corneliasrum

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2011

IDAG EN EN BERGSTUR

Av Ann-Christin Tjernström - 13 oktober 2011 14:40

Den här dagen började med klart väder - och någon grad kallt. Jag hade vidtalat Majvor om att vi skulle träffas för en skogs-/bergstur. Nienka löper och har inte alltid lust att lyssna och vara i mina faggor. Dessutom har bonden som sköter marken gödslat med flytgödsel på alla åkrar som jag brukar gå på med hunden. Därför blev det istället idag en bergstur.

Jag har tagit en del bilder från Nylandsberget, och vad som där fanns förtutom den magnifika utsikten över älven - nedströms, men även mot Kungsgårdsviken, med Sanddslån och Skiljet. Den plats som en gång i tiden var världens största timmersortering -skrev om det förra hösten. Mitt i älven ligger också LIlla Norge. En ö som har kommit till av sand som fungerade som barlast till Norska båtar som besökte Nyland. Till höger har vi Box, som tidigare var kraftverk för timmersorteringen, har varit konstutställningslokal och nu fungerar som världens nordligaste whiskey-destilleri.

Det har varit en fantastisk tur upp på berget där Majvor bjöd på en otroligt god äppelkaka. Nienka trivdes som fisken i vatten som vanligt när hon får vistas i sina rätta element - skogen.

Här kommer så bilderna:


Massor av skägglav. Kommer aldrig ihåg vem som är vem - fram med floran!



Mossor och lavar - fick mig att känna lust att lägga mig ner. Lite väl blött förstås.....

Ångermanälven - nedströms! 

....och så var det fikat förstås, och en riktigt fikasugen hund!

Nyland i förgrunden. Skiljet till vänster. Lilla Norge mitt i bild och Box till höger på halvön som där sticker fram.


Det gröna mitt i bilden på fastlandet är delar av min åker som nu doftar av kogödsel och inte inbjuder till rastning av hund.


Ångermanälven - nedströms. Vid horisonten syns små stolar som är Höga Kustebrons pyloner.

Jag är ingen fan av höst, men en sån här dag med hög luft och vackert väder och en trevlig utflykt - det gillar jag!   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 25 mars 09:23

https://www.facebook.com/zarah.oberg/videos/417161604300241   ...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 18 mars 17:05

https://www.youtube.com/watch?v=5-6_egibSZQ  

Av Ann-Christin Tjernström - Torsdag 14 mars 18:27

https://rumble.com/v4i0i4f-march-8-2024.html?fbclid=IwAR1I3lOQdLzBbfnJeLbTIrjc6-8edPdAomsmlnPsgmgbipfLaeO2c82YJ2k     ...

Av Ann-Christin Tjernström - Söndag 10 mars 09:17

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&si=Jr7A6RvNEITsYlyo&v=On4XESAjQh4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2dZYqFGz9rJQyO98ri0q9ok97JMs-b_KV7rsZGx6hl1I4lbvSml4bAJK0     ...

Av Ann-Christin Tjernström - Tisdag 27 feb 23:01

https://www.youtube.com/watch?v=HZ6VYc75kpM&list=PLA_Q3mbrlIMjMfFsPeHCeVhbkMoUFKCzn   ...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards