corneliasrum

Alla inlägg den 8 februari 2013

Av Ann-Christin Tjernström - 8 februari 2013 11:22

Jag är, som många kanske har läst, en inbiten vegetarian. La om kosten när jag flyttade hemifrån vid 19 års ålder och har sedan hållit mej utan kött och fisk sedan dess. Ägg i bakverk har slunkit ner men inte annars då de har varit för hårdsmälta.
Jag har inom de gränserna testat olika förhållningssätt och insett att mjölk och säd är något som jag bör undvika.
Jag är hyperskänslig och endast lukten av något kan sätta igång ett illamående. Jag brukar säga att jag behöver inte veta vad som jag tål mindre bra eller vad som är mindre bra föda. Det talar men kropp om för mej. Magen reagerar direkt så snart jag har svalt ner något.


Den här kosten utan; mjölk, säd, socker, jäst, vinäger etc. - passar min mage utmärkt. Jag kan nog säga att min mage aldrig har varit så här bra under en längre period som den är just nu, efter cirka 4 månader med Zervital-kuren och dieten som följer med den.


För nya bekantskaper, läs mer på: www. zervital.se eller under kategorin med samma namn här på bloggen.


För mej var nu inte steget så långt från min vanliga kosthållning till just den här dieten. I och för sig kanske det är lättare om man äter fisk, fågel och ägg. Nu kan det bli nödvändigt att plocka in andra födoämnen för att få det att fungera. En fasta är ju endat en vecka och nedtrappning och upptrappning. Den här kuren får man vara beredd på kommer att ta ett antal månader innan man är fri. Istvan sA 3-4 mån. men för mitt vidkommande blir det sannolikt lite längre än så.


I början kunde jag känna mej lite förtvilvlad över att det fanns så "lite " kvar att äta!
Jag har använt en hel del feta och mozarelle i mina sallade och annat - nu försvann de!
"Ostoman" är jag ju egentligen, men nu kan jag t o m lukta på en ost utan att egentligen känna något sug efter den.


Ja, mycket sug har försvunnit. Tar lite torkad frukt, kanske lite väl sött, mandlar, frön eller annat då jag känner behov efter något att tugga på. Frukt. Riskakor och Philadelphiaost har också varit försvinnande varor hemma hos mej.


När jag talar med personer om den här kuren och utlovar en först och främst bättre mage, kan någon säga: "Men är det gott,då?"
Gott och gott? Har ditt liv varit så "gott" då med svampinfektioner som sprider sej inuti dirn kropp?
Du har kanske burit på symptom som har gjort att din livsenergi har varit ytterst låg och du har fått kämpa dej fram, även om du egentligen inte orkar.
Bara en matsmältning som är i dåligt skick gör dej mer än trött och hängig.Gaser, diaréé, förstoppnng är ständigt förekommande. Känns det igen?  Enmage som krånglar styr hela livet! Det går inte att ta en värktablett då magen inte fungerar. Jag har tänkt det så många gånger då magen har begränsat mitt liv under decennier.


Jag har träffat en del personer som säger sej veta att det bär på svampinfektioner men som inte orkar ta itu med kost och nu även fotbaden. Jag misstänker att jag hör till dem som har fått de mera markanta symptomen, både pga mina amalgamskador men också pga att jag även bär på en ringormsinfektion som har stört mej under snart två års tid. Kliat och oroat nåt infernaliskt. Kliat på nätterna så att det inte har gått att sova. Dessutio bränt långt in i huden som ett djupt brännsår.
Att vara utsatt för synliga angrepp på utsidan kan jag nog också se som en ännu större reaktion på fotbaden då det är flera olika svampangrepp som skall lämna kroppen och samtidigt ge förgiftningssymptom.


Jag brukar ha god självdiciblin och det krävs när man gör den här kuren. Jag känner de som har slutat och tänker börja om. Det blev lite besvärligt med julen mitt i allt.


Jag har inte  vågat mej  på något större snedsteg än; torkad frukt och min egen svagt sötade svartvinbärssaft. Den senare kände jag riktigt behov av rent näringsmässigt och då kändes det viktigare just då!


Att hitta något att äta när man skall börja kuren är en förutsättning för att det skall fungera så smärtfritt som möjligt. Jag hade en del veg. kokböcker som jag har tittat i. Fick även en ny kokbok i julklpp av min dotter som jag har plockat en del ur.


Jag har även böcker i mitt ligga healingrum och hade därför glömt bort böckerna av Sanna Ehdin med smoothies och andra recept. Två av böckerna kom ut hösten 2010. Jag köpte först smoothieboken och fann ett par recept om jag har hållit fast: "Sannas Smmothies - för den självläkande människan."
Den andra boken önskade jag mej i julklapp: "Sannas matbok - för den självläkande människan."
Båda böckerna innehåller, förutom recept, en hel del viktig teori kring kosten.


Igår gick jag igenom "Matboken" och prickade för en del recept som bör passa den här kuren.
Jag skriver ner dem här då det känns angeläget för nya "kurare" att orka fortsätta kuren trots sträng diet.


Även om det kan vara svårt att se något direkt resultat med blotta ögat känner jag mej markant lättare och då inte pga att vågen visar färre kilon. Magen är mindre svälld, är en av sidovinterna, och då blir det lättare att röra sej och lättare att andas.


Ja, så kommer en del recept då:


IFD(Inflammationshämmande) SOPPA, SPENATSOPPA


4-6 port.


2 msk smör

2 msk kokkosolja

1 stor skivad lök

1 dl majsmjöl

1 l vatten

2 tsk vitlökspulver

1tsk gurkmeja

1 knivsudd cayennepeppar

½ tsk dijonsenap

1 kg färsk eller fryst spenat


Smält smör och kokosolja, lägg i löken.

Vispa ner majsmjölet lite i taget.

Krydda soppan och rör ner spenaten.


LÖKSOPPA


3-4 protioner


4-5 stora gula lökar

1 msk smör

6 dkl vatten

1-2 msk maizena

havssalt

1 tsk vitlökspulver

1 tsk gurkmeja

½ tsk mald kummin


Fräs löken försiktigt i smör.

Häll över vattnet. Koka upp och låt koka

på svag värme i tio minuter. red med maizenan.

Tillsätt kryddodrna och smaka av.


GRÖNKÅLSFRÄS MED SESAMLÖK


4 portioner


4 stånd med färsk grönkål eller 400 g frusen

½ dl hackad gul lök

1 msk smör

1 tsk sesamolja

1 msk olja

2 msk olivolja

salt

vitlökspulver


Skölj grönkålen, ångkoka dem kort tills de sjunker samman.

Hetta upp en stekpanna och fräs löken sakta i smör till den 'blir' lite mjuk.
Rör i grönkålen och övria ingredienser och frå i 1 minut före servering.


SESAMPANERAD ZUCCINI


1-2 zuccini

1-2 ägg

1 dl polenta eller maizena

1 dl sesamfrön, skalade

smör eller kokosolja til stekning

havssalt


Skölj, skär av kanterna och skär zuccinin i tunna skivor på längden

eller i runda skivor. Vispa ihop äg gi en djup tallrik och häll i polenta och sesamfrön

på var sin tallrik flat tallrik. Vänd zucciniskivorna försts i mjölet, därefter i vispat ägg

och sist i sesamfröna. Stek på medelvärme i smör eller kokosolja till de fått färg. Salta och servera.


KRYDDIG GRÖNSAKSWOK


2-3 portioner


1 stor morot i  halva slantar

1 zuccini i skivade halvor

1 msk skalad och hackad ingefära eller 1 tsk mald ingefära

i gul lök

1-2 vilklöksklyftor

1 stor tomat

1 msk kokosolja

½ tks spiskumen

1 tsk gurkmeja

havssalt


Skär upp alla grönsakerna och vitlöken och woka dem i kokosolja

i knappt 5 minuter. Tillsätt kryddorna, smaka av med halvssalt och servera
.


DETOX-BRÖD



1 msk fiberhusk

1 dl vatten

1 ½ dl linfrön

2 dl solroskärnor

2½ dl kokosflingor

200 g mandlar, grovt hackade

4 ägg

4 msk olivolja eller kokosolja

1 msk kardemumma

1 tsk kanel

1 tsk havssalt


Sätt ugnen på 160 grader


Blanda fiberhusken i vatten och låt svälla i fem minuter

Blanda linfrön, solroskärnor, kokos och mandlar med en

mixerstv så att de finfördelas lite. Blanda sedan samma alla

ingredienser till en deg som knådas lätt och formas till ett

tunt bröd på en bakplåt. Låt stå i ugnen i 60 minuter eller längre,

beroende på hur sprött du vill ha brödet. Skär i skivor, t ex som tårtbitar.

Njut brödet varmt med smör på.



DETOX-KNÄCKEBRÖD


Ett stort bröd


125 g smör

1 dl kallpressad kokosolja

2 msk fiberhusk (pulveriserad psylliumfröskal)

1½ dl linfrön

1½ dl solroskärnor

1½ dl sesamfrön

100 g mandlar

1 msk vatten

5 ägg

1 msk hela kumminfrön

1 tsk havssalt


160 grader


SmäLT smör och kokosolja i vattenbad och rör ner fiberhusk.
Mal i en annan skål, linfrön solroskärnor, sesamfrön och mandrar fint

med mixerstav. Blanda sedan samman alla ingredienser till en deg. Sprid ut degen

relativt tunt på ett bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen i 30 min. Skär i rutor som bryts

när det har svalnat.


HJÄRNGODIS


100 gra mörk choklad, minst 70 %

100 valnötter, naturella

1 msk kakaopulver


SmälT choKladen i vtten bad och rör ner valnötterna så att

de täcks. Pudra kakao på smörgåspapper på en plåt och lägg upp

valnötterna en och en. Ställ kallt och förvara i kylskåp.


MANDEL- OCH MOROTSKEX


2/3 skalade morötter

1/3  mandel


Slanta morötterna och finfördela mandeln i en matberedare

med hackare. Lägg små klickar på smörgåspapper och på en

plåt och platta till med en gaffel. Torka i ugnen i 100 grader med

lUckan lite öppen med en trägaffel i springaN. När kexen är torra är

de klara. Förvar torrt i burk.



FIKONKUBBAR


10 kubbar


4 dl torkade, halverade fikon

2 ½ dl pecannötter, mandlar eller valnötter

2 ½ dl kokosflingor

1 tsk kanel eller kardemumma

½ tsk gurkmeja

kokosflingor att rulla i


Skär bort fikonens stjälk, halvera dem och blötlägg

i varmt vatten i 10 minuer. Lägg nötterna i en mixer' och hacka dem fint.

Tillsätt kokosflingor och kanel och kardemumma samt gurkmeja, mixa stötvis

till dess att det är väl blandat. Tillsätt ett fikon i taget till allt är väl mixat.

Lägg i en stor skål och knåda med händerna. Forma til 4 cm långa bubbar ohc rulla i kokos.

Kan förvaras vältäckta i kylskåp upp till 2 veckor.




Puh! Det här var tålamodskrävande för en person som jag som är utrustad med kort tålamod.
För den som känner sej frågande inför vad man kan äte, finns nu här ovan några tips.
Fikonkubbarna är väl gränsfall pga sin sötma.
Jag själv har ätit fikon emellanåt. Jag brukar ha "klåda" som indikation på om något är för sött eller inte.
Speciellt mina fötter är goda indikatorer på vad jag kan äta eller inte!


Jag hoppas att det här raderna skall komma dej som gör kuren väl till pass. I övrigt är det här ju också bra recept för den som vill äta lte sundare men inte har kommit till skott.
Testa gärna. Jag har själv inte testat alla recept men bedömer att de skall kunna passa för den som börjar kuren och behöver en del recept för att underlätta att orka fortsätta framåt!
Smootierecept får komma en annan dag......nu "tyar jag inte längre"!   


Stort lycka till

....och stort tack för ditt besök!


Fin vinterdag till dej!   






Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards