corneliasrum

Alla inlägg den 2 juni 2012

Av Ann-Christin Tjernström - 2 juni 2012 19:53

Idag lördag fick min dotter och sambo jobba över.

Redan 7.30 anlände barnbarnen som skulle tillbringa dagen med mej.

Mitt på dan hann vi en repa in till Erikshjälpen där jag inhandlade två hyllor - var de nu skall få plats?  

När vi väl kom hem igen, fann Alvin den Spindelmannendräkt i garderoben i Williams rum där dörren nu stod öppen pga att stången hade ramlat ner och kläderna låg huller om buller.

När Alvin och jag blev ensam för en stund, frågade han: "Mormor kan du ha spindelmannendräkten".
Sönderna Robin och William hörde frågan och skrattade lite elakt! : "Lägg ut bild på Facebook" 

Alvin gav sej inte utan frågade enträget vidare, och hämtade sedan fram dräkten. När jag så hade plockat av mej jeansen och trängt in det första benen utbrast han:
"Det gick ju"!
Döm om hans förtjusning när jag även fick in det andra benen och lyckades tränga in mej i dräkten. Han ställde sej sedan i trappan och använde alla sina krafter för att försöka få ihop kardborren i ryggen - gick mindre bra.
Sen var det masken för ansiktet.  

Alvin var verkligen förtjust och skulle försöka fota mej med mindre lyckat resultat.
Såååå kom dock Julia som lyckades lite bättre.

Bildbevis på en "Spindelmannen mormor" kommer här nedan.

"Det är kläderna som gör mannen" sägs det, men vad säger ni om mormor i "Spindelmannendräkt" ?????  

...först utan mask och sedan med....... 



   


 

 

Av Ann-Christin Tjernström - 2 juni 2012 19:41

Lite sent men till slut så......

Sedvanligt firade vi på torpet med min gamla mamma Ingrid. I år var inte dotterns familj med då de var på barndop.

Otroligt varmt var det! Varmaste Mors dag tror jag sedan jag blev mamma. 1988 var det också varmt tycks jag minnas - då Robin föddes och sedan var det hett hela sommaren.

Jag hade bakat hembakt tårta som vanligt. T o m vaniljsåsen gör jag själv.
När så min mamma och äldre bror anlände, hade mamma gjort den vanliga tårtan med tårtbottnar, vaniljvisp, grädde och hallon från egna buskar.
Min mamma jobbade i skolbespisning och blev nog frälst då pulverprodukter blev gängse och halvfabrikat. När jag har talat med andra som har mammor i samma ålder, levde de flesta kvar i hemlagad potatismos osv. Jag tror att min mamma indotrinerades av det "färdiga" och tog även med det hem. Lättsamt var det förstå istället för att göra allt från grunden. Hon var yrkesarbetande och då hade hon inte tiden som  hemmafruar.

PÅ Mors dag hade hon även med en färdig princesstårta.

Min hemmagjorda tårta brukar alltid bli kvar, och barnen älskar mormors tårta på färdiga bottnar.  



Några bilder på min mamma, William och Linda.


              

Mamma förärades med en sån där fleecefilt att ha vid TV:n. Hon är också själv väldigt begejsrad i tårtor..... 

+25 grader i skuggan var rekord för Mors dag och det var på eftermiddagen.
Helgen innan var det +5 och inte långt därifrån nu i helgen.

Härligt hade vi!!!  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards