corneliasrum

Alla inlägg den 22 juni 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 22 juni 2011 09:50

Midsommarhelgen närmar sig med stormsteg.


Helgen brukar ofta firas i goda vänners lag, samlas vid en Midsommarstång, i någon sommarstuga, på någon veranda,i enskildhet vid en sjö, framför TV etc.

Vi har olika förutsättningar och därmed firar vi på olika sätt.

Något som vi sannolikt har gemensamt är musiken som brukar sjungas och spelas på Midsommarafton - olika sommarsånger och sånglekar som vi väl känner igen.


Jag har sammnställt ett häfte som vi kommer att sjunga Allsång ur, vid Valasjöns Camping.
Här nedan kommer Allsångerna:


 

1. IDAS SOMMARVISA                              

1)Du ska inte tro det blir sommar

ifall inte nån sätter fart.

På sommarn och gör lite somrigt

…..då kommer blommorna snart.

Jag gör så att blommorna blommar.

Jag gör hela kohagen grön.

Och nu så har sommaren kommit,

för jag har just tagit bort snön.


2) Jag gör mycket  vatten i bäcken,

så där så det hoppar och far.

Jag gör fullt med svalor som flyger

och myggor som svalorna tar.

Jag gör löven nya på träden,

och småfågel bon här och där.

Jag gör himlen vacker om kvällen.

för jag gör den alldeles skär.



2. OCH NU SÅ VILL JAG SJUNGA


1)Och nu så vill jag sjunga
att sommaren är skön,
och träden är så fina
och marken är så grön,
och blommorna är vackra
och höet luktar gott
och solen är så solig
och vattnet är så vått.
och lilla fågeln flyger
i boet ut och in,
och därför vill jag sjunga,
att sommaren är min.


2)Och jag vill också sjunga
att fjärilar är bra,
och alla söta myggor,
dom vill jag också ha,
och jag är brun om bena
precis som det ska va,
och därför vill jag sjunga
att bruna ben är bra.
och jag har nya fräknar
och prickigt sommarskinn,
och därför vill jag sjunga
att sommaren är min.

3.SOMMAR, SOMMAR OCH SOL


Refr.

Sommar, sommar och sol,

havet och vinden och doft av kaprifol.

Sommar, sommar och sol,

en himmel så blå som viol.



1)När livet blir för tråkigt eller dagen blir för grå

då tar jag till ett eget litet knep,

en fånig liten ramsa som jag hittat på

som handlar om det bästa jag vet.

      

Refr.


2)På morron när jag vaknar och drar upp min rullgardin

så kanske regnet bara öser ner.

Då blundar jag och nynnar på en melodi

som handlar om det bästa jag vet.


Refr.


3)När vintermörkret sänker sig så dystert på vår jord

då har jag som en magisk hemlighet,

en egen liten ramsa med banala små ord

som handlar om det


4. BARFOTAVISAN

1)Det finns så mycket att titta på,
när sommarn kommer till oss,
grodor som hoppar i bäck och damm,
och kalvar som nyss kommit loss.


Refr.

Barfota utan strumpor och skor,
ska jag vandra mill sommarn där vindarna bor,
till ros och förgätmigej.


Jag plockar smultron vid vägens kant,
och trär sen upp dem på strån,
det killar så skönt under foten min,
jag känner gruset med tån.


2)En svala flyger med svindlande fart,
och måsarna skränar i skyn,
och hästen gnäggar och andra ljud,
som vi hör när vi går genom byn.



Refr.


3) Ett rådjur står där vid skogens kant,
det ser oss när vi går förbi,
ja, sommarn har mycket mera att ge,
åt din och min fantasi.


Refr.


5. SNART BLIR DET SOMMAR IGEN



1)Dagarna ringer så grått förbi
Sakta stelnar vi till
Fåglarna tystnar och så gör vi
Det känns som allt stod still
Nästan still


Refr.

Snart blir det sommar igen.
Då vaknar kärleken
Snart slår en värld ut i blom
Människorna ler och fåglarna sjunger
En sommar igen
Kom låt oss fly min vän
Slut dina ögon och känn
Snart blir det sommar igen


2)Även om vintern är svår min vän
Kommer dagar med sol
Plötsligt så känns det som vår igen
Och alla sjunger med
I min sång


Refr.



6.TA MIG TILL HAVET


1)Vi tar vägen mot stranden
Vi som aldrig setts förr
Att du vågar gå med mig
ifrån trängsel och vin
Det var enkelt för båda
Bara öppna en dörr
Sommarnatten är från -
och med nu din och min
Med en suck rullar vågorna in


Refr.
Ta mej till havet, och gör mej till kung!
Kung över sommar'n och natten
Sanden är fuktig och kvinnan är ung
Galen av längtan är jag
Dofterna samlas, och luften blir tung
Ta mig till havet och stanna
tills natten blir dag


2)Kanske något berusad
Fastän glasklar ändå
när ett sinne i taget
fylls av allt jag kan få
Om jag lever imorgon
spelar ingen roll alls
Vi har hört havet spela
våran sommarnattsvals
Jag vill ha dej
när natten ser på


Refr.


7.EN KVÄLL I JUNI


1)Ja detfren va´ en kväll i juni, då när sommarn e´ som bäst
Hon dansade för morfar som hon gillar allra mest.
Hennes morfar satt å nynna på en sommarmelodi
Plötsligt spratt de´ till i gubben, han blev ung och han blev fri


Refr.

Han tog av sig sin kavaj
sparka av sig båda skorna.
Å så spotta´ han ut snuset
och sa min sköna får jag lov
Hon var vacker, han var stolt, rak i ryggen som en fura
Det var sommar det var glädje och de dansade och sjöng


Na na na na na na na na na na na nana na na na na na na na na na na na na na na na na na na
La la na na na na na na na na na na na na na
La la na la la la na na na na na na na na na


2)Så mindes han å sa;
Ja du skulle sett din mormor, hon va´ lika grann som du
där hon dansade i gräset likadant som du gör nu
Hennes hår var blekt av solen hennes mun var smultronröd
Hon va´ ljuvlig som en lilja hennes kärlek va´ som glöd


Refr.

Så jag tog av mig min kavaj
sparka av mig båda skorna.
Å så spotta´ jag ut snuset
och sa min sköna får jag lov
Hon var vacker, han var stolt, rak i ryggen som en fura
Det var sommar det var glädje och de dansade och sjön

8.SOMMAREN ÄR KORT


1)Inte ett moln, så långt ögat kan se

inte en droppe regn, på flera dar.

Med en glass i min mun,

och i sandaler av plast,

går jag i solen och tänker på dig.

Ljusblåa dagar, seglar förbi.


Refr.

Sommaren är kort.

Det mesta regnar bort.

Men nu är den här,

så ta för dig, solen skiner idag.

Hösten kommer snart,

det går med vindens fart,

så lyssna på mig.

Solen skiner, kanske bara idag.


2)Vattnet är varmt och luften står still,

jag sitter i skuggan, läser gårdagens blad.

Snart är det dag för ett dopp i det blå,

få bort sanden mellan tårna

och svalka min kropp.


Nana nana nana na...na na na na…..

Refr.


9.STRÄCK UT DIN HAND


1)Gåtfulla jord, du gör mig förundrad,

frihetens tid lämnar märkliga spår.

Ögon av sorg söker himmelens stjärnor

som sprider sitt ljus på den väg där vi går.


Refr.

Sträck ut din hand och finn en hand i din,

så gjorde jag och fann en hand i min.

Sträck ut din hand och bygg en mänsklig bro,

vi bygger från land till land,

sträck ut din hand.


2)Öppna din famn för resten av världen,

du är en del av allt det som sker.

Sprid du ditt ljus så som himmelens stjärnor,

ge av dig själv så som stjärnorna ger.


Refr.






Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards