corneliasrum

Alla inlägg under juni 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 9 juni 2011 07:54

Har precis lyssnat på SMHI:S väderprognos som lovar samma temperturer som gårdagens. Härligt - det här kunde jag knappt föreställa mig för några månader sedan då kropprörelserna mest bestod av att bära ved eller skotta snö.



Gårdagens temerpatur var 27 grader och så skall det även bli idag.
Igår var första dagen för "sommarhäckande" vid Kungsgårdsviken som är lite av mitt smultronställe när solen tittar fram vare sig det är vårvinter eller mitt i sommaren. Lyckades bli lite röd eftersom den var den första "brännan" - tur att jag endast stannade ett par timmar. "Succesivt" är svårt att inse när det är så himla ljuvligt i värmed och bruset från vattnet.


Det blir nog en "häckningstur" idag också efter en snabbis till Sollefteå. I morrn skolavslutning och sommarlov!!!!!



En låt som jag direkt associerade till just nu är "Sommar, sommar och sol" - signaturmelodin till Sommarhajk som de vuxna barnen tittade på när de var smår. Här kommer den nu med Sven-Ingvars:



Av Ann-Christin Tjernström - 7 juni 2011 22:32

Min första sambo var botanist. Honom fick jag lära mycket av.
Vi tillbringade massor av tid under sommaren med att åka runt och titta på blommor i närområdet men även ofta i fjälltrakterna.


Jag var ganska "rudis" på blommor när vi träffades men efter några år behärskade jag fler växter än många andra. Nu har jag förstås glömt en del, då ingen längre håller mig ajour och det mesta jag ser i växtväg nu för tiden mest växer i min direkta närhet.


Inser att jag har mycket att tacka f d sambon för som jag har haft mycket glädje av och fortsätter att ha glädje och nytta av.


Idag tittar jag inte i marken för att finna ovanliga blomster. Nu tittar jag i marken för att hitta något som jag kan torka och endera använda till att äta eller att ha som en läkeört.


Märkligt det där med människor som man har nära under en längre tid av livet och som på något sätt lämnar spår, inte enbart känslomässigt, utan även med kunskap som sedam följer genom livet.


Idag när jag vandrade på stranden i HögaKusten sprang jag på det jag är ganska säker på är strandärt. Ärtväxter är lätta att lära sig och känna igen.


 


Stränderna ute i Höga Kusten är har ofta klippor av den röda bergarten Nordingårgranit eller som jag lärde mig Rappakivigranit.


På den här lilla stenen av röd granit växer en del lavar. De gröna identifierar jag som kartlav. Tyckte att det var häftigt med en röd sten med gröna och svarta lavar. Ser dessutom, med lite fantasi, ut som en liten säl.


 

Av Ann-Christin Tjernström - 7 juni 2011 17:24

Det blev många försök och flera filmklipp. Väljer att lägga ut ett ras och - det sista - när de lyckades. Fantastiskt!!!!



   

Av Ann-Christin Tjernström - 7 juni 2011 17:14

Eleverna i min sons klass på klassens dag vid Storsands naturreservat i Höga Kusten. Här tränar de pyramidbyggande av mänsklig pyramid. Övingstillfällena blev många och ledarskapet skiftade. Det blev många ras och en del kände sig ganska "mangade" -de som var längst underst.
...men till slut gick det!!!


 







 

 

 
Då jag skulle såväl fotografera som filma med kameran - fick jag tyvärr inte den sistapyramiden på bild. Den pyramid som ungdomarna klarade att bygga och få att stå.

Av Ann-Christin Tjernström - 7 juni 2011 16:56

Idag har min son haft klassutflykt med klassen. Destinationen var HögaKusten och naturreservatet Storsand.

Då jag ändå hade kört de cirka fem milen ut till havet hade jag bestämt mig för att göra en promenad ute i den storslagna naturen med Nienka.
När ungdomarna snabbt hade lämnat bilen och sonen allra först gick jag efter stranden i båda riktningar med hunden.


Den röda nordingrå-graniten.


Så även här.


En storslagen ta som växer en bit upp på stranden och någon har lämnat sin cykel där.


Närbild på cykeln - som verkar lite anfrätt!!!


Nienka med fokus på ungdomarna som hon helst ville umgås med.



Smög mig fram i skogen bakom platsen där ungdomarna hade slagit läger och fann där lärarna som jag blev stående med.


Bestämde mig därefter att styra vägen hem - men först en tur in ti Norrfällsvikens fiskeläge.


 

Väl därnere vid fiskeläget började åskan att mullra, och några stora regnstänk föll.
Beslöt därför att vända åter då det inte fanns någon plats att söka skydd på.


 

 
Blev därefter kvar en stund för att avvakta vädret och fick då bevittna byggandet av människopyramider. De kommer i nästa inlägg.


Av Ann-Christin Tjernström - 6 juni 2011 11:34

Citat genom min vän Anne:




"Du kan inte hindra sorgens fåglar att flyga över ditt huvud men du kan hindra dem från att bygga bo i ditt hår." Kinesiskt ordspråk



Av Ann-Christin Tjernström - 6 juni 2011 11:20

Jag är med i gruppen Tankens kraft på Facebook. Regelbundet får jag därför goda tankar att ta till mig av. Idag fick jag de här och de väljer jag därför att publicera som inlägg här.
Varför inte börja att praktisera Tankes kraft lite mera i ditt liv - speciellt om du vill ha till stånd en förändring.

Goda ord från Marcus Hedén:




Vad vi än gör så finns våra tankar där. Ibland är vi medvetna om dom och ibland inte. När vi tittar på en rolig film med vänner kanske vi inte är medvetna om att vi tänker, men vi tycker olika scener är roliga, beroende på våra tankar. När vi sträcker oss efter ett glas vatten finns våra tankar där.

De frågor vi ställer till oss själva har avgörande betydelse! Dom som prövar mer saker och har en mer positiv attityd har en tendens att fråga sig själva:
-"Tänk om det fungerar?"
och när vi frågar oss själva det så ger det undermedvetna flera alternativ på trevliga saker som kan hända om något fungerar. Om jag säger att Du kan Skapa Dig själv ett arbetsliv där du Tjänar mer Pengar och har Mer Fritid, vad sägs om att arbeta 50% och tjäna dubbelt så mycket?... Hur tänker du då? Vilka tankar och frågor väcker mitt påstående?

Några har en tendens att tänka:
-"Tänk om det inte fungerar?"
och när vi frågar oss det så svarar återigen det undermedvetna med alternativ: om det inte fungerar så kan ______ hända.

Alla människor råkar ut för jobbiga saker i livet. Några har en tendens att fråga sig själva: Varför råkar jag ut för det här? Vad har jag gjort för fel? .. och det undermedvetna svarar på exakt den frågan. "Du råkar ut för det för att..."

Andra frågar sig: "Vad kommer jag lära mig av detta?" "Hur komme jag bli starkare av detta?"

Vad ställer du för frågor till dig själv?

Marcus Hedén

Pssst!
Bjud gärna in fler vänner till gruppen! Och det där påståendet jag kom med: Jobba hälften så mycket och tjäna dubbelt så mycket.. Jag har hjälpt många att göra precis det.. så det ÄR möjligt!
Av Ann-Christin Tjernström - 6 juni 2011 11:14

Det här gulliga och mycket tänkvärda "Nassecitatet" fick jag av en vännina som bor på andra sidan Kvarken för några dar sedan.
Jag älskar verkligen citat som är hömtade ur Nalle Puh och här kommer nu Nassecitatet:




Nasse och Nalle Puh sitter under ett stort träd och tänker över livet.
Plötsligt frågar Nasse: "Puh, vi har fått två händer för att hålla, två ben för att gå, två ögon för att se se, två öron för att höra. Men varför har vi bara ett hjärta?"
Puh tänker en liten stund och svarar:
......"Nasse, det är säkert för att det andra hjärtat är bortskänkt till en annan, som vi själva måste hitta" ♥♥♥

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards