corneliasrum

Direktlänk till inlägg 2 augusti 2011

MÅLAR

Av Ann-Christin Tjernström - 2 augusti 2011 09:09

För några år sedan testade jag att måla om mitt kök med filmjölksfärg. Som pigment använde jag nescafé vilket gjorde en lite brun ton som jag försökte efterlikna ådring i trä och en ram runtom av. Filmjölksfärg är jättekul att måla med. Om det blir fel tar man bara ett papper och torkar bort och börjar om igen. 
Jag testade som sagt på mina köksluckor, men ytan blev mindre hård och nu i sommar hade jag för avsikt att putsa bort och göra om det igen.
Så var alltså mina planer för målning för den här sommaren förutom byrån som jag tog bort färg på och den lilla gungstolen som jag målade om från blomrosa till vitt. Båda står nu uppe i hallen tillsammans med burkar och annat för att skapa en gammaldags miljö.


Gammaldags miljö har jag även på torpet där jag brukar vistas stora delar av sommaren. Miljön är bra för mig där och syftet med att vara där på mammas torp är att vila mig. Så blev det inte riktigt den här sommaren då en vän började att skrapa väggar utan att jag var med.......en riktig rysare egantligen, men den skriver jag mer om senare.


På köksväggarna i torpet fanns en ljusgrön plastfärg som har krackelerat då huset står kallställt. Färgen har sedan lossnat och legat i smulor. Nu fick jag ta itu med väggarna. Skrapa det lösa, pusta och måla om. Det blev början på ett nytt kök - inte här hemma om var planerat utan på torpet. Det tog mig två dar att göra rent och måla de tidigare gröna väggarna. Nu blev det väldigt vitt mot de mörkgräna 70-talsmålade luckorna. Jag planerar att måla dem i en mellanblå kulör- ungefä som lite ljusare dalablå. Jag tror att det blir fint i det gamla huset.


Jag har dessutom klätt om soffan och gjort nya stolsdynor av ett gammalt grov överkast. Också det i blå och grå toner.


Inser att även möblerna nu behöver tas bort färgen av samt måla nytt eller låta vara trärent.


Åker iväg igen idag för att fortsätta färgprojektet på torpet. Funderar på att börja grundmåla luckorna och om det finns tid, ta bort den gröna färgen på kommoden.

Så här ser det ut med vita väggar istället för ljusgröna:


 

Sen var det också det där med tapeterna.........
Inser att det inte går att sluta med förändringar när man en gång har börjat.......När ngt är fräscht verkar annat så slitet - det blir då bara att fortsätta till dess att allt är klart! :) 

 

 
 
Helgi

Helgi

3 augusti 2011 09:59

Hej!

Du skriver bra! Skulle du vilja skriva lite om ditt målningsprojekt på ett byggforum? Jag kan erbjuda en liten morot.

Hör av dig till mig på mejl så berättar jag mer,
helgibyggla@gmail.com

Vänliga hälsningar
Helgi

http://byggla.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 1 april 16:00

https://rumble.com/v4kgh1f-jeffery-jaxen-intervjuvar-dr-william-makis-turbocancer-fruktansvrd.html?fbclid=IwAR0yuQhdgo4-VW_ZsMYDrkjitCwXZZxV0mfV01rSHEiP9ScZNE-MI_viTAc_aem_ASJg7358LrIVTN0y_L2vbB8Jo-MyBhwuVYMHDOoookdSjvXUjlymrApmh9bCq5pJjVyKO4cjB8sjmE...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 25 mars 09:23

https://www.facebook.com/zarah.oberg/videos/417161604300241   ...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 18 mars 17:05

https://www.youtube.com/watch?v=5-6_egibSZQ  

Av Ann-Christin Tjernström - Torsdag 14 mars 18:27

https://rumble.com/v4i0i4f-march-8-2024.html?fbclid=IwAR1I3lOQdLzBbfnJeLbTIrjc6-8edPdAomsmlnPsgmgbipfLaeO2c82YJ2k     ...

Av Ann-Christin Tjernström - Söndag 10 mars 09:17

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&si=Jr7A6RvNEITsYlyo&v=On4XESAjQh4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2dZYqFGz9rJQyO98ri0q9ok97JMs-b_KV7rsZGx6hl1I4lbvSml4bAJK0     ...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards