill utforska nya möjligheter i livet.


Svart: du vill ha mer kontroll.



Undvik denna färg om......


Rött: du har högt blodtryck.


Rosa,/persika/aprikos: du känner dig överbelastad av människor eller händelser.


Orange: du känner dig frustrerad, sjuk eller instängd.


Gult/guld: du för närvarande känner att du saknar stabilitet i livet.


Grönt: du har tråkigt eller känner dig slö.


Blått: du känner dig deprimerad eller nervös.


Lila/violett: du känner dig känslig och lättsårad.


Lavendel: du känner att du inte har stöd omkring dig.


Vitt: du känner dig ensam.


Svart: du känner dig deprimerad eller destruktiv.



Ovanstående är en liten vägledning i vilka färger du skall välja om du inte intuitivt väljer själv.














Av Ann-Christin Tjernström - 11 april 2011 08:25

Igår tittade jag på svt.se, Så ska det låta. Jag blev positivt överraskad över Fredriks Swahns otroliga energi och utspel. Jag har alltid haft en varm känsla för honom och älskar hans utstrålning. Den här gången spelade han ut hela sin potential. Bl a med låten "Viva la vida".

I morse kom den först i mitt huvud och några sekunder senare på radion, häpnandsväckande conincidence, då med Darin, men då jag tycker om introt, med stråkarna, på Coldplays version väljer jag att lägga in den här.



Av Ann-Christin Tjernström - 11 april 2011 08:08

När jag i mitten av 80-talet hade ett vikariat på en skola i Åre kommun, sjöng vi ofta sången som går så här:


Solen lyser, himlen är blå,

vad det är skönt att leva då.

Högt i topp går allas humör.

Ja, det är det som susen gör!


Barnen sjöng av hjärtans lust, och tänk ibland sjöng vi så att solen tittade fram efter en stund!

Vi tog därför en paus emellanåt och sjöng visan om det var gråmulet ute.


Här kommer några "gullungar" som sjunger preces med sådan hjärtans lust som eleverna sjöng då:




Idag är det en gråmulen dag och solen orkar inte riktigt igenom de tunna molnen. Hörde för en stund Arme´of Lovers, och tänkte att deras låt skulle kunna få molnslöjorna att ge vika så att solen får tina bort det resterande snötäcket som bitvis ligger kvar.

Känns riktigt vårlikt i luften, men mycket vill ha mer och nu önskar jag solsken.......utanför och inuti mig själv!





Sol och värme till dig!


"Let the sunshine in.":






Av Ann-Christin Tjernström - 10 april 2011 14:30

Wow!!!!!!!


Josh Groban igen!


Av Ann-Christin Tjernström - 10 april 2011 14:20

Lyssna på Celinde Dions berättelse om repetitionen med Andrea Bocelli som fick ställas in och den 17-åring som fick gå in i Andrea Bocellis ställe och tog alla med storm.


Vilken chans!!!!!!!



Lyssna på stycket som skulle ha sjungits av Andrea Bocelli - JOSH GROBaN  och Celine Dion:


Av Ann-Christin Tjernström - 10 april 2011 12:43

Gillar den här låten med Edvard Maya, med inslag av dragspel.


Har växt upp i en dragspelsfamilj där flera av min pappas bröder och syskonbarn spelade dragspel


När sonen gick i skolan och det där fanns dragspelsklass och han därefter beslöt att börja spela dragspel - kändes det som att cirkeln slöts.


Han spelade under två läsår, men då hans pedagog fann kärleken i Norge och flyttade från kommunen fanns inte längre någon dragspelslärare som tog över. Därav är det inte längre någon som spelar dragspel hemma hos oss längre.


Vi lyssnar på Edvard Maya med "Stereo Love":



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards