corneliasrum

Alla inlägg den 16 augusti 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 16 augusti 2011 16:38

Ett av träden på torpet hade delat sig i två och vid delningen hade det börjat uppstå röta.
Det här gjorde att träden kunde ha delat sig och fallit rätt mot huset eller elledningen strax nedanför bergsknallen där de stod.


Min äldre bror tog kontakt med Eon och David Wiberg tog ner trädet/träden i ett nafs.
Från det att han anlände till dess att träden var fällde tog det endast drygt en halvtimme. Tiil hjälp hade hade David, förutom sågen, en lina som gjorde att träden nästan drogs omkull.
Tänk en så kort tid det tog och sån mycken oro som detta eliminerade.


Jag lät filma och fota en del av fällandet:



   






 

 
 

Av Ann-Christin Tjernström - 16 augusti 2011 16:23

Förra sommaren gjorde jag en del recognosering kring min fars födeseby, Filitjärn. Jag fick även låna släktforskningsuppgifer från två av mina släktingar. Stor del av sommaren gick därför åt till att sammanfatta och färdigställa en egen släktforskningspärm. Det slutade med att jag då hade gjort i ordning nästan 200 proband-blad - vi är den stor släkt på min fars sida.


Det finns inte heller så många släktingar kvar som kan berätta. Jag hade faktiskt tänkt hinna med en del dokumentation den här sommaren, men målandet i köket tog all min tid.


En kort promenad med Nienka längs tjärnen och några besök på bryggan blev det dock ändå.

Filitjärn är en av de byar i Ovanmon som är mest väl behållen och atmosfären i byn är fantastisk. Man kan nästan känna den svunna tidens vingslag och jag förra sommaren insöp jag en hel del av dess atmosfär.


Nienka är tyvärr inte så lättsam att ha med sig som vad Indra var - vilket även det har begränsat en del besök.


Här nedan kommer dock några bilder från vår promenad häromdan.


Insup atmosfären!!!! :)


       

Av Ann-Christin Tjernström - 16 augusti 2011 16:07

Ja, nu har jag landat här hemma igen. Hösten nalkas, skolan börjar etc. och att vistas på torpet kontinuerligt blir nu bara ett minne blott.
Som tidigare nämnt har en del av sommaren gått åt till att måla om i köket där det tidigare var en ljusgrön färg på väggarna och en mörk grön på luckor och möbler.
Nu går allt i blått och vitt.
När jag var hemma i förra helgen fann jag färdigmonterade tallrikar på loppis i blå färg samt upphängning till två andra tallrikar som jag fann i skåpet, också de i blå nyanser.


Jag har även köpt kökshanddukar som jag har gjort gardiner av, och nu liknar köket mera det kök det var när huset byggdes någon gång på 30-talet och nu utan 70-talsfärger. Kan inte förstå vilka otroligt mörka och starka färger som då rådde och hur mörkt det ofta var i rummen med de färgerna.


Nu har jag endast en sak kvar och det är en hylla eller ett litet vitrinskåp där jag kan ställa en del små snaps-/spetsglas och de söta likörglasen som jag fann på en loppis i somras. Likörglasen ser ut som små congacsglas. Har tyvärr inte testat att dricka ngt i dem ännu.


Förresten - skall även försöka hitta en paradhandduk i mörkblå nyanser. Nu när jag bytte gardiner blir den förra paradhandduken lite blek. Jag tänkte sy en av handdukar likt gardinerna, men det kändes för mycket med samma tyg i såväl gardiner som handdukar över tallrikarna och dessutom i en parahandduk. Det blir att leta i någon hög på Erikshjälpen, kanske?


Jag har också tagit bort färg från en "snurrstol", egentligen piano- eller orgelpall som vi barn satt på när vi vår små.


Här nedan kommer bilder på hur köket ser ut just nu. 


 


 Där bredvid skafferiet önskar jag en hylla eller sött litet skåp


  "Snurrstolen"




  Nienka som spanar på objudna gäster eller objudna djur.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards