corneliasrum

Alla inlägg den 14 maj 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 14 maj 2011 11:18

Det här receptet på "levande tårta" - alltså en tårta som tillagas utan ugn och med ingredienser som inte är uppvärmda i ugn eller på spisen - fann jag på min vän Teres log gpå Facebook. Vad jag förstår så har hon själv hämtat det från Anna Kippers blogg.

Hur som helst ser det mer än "smarrigt" ut! Jag själv kommer sannolikt att testa receptet - gör det du också!


           

Raw food Sommartårta

Levande grädde
3 dl mandel (blötlagda ca: 24 H)
1 msk honung
...Mixa de blötlagda mandlarna till en jämn smet och smaksätt med lite honung!
Häll i smeten i en bakduk eller liknande nätpåse och låt stå och rinna av i ca 15 minuter.
Då blir den fastare och lättare att spritsa. Det går även att servera grädden vid sidan om.

Levande tårtbotten
3 dl fikon
3 dl dadlar
1 dl kokos
Den torkade frukten bör blötläggas över natten. Skär eller klipp i mindre bitar och mixa ihop dem med kokos.
Bred ut smeten på ett tårtfat/form.

Levande fyllning
3 st äpplen
2 st bananer
1 krm äkta vanilj
1/2 dl kokos
½ citron
Mosa bananer.
Riv äpplet på den grova sidan av järnet.
Riv citronskalet.
Blanda ihop allt. Blanda tillsammans med lite kokos, vanilj och citronskal.
Bred ut på den levande fyllningen över den levande tårtbotten.
Spritsa eller bred ut mandelgrädden.Skiva färsk frukt och garnera tillsammans med färska bär.
Färsk frukt och bär för garnering Ex jordgubbar, carambole, kiwi, äpple, blåbär och hallon


Av Ann-Christin Tjernström - 14 maj 2011 10:58

Nostalgi drabbades jag av när jag hörde den här låten i morse.



Av Ann-Christin Tjernström - 14 maj 2011 10:46

Dages ängel är skyddsängeln den som alltid skyddar oss oberoende av när du är född, vem du är eller var du befinner dig.




Ängel: Skyddsängeln


Härskare: Alltid


Egenskaper: Insikt, beskydd och självmedvetande


Nådige och helige skyddängel, hör min bön:


Låt min insikt och mitt självmedvetande växa


med varje steg och varje handling.


Skydda mig  genom de strider och prövningar


som livet bjuder mig


och välsigna mig med din närvaro, så att jag kan


lära känna dig bättre


och få utbyte av din visdom och insikt, medan jag


sträcker mig efter sanningen skönhet och harmoni


omvävd av dina skyddande vingar.


Skyddsängel, du är alltid med mig


och ger dig min respekt och kärlek.






Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards