corneliasrum

Alla inlägg den 22 april 2013

Av Ann-Christin Tjernström - 22 april 2013 21:35

Idag har jag försökt mej på nåt nytt - nämligen skallror som jag har sytt i fleecetyg.
Jag hade en ungefärlig förlaga i en liten grön som jag köpte på en marknad då jag var gravid.
Den har sedan varit leksak till såväl hundar som katter.

Jag ritade av modellen och skred sedan till verket.
Att sy i fleecetyg som är mjukt är en mindre enkel sysselsättning. Fleecetyget fastnade under pressarfoten och tråden tjorvade sej minst 20 ggr, om det nu räcker?

Värst ar det sedan att sy en söm runt om hela kroppen, lämnade huvudet.

Jag har sytt en vanlig raksöm samt zick-zackat ihop tyget på insidan.Jag lät den vara öppen lägst ner, detta för ats stoppa in bjällran nerifrån och få två maskinsömmar runt huvudet där bjrällran ligger inbäddad i stoppning.

Därefter var det sömmen runt själva kroppen. Jag tog pressarfoten som man har då man syr fast dragkedjor för att den inte skulle glida av så lätt. Krypväxer och symaskinen iställd på att stanna med nålen nere, gjorde det nästan möjligt. Trots detta blev sömmen lite krokig emellanåt - skitsvårt! Fllecetyg äer verkligen glidit att sy i.

Ögonen gjorde jag genom att först virka 2 lm och sedan 6 fm i den första av maskorna.. En smygmaska för att dra ihop och sedan två garnstygn i ljust garn för att få fram blicken på figuren. Munnen broderas med garn.

Sju små skallror fick jag till idag. "Spermiefabrik" eller "grodyngelsfabrik"?
Nu hoppas jag att det finns någon bebis som fastnar för en sån här skallra och har föräldrar som att den får en fleeceskallra. I annat fall blir det sannolikt en riktig "spermiebank" hemma hos mej!   

 



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards