corneliasrum

Alla inlägg den 22 maj 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 22 maj 2011 22:32

Vi tillbringade även den här dagen på torpet och idag fick vi besök av Nienkas kompis Umbra och hennes matte Birgitta. Det blåste ordentligt och även om vi satt mitt i solen kunde det emellanåt kännas ganska kallt.
Vi beslöt att ta en tur ner till ån. På vägen dit ner mötte oss som vanligt den här tiden på året en jättematta av vitsippor.




Väl därnere möttes vi av en värme som är ovanlig vid ån som oftast ligger i skugga pga vegetationen runt vattnet. Inte ens några myggor vilket är ett unikum just på den platsen.
Hundarna gick direkt ned i vattnen och det var fortfarande  högre än vanligt.


 

Det är väldigt mycket som är nytt för Nienka.


 

Lilla gulliga Umbra höll på att ställa till med bråk med Nienka och blev beordrad att lägga sig ner och det blev så lagom på ett täcke av vitsippor.


 

Nienka vilade sig på annan vegetation.


 

På den här stenen brukade jag sola när jag var barn. Då fick jag precis plats på den liggande och med en handduk som solmadrass.


 

Det brusade ordentligt i ån då vattnet var högre än vanligt.




Nienka solar på stenen ner till sköljstället.       

Av Ann-Christin Tjernström - 22 maj 2011 08:36

"Nu grönskar" och det med råge! För varje dag ser jag något nyss som har kommit upp ur jorden. Då första promenade sker redan tidigt på morgonen kan jag inte låta bli att förvåndas över att jag var morgon finner något nyss om har kommit i förra veckan fann jag på samma tomt först styvmorsviol, dagen därpå maskrosor och nästa dag igen smörblommor. De verkar ha växt ut i sin helhet under ett dyng - häpnandsväckande. Jag hinner omöjligen tillvarata alla växter som jag önskar plocka och torka för kommande behov.

 

Jag kan inte erinra mig att jag har sett växtligheten komma upp så snabbt någon försommar tidigare. Beror det på min inaktagelseförmåga eller går det ovanligt snabbt i år. Flera morgnar har jag fått till mig den när sångtexten "Nu grönskar det......." och nu kom jag till skott och i det här fallet med gruppen Sarek.



En annan tex som kom till mitt medvetande är psalmen "En härlig grönskas rika dräkt....."


En av de vackraste psalmer jag vet och som verkligen gör att det känns att det blir sommar. Här till prinsessan Victorias och prins Daniels bröllop för snart ett år sedan. En händelse som fick fokus på kärleken.


Av Ann-Christin Tjernström - 22 maj 2011 00:03

Idag fortsatte arbetet med att städa bland träden i skogen på torpet. En står till så att de kan falla över huset. Nu tränar därför William med sin far - skogsarbete. William gillar allt som har motor - så även motorsågar.


Så här vilar William efter några timmars skogsarbete:


  


Det finns fler som gillar ryggläge - speciellt när någon bistår med skön killning! Nienka och William trivs tillsammans. Hon blir överlycklig när han kommer hem från skolan. Inser att jag är mamma och matte till tvån "tonåringar" fast av olika art!


  


Willim har också börjat bistå med grillning. Lite "latmask" eller vad är det då en stol står bredvid grillen och kocken sitter och grillar? :)

 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards