corneliasrum

Alla inlägg den 8 maj 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 8 maj 2011 18:22

Min yngste son fyller år i veckan och då känns det som att det borde finnas något hembakat att bjuda på.

Började därför dagen - förutom hundpromenad med att baka tårtbotten. Förberedde även middagen och handlade.


Därefter tog jag mig en tripp till min favoritloppis i frök där jag fann de kornblå kaffekopparna som jag igår på torpet saknade i den kornblå samlingen av porslin, som nu består av porslinsglas/-muggar utan handtag, tallrikar, temuggar och kanna och nu även kaffekoppar. Inte för att jag dricker kaffe, men jag gillar synkroniciteten som allt mer ofta finns i mitt liv - och blått känns bra på torpet.


På vägen hem stannade jag vid favoritstranden för sol och bad och hundar. Nienka hade aldrig varit där förut och hon tittade förudrat ut över det stora vattnen som här mer liknar hav än älv, då viken är stor och bred.  Det blåste den del och hon ryggade för vågorna. Inte vågor direkt i de pölar och bäckar som hon hittills förtjust har hoppat i. Fodervärden som hade henne t o m november har sagt att hon inte har badat mer än en gång i sjö/hav. Nu blir det "andra bullar" - vatten och bad så snart vädret tillåter. Till slut vågade hon sig i en bit - men då där det var brådjupt vilket gjorde att hon snabbt blötte sig. Sedan blev det många ruschar i sanden - och en del sand följde med hem.


Väl hemma väntade köket igen och fortsatt bakning. Inser att mitt "höftande" i köket är mindre lyckat vid bak och då jag smakade på kakdegen fann jag den väldigt stark. Stark av vanilj, nästan så att det brände i halsen. Jag hade alltså tagit mer av vaniljen än enligt recept och med äkta vanilj går inte det.  Blev nästan som pepparsmak. Gjorde samma misstag i höst till vaniljsås, men minnet är kort och nu gjorde jag samma sak igen.


Fortsatte dock mitt "höftande" och då med lite grahamsmjöl i vetebullsdegen Kanske 1½ dl bytte jag ut av vetemjölet. Nu känns bullarna mindre degiga inuti och förstås lite gråare, men vad gör väl det! Lite mera nyttigt på kaffebordet kan väl inte skada.


För övrigt gillar jag inte så mycket att baka. Vet ju att ingen av oss skall äta det där söta och klistriga som det blir av vete. Nu är det dock inte alla dar som ngn fyller år och det blir svårt att byta ut allt som vanligtvis finns på ett kaffebord.


Hängde ut hinkar för att samla sav från björkar i f m. Det får bli som motvikt mot det söta i bakverk och annat! :)



Av Ann-Christin Tjernström - 8 maj 2011 18:12

Dagens ängel hämtad ur korten från Själ, kropp och ande blir nu, ängeln Rafael.


Härskar i: Vattumannen (21 januari - 17 februari)

                Tvillingarna (22 maj - 21 juni)

                Vågen (24 september - 23 oltober)


Egenskaper: Kommunikation, helande, kunskap och resor.



Rafael: Mänsklighetens helare och förmedlare av

kunskap til jorden, hör min bön:


Ge mig inspiration att tänka stora tankar.
Välsigna mig, när jag korsar jordens yta

så att jag alltid kan resa säkert och med ett syfte.

Fyll mig med ditt tålamod och din insikt

i allt som jag företar mig,

så jag kan handla med visdom och tolerans

och alltid kommunicera med klarhet

och undvika att bli misstolkad.

Rafael, bevara min hälsa i sinne och kropp,

och led mig i mina handlingar,

så att jag kan utnyttja din förmåga till

kommunikation och helande över hela världen.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards