corneliasrum

Alla inlägg den 1 april 2013

Av Ann-Christin Tjernström - 1 april 2013 18:27

Med våren i annalkande är det så även dax att titta till torpet. Torpet där jag sommartaid vistas en del. Tillhör min mamma men det är jag som förvaltar det.
Lämnade bilen vid vägen och tog skidorna det 600 metrarna fram till huset. Ganska mycket snö som vanligt. Norrsidan, där låg snön lika hög som brodäcket. Södersidan - lite gräs mot husväggen.
 
Jag åkte ut och tittade och fann ganska färska lodjurspår i den kalla snön som låg på skaren. De bästa lyckades dock Nienka trampa sönder. Hon ville vara nära då jag tog fram kameran....trodde väl att det var godis på gång.
 
Mäktigt med de där stora avtrycken i snön.
   

När jag hade åkt runt åkern gick jag så in.
Termometern utomhus visade +2 i skuggan.
Inomhus var det +5.
 
Sååååå fantastiskt lugnt och fridfullt. Inte ett enda djud förutom Nienka som gnällde och tittade uppfordrande.
Jag försökete lyssna på tystnaden, men det var lite omöjligt med hunden som tog plats.
 
Ställde klockan en ungefärlig tid och blev kvar i cirka 5 minuter. Klockan är oftast det första som jag brukar ställa, om så även för några minuter. Känns lite mera bebott då.....hemma!


 
Mindre varmt idag....försökte sitta ute en stund med började frysa.
På med skidorna och tillbaka mot bilen.


Hälsade på Karin, min släkting, och blev  där en stund.
Då skidor var tänkt för längre tur, stannade jag ej så länge.

Väl  vid Valasjön satte jag på skidorna. Åkte först mot väster in mot viken.
   
Vände sedan och åkte nästan ända in till sjöns slut i andra änden.
Fina skoterspår att åka i och lagom hårt. Skönt även att skida utanför då snötäcker är tunt.
 
Den här bilden är från andra sidan av sjön, där vi vände.
 
Min yogalärares hus sett från vattnet, för första gången för mitt vidkommande, från den vinkeln.
 
Den mytomspunna Dörabergsgrottan mitt i Döraberget. Såg någon form av rovfåglar på ditvägen innan vi vände. Såg f lite för små ut för att vara ormvråk. De flög in och ut i grottan.


Solen värmde gott på tillbakavägen tilll bilen och kinderna kändes varma och vindpinade.
Vackraste våren och Påsken på länge, menade även ett par som vi passerade med skidorna.....och isen; jo, den var så tjock att den slök hela isborren fick jag veta.


Många flera såna här dar vill jag ha!


Tack för ditt besök!   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards