corneliasrum

Alla inlägg den 20 mars 2013

Av Ann-Christin Tjernström - 20 mars 2013 09:18

Igår åkte jag åter igen skidor på isen. Det var mulet och väldigt blåstigt. Nienka löper och jag känner att skidåkning är ett bra sätt för henne att springa av sej överloppsenergi och vi hinner så mycket längre om jag åker skidor än om jag går.
När jag så kom över viken vid Sörviken blåste det kraftigt.

Jag kom att tänka på min uppväxt, då min mellanstadielärare såg till att verkligen åkte skidor!
Han hade en idé om att man aldrig kunde bygga upp sin kondition som vuxen, om man inte hade gjort det före 19 års ålder. Därför var idrott i alla former, en ständigt förekommande aktivitet på vår lilla byskola.

Skdiåkning var en av favoriterna och varje år anordnade vi skidtävling för alla kommunens barn. Ojjj vilka förberedelser. Till att börja med fick vi hjälpa till med att göra spåren själva. Vi  t o m åkte stavfästena. Sedan snitsalde vi med Swixflaggor, gröna och orangefärgade. orange för 1ör 1 km och gröna för 2.5 km.
Sedan köpte en granne till skolan en Snotric skoter och körde upp med spårmaskin.
Min mamma Ingrid som arbetade i skolans bespisning, bredda smörgåsar med ägg och kaviar som hon lade upp på stora skivor i träslöjden som vätte mot matsalern. Efter varje lopp fick barnen gå ner till matsalen för att dricka varm choklad och äte äggmackorna till.....det var några limpmackor också...men kommer inte ihåg pålägget?

Vi samlade även poäng för hur långt vi åkte varje dag. Till att börja med kallades poänen för "prov" och varje "prov" var 2.5 km. Man fick som mest ha 3 "prov/dag. Det hade vi oftast!
Vi åkte 2.5 km skidor varje rast och på de tre rasterna hade vi fyllt dagens kvot.
Vi tävlade även mot andra skolor, och då i hela Svergie. Vi vann förstås.
Ingen annan klass i Sverige, hade en Torsten, som drev på. Vi had esom mål att åka en varv runt jordklotet i antal kilometer, och det gjorde vi varje år.
Jag växte upp i en mycket liten byskola med drygt 30 elever, mycket "bomull" men även mycket skidåkning och annan idrott. Även mycket eget ansvar då vi läste flerparallelligt.
I slutet av mellanstadietiden, ändrades poängsamlandet och från "prov" med begränsning uppåt, blev det så Piggelinpoäng.

Det var just Piggelinpoäng, som jag påmindes om igår på isen då dt blåste så kraftigt. Inte en annan människa syntes utomhus. Jag var ensam med hunden, mina skidor och mina minnen.

Efter mellanstadietiden var vi lovligt trötta på skidåkning. Det got ganska många år innan jag spände på mej skidor igen, men nu åker jag om jag bara kan.
Trots att jag är öm både lite här och där och axlar och armar är allt annat än starka, så känns det skönt att sträcka ut i diagonalåkning. Diagonalåkning var också bäst för mej, då jag redan som barn hade ganska grava problem med nacke, axlar aoch armar.
Jag pinnade på i min diagonalstil och vann de tävlingar som anordnades i min klass i kommunen.
Om jag får min hund att dra en bit, kan ja gnästan känna känslan av att åka fort, som vid tävling, trots att jag inte har så mycket ork i mina armar och axlar.

Så där på den "vindiga" viken kom jag att tänka på Piggelinpoäng, och kände någonstans att jag kanske skulle vilja att någon såg hur "idog" jag även försöker vara som vuxen, trots att min kropp inte alltid vill och skriker på nåd!

Jag ställde frågan på Facebook, om jag var för gammal för Piggelinpoäng? Jag fick svaret att jag var "för sent ute"!
Hah!!! Innan jag gick ut hit på bloggen googladde jag på Piggelinpoäng och fick en träff som passar en vuxen.
En pdf-fil där man har kunnat samla Piggelinpoäng. Det var ti o m hä ri min kommun.

Jag vill förstås inte tävla mot andra......men en liten seriös tanke finns ändå hos mej.
Igår gick jag 2.5 km på morgonen. Fem kilometer på isen med skidor, och på kvällen ett Hathayoga-pass i min yogaklass som kändes i hela kroppen. Dock jättebra....men ansträngande. Frågade, efter passet, hur många Piggelinpoäng, passet kunde ge? Jag möttes av skratt till svar!
Jag skämtade förstås, fast egentligen inte!Jag skulle nog vilja ge mej själv minset 10 Piggelinpoäng för det passet. Därtill det jag hade promenerat och åkt skidor.....
Då tänkter jag; 17.5 Piggelinpoäng för en "tant" i min åler med en kropp som skriker om nåd......
Det känner jag att jag kan vara nöjd med!

Idag har jag också rdean samlat 2.5 poäng och fler skall det bli. Det är nästan klart väder och det blåser nordlig vind. Det gör att det finns lä innen i viken, Jag tar skidorna dit. Lite fika och en virkning i ryggan. Ett lågnt rep att fästa Nienka i så att hon hindras att hitta på något nu när hon är mer döv än någonsin.

Jag är faktiskt lite seriös om Pippelinpoäng.....även om jag är lite "sent ute"!  



(......oj, ser när jag läser igenom, att det blev lite fel kronologiskt, men det bjuder jag på)

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards