corneliasrum

Alla inlägg under april 2013

Av Ann-Christin Tjernström - 8 april 2013 07:31

Jag är en stor fan av loppisar och Second Hand.
När jag så känner att jag vill ta mej en tur, så brukar det finnas något som verkligen passar mej!


I lördags var det Erikshjälpen som fick sig ett besök. Många gånger ser jag direkt att det finns det jag vill ha, speciellt korgar av olika slag. Jag tittar mot hyllan så snart jag kommer in genom dörren, och ofta finns det en korg som passar helt mej. 


Böcker brukar också finnas, just när de passar som bäst.
I lördags fann jag boken "Lär dig slappna av. Vägen till högre livskvalitet o en hektisk vardag." av Karina Weidner
Boken verkade vara helt oläst.
På omslaget kan man läsa citatet: "
Spänd är den du tro att du borde vara. Avspänd är den du är."
Kinesiskt ordspråk.


Boken överraskade mej verkligen:
Inledningsvis, kapitel 1, belyser den vad stress är.


"Du kan inte hindra fåglarna från att flyga över ditt huvud.
Men att de bygger bo i ditt hår - det kan du förhindra.
Kinesiskt ordspråk


Boken genomsyras av ordspråk och citat, det flesta av Osho och passar ytterst bra in i de olika kapitlen.
"Klokskap" i kubik.




Kapitel 2 handlar om dur du lär dej känna din stress.


Den kunskap de visa och de goda först och främst

eftersträvar är att känna sig själva.

William Shakespeare




Tabeller och grå rutor med tips finns för att du skall kunna använda boken som en metodbok för hur du skall komma vidare. Jättebra för den som känner att det vill göra något åt sin situation.


Kapitel 3 belyser tekniker för stresshantering.


Kroppen gör det möjligt för sinnet att slappna av och är verktyget

för avspänning. Kroppen är vår yttre del., medvaetandet är vår inre

del och andningen är bron som förenar dem.
OSHO

 

Där kan du läsa om andningen och olika tekniker som autogen träning, progressiv träning och visualisering.
Jag har gjort en 10 poängs uppsats som belyser avslappning i skolan. Där skrev jag bl a om de här teknikerna.
Det handlar även om vad du äter och hur du tänker. Näringsämnen osv.


Kapitel 4 "Hjälp till självhjälp"


De största begränsningar du någonsin kommer att uppleva,
är de begränsningar du sätter upp för dig själv.
Okänd


Det handlar om avspänninig, själviaktagelse, accepterande osv.


Kapitel 5 "Stress ä människans utveckling"


Mänskligheten står vid ett vägskäl.

Vi har kommit dithän att vi står ansikte mot ansikte med ett globalt självmord om vi inte fullständigt förändrar människans medvetenhet.

Det är endast den enskilda människans transformation som till slut kan skapa ett nytt samhälle.

OSHO


Det handlar om: Ego och stress, stress och andlighet, teorin om våra hål, separation, själens språkrör , skrattets kraft osv.


Boken ger beskrivningar om hur bl a en kvinna med svår övervikt började gå ner i vikt, 20 kilo, efter att i meditation fått upp minnen från barndomen då hennes far på ett mycket sjukt och osunt sätt tvingade henne att alltid äta upp maten på tallriken, även om den hade kommit upp av sig själv.


....eller hur en vuxen på ett obetänksamt sätt påpekat att ett barn i sin iver att måla på ett papper på golvet och fortsatt ut på golven, hade förstört golvet. 
Istället för att visa att barnet endast fick rita på papperet hämmades barnet senare i sin konstnärliga kreativitet.


Jag har under tiden jag har läst boken fått många aha-upplevelser men också blivit påmind om hur viktigt det är att vi som vuxna ger rätt signaler och är sunda modeller för våra barn.
....att vi har stort ansvar för att tillse att vi mår bra på alla plan och att verktygen till hälsa på alla plan är oss alla förunnade bara vi hittar rätt verktyg och tillser att använda dem.


Liver är som en tom målarduk 
det utformas  beroende på vad du 
väljer att måla på det.
Du kan måla elände eller du kan måla glädje.
Det avgör du helt själv.

OSHO



Jag väljer avslutningsvis att citera följade historia som finns i bokens slut, som skildrar varför vi skall söka i våra hjärtan för att hitta de inre resurserna och själsstyrkan.


Tack för ditt besök och jag vill med dessa rader belysa hur glad jag blev över mitt "loppisfynd" som innehåller sån mycken klokskap att ta fasta på och försöka leva efter.
Namaste


När gudarna hade skapat himlen och djrurriket, koncentrerade de sig på att skapa människan.
"Var skall vi göra av själen?", frågade den första. Den andra svarade: "Vi kan inte placera den på havets botten, för en dag kommer de att bygga en maskin för att utforska havsdjupet och då hittar de den garanterat." Den tredje svarade: "Vi kan inte heller placera den i himlen, för en dag kommer de att bygga en maskin för att utforska himlen och stjärnorna och då kommer de helt säkert också att hitta den." "Låt oss därför placera själen i deras hjärtan", sade den första, "för de skulle aldrig  komma på tanken att leta där." Det var gudarna överens som och så blev det så,







Av Ann-Christin Tjernström - 7 april 2013 09:15

"Kärlek och förlåtelse är nödvändiga och inte några lyxartiklar.

Utan dem kan människan inte överleva.

Med dem man vi tillsammans arbeta på att lösa problem för hela mänskligheten."

 

Dalai Lama

Av Ann-Christin Tjernström - 7 april 2013 08:51

Ny forskning visar - SILVER EFFEKTIVT FÖR BEHANDLING AV CANCER.

Denna artikel skriven av Bo Zachrisson fann jag häromdagen i ett nummer från förra året av 2000-talets Vetenskap, nummer 2 april.


"Ny forskning visar att silverjoner kan ha bättre effekt på cancer är etablerad kemoterapi. Det har en forskargrupp i Leeds kommit fram till. Silverbehandling gav bättre effekt på bröstcancer och tarmcancer än behandling med cytostatika. Biverkningarna är dessutom färre."


Det är brittiska forskare i Leeds som nu påstrår att silverjoner är lika effektiva som cancerdödare som ledande cancergifter, cytostatika. Biverkningarna är dessutom färre. 


Forskarna jämförde silvret med etablerat platinabaserat cytostatika, Cisplatin, ett vanligt medel för att behandla en rad olika cancertyper. Cisplatin ger vanligtvis otrevliga biverkningar: trötthet, kräkningar och leverpåverkan.


Forskarna genomförde en rad labtester och utsatte bröst- och koloncancerceller för olika silverbaserade molekyler under sex dagar. Resultatat visade att silvret var lika effektivt som för dödande av cancerceller som Cisplatin. 


Hypotesen är att silverjonerna tränger in i cancercellerna och tar död på dem. 


Forskarnas nästa steg är att titta närmare på silvrets effekt på cancerogena och friska celler.
Man har som mål att ta fram ett säkert och effektivt medel för behandling av cancer. 
Mycket mer forskning krävs samt finansiering. 
Det positiva är att silvret som cancermedler kan bli både effektivara och billigare samt mindre toxiskt än vanliga cancerterapier.


Själv är jag en idog användare av Kolloidalt Silver och använder det praktiskt taget till det mesta.
Jag har en sprayflaska som står framme på bänken vid spisen. Bränner jag mej vid matlagning, sprayar jag direkt. Känns ingenting i munnen efter ett par sprayningar, vilket annars kan hålla i sig hela dagen.


Jag tar invärtes för det mesta. Sprayar sår, och insektsbett - fantastiskt på barn som annars kan få stakare medel i ögonen. Tvättar hundens öron vid svampinfektion och sprayar även den om den har ett sår som kliar för att det inte skall bli större. Användningsområdet är utan gränser. 
Silverjonerna tar; virus, bakterier och svamp - kanske nu även cancerceller. 


Jag blev så glad då jag lästa artikeln. Kan mycket väl tänka mej att flitiga användare av silverjoner också nu kan 

erhålla en förebyggande behandling även för eventuell cancer. 



Av Ann-Christin Tjernström - 6 april 2013 07:39

Många har belyst att de har titta på programmet Vetenskapens Värld som handlade om fasta.
Jag missade programmet. Igår tittade jag så på det på webben.
www.svt.se   Vetenskapens Värld "Mår man bra av att fasta?"


Fasta gjorde jag första gången då jag var 18 år. Det var i början av 80-talet då fasta och råkost var på ropet, då Hälsohemmens koncept var att fasta och att äta strikt vegetarisk mat, helst vegankost.


Därefter fastade jag regelbundet under några år. Så snart jag fick en förkylning fastade jag. Den klingade av och försvann. 
Jag har goda erfarenheter av fasta. Jag brukar se mej själv i spegeln och uppleva mina ögon så klara och blanka och endast det skulle kunna göra att jag skulle kunna fortsätta i all oändlighet. Jag näns inte låta mina ögonvitar grumlas igen......

Programmet innehöll fastemetoder som var helt nya för mej. Endagsfastor testade jag dock; "måndagar"!


Jag fastade också på Österåsens hälsohem, i början av 80-talet. Magen hade rasat helt och jag skulle ha en vistelse där. Dock återkom samma symptom när jag började äta igen, och jag avbröt vistelsen. Jag kunde inte äta den mat som de serverade där. Den blev för kraftfull.
Inga Ort, som var överläkare där, gjorde mej medveten om att amalgam kunde vara orsak till mina problem, och cirka 1½ år före det att magen rasade hade jag lagat fem plomber hos den tandläkare som fyllde min mun med tio plomber vid 6 års ålder. Inga medicinläkare kunde se något sammanhang mellan mina lagningar ohc det besvärliga tillstånd som rådde i min mag- och tarmkanal.
Bl a lugnande akupunktur på min tjocktarm räddade nog tarmen från att få stanna kvar i min kropp.


Nu är det dock några år sedan sista fastan. Som mamma och med familj är det mindre lätt att fasta då jag ändå tillagar mat till andra. Sista gången som jag gjorde någon form av fasta, gjorde jag något som jag själv kallar för halvfasta. 
Jag gjorde ungefär som smoothies men inget proteinpulver, soppor som jag mixade. Mixade avokado tillsammans med kryddor och varmt vatten osv.
Jag var aldrig hungrig den gången och inte heller drabbades jag av yrsel och blodtrycksfall.
Jag höll på i tre veckor och upplevde mej lätt som en fjäder.


Jag brukar även bli pigg och få massor med energi. Många vittnar om att det lagar mat som aldrig tidigare, och t om fryser in!
Saker som man annars gruvar sej för går lätt som en plätt. Energi som man annars använder till matsmältning blir nu över och kan användas till annat.
Viktigt dock, är att tömma tarmen innan man börjar för att inte innehållet skall göra att man blir hungrig. 
Ett lavemang ytterligare under tiden kan även rekommenderas. Såå mycket som ligger kvar i tarmen.....


Jag träffade min läkare, som tidigare arbetade på Österåsens Hälsohem, och han sa:
- Nä, nu måste du nog börja att äta! 
Han rullade sin stol framför mej, lade händerna på mina knän och tittade mej i ögonen.
Jag kommer inte ihåg om jag lydde Eric, som han heter. 


Jag hade tappat en del vikt.....i övrigt mådde jag jättebra!


Ni som brukr läsa min blogg, känner till att jag göra Zervitalkuren, som även den är sträng och strikt
Jag utöver den med kosttillskott och homeopatpreparat.
Efter det här inslaget om fasta, skall jag villigt erkänna att jag blir sugen på att fasta nu också.


Jag har läst, på facebook, om vänner som har fastat nu på senare tid, och märkligt är hur smittsamt och påverkande det är att läsa om andras erfarenheter.


I Zervitalkuren kan man även fasta, läs under www.zervital.se, då också med strikt program av drycker.


Jag har börjat dagen med att äta en bit ananas......och den känns läskande och god.
Jag äter väldigt mycket frukt och upplever att jag mår bra av det......har alltid gjort under mina 30 år som vegetarian.


Den som följer mej "får se"! Skall villigt erkänna att fasta känns lockande!   
Sååå skönt att "vårstäda" kroppen för att möta våren med ny energi.







Av Ann-Christin Tjernström - 5 april 2013 17:31

Wow, vilka kvalitetsdar det har varit de senaste veckorna. De källa nätterna har nästan dagligen serveret vackra dar med solsken, så även idag. Idag var det den bästa av dar.....fantastiskt varmt och skönt.

Jag har haft besök av mitt barnbarn sedan i tisdagskväll och vi har verkligen varit utomhus de här dagarna.
Cirka - 10 i morse och nästan helt klart. Vi åkte till den vanliga vassen och slog läger där. På vägen dit mötte vi ett par bekanta som pimplade slängst in i viken, Till dem promenerade Alvin två gånger och jag kunde sätta mej ner och påbörja två beställningar av babyconverse. Fantastiskt att kunna sitta i solen och utan något på händerna släppa lös kreativiteten.

Fika hade vi förstås och Alvin åkte några varv med skidorna runtom medan jag gjorde klart.
Därefter tog vi sikte på tornet på Sandslån. Det torn som är en lämning efter den timmersortering som ägde rum där i viken. Den största i hela Europa.

Klockan var ungefär tre och snön var som puder. Alla spår är nu isiga och ofarbara, men det tunna lagret med snö på isen är jättefint att åka i. Att skata är perfekt och det testade Alvin lite grann.

Några bilder blev tagna......
Blir du sugen på att följa med nästa gång?     


         
Några skidposér
         
Spurtpris!

Mot målet - tornet!
         
Stort eller hur?
     

Av Ann-Christin Tjernström - 3 april 2013 16:43

Barnbarn på besök några dar, och skidåkning som vanligt.
Känns angeläget att nyttja isen så länge den nu bara finns kvar.
Vi parkerade bilen och åkte sedan cirka 2 km in till viken - till vindskyddet.
Vi hade korv med och gjorde upp en eld. Tur bara att någon hade tagit med några brädbitar som var torra nog att få fjutt på med detsamma. Grillad korv och varm choklad till barnbarnet. Nyponte, fröbröd och äpple till mej.

Trots att det var ganska mulet, värmde solen. Det har börjat bli vatten längs med stranden och det är nog endast en tidsfråga innan det blir för sent för skidåkning, om man inte gillar vattenskidor.....haha!

 
Vindskyddet.
 
Mormor på väg "upp i rök".
 
Mindre rök i ögonen.
     
 
 
Gott!
 
Besjälade Bittan fick stanna hemma.
Hon har växt, ansåg Alvin, då han idag mätte henne. Nu är hon hela 36 cm lång.

Ja, nu har jag sällskap så det hörs.....En 5-åring som bara är tyst när han sover.....och Bittan.

Av Ann-Christin Tjernström - 3 april 2013 11:19

Detta var rubriken på kultursidan i vår dagstidning. för filmen "Bäst före" som hade premiär här hos mej i förra helgen.
Jag hann inte se den då, men så igår såg jag den i sällskap med min väninna Eva.
Filmen inleddes med många komiska inslag som lockade fram spontana skratt.
Filmen var rakt igenom väldigt rolig, men hade även många inslag av tragiedier som inträffar i människors liv. Tragiska upplevelser av ohälsa och även av konsekvenser som är nödvändiga då man går lite flör långt......


Skådespelarna helt fantastiska, Sveriges elit; Brasse Brännström, Eva Fröling, Kjell Bergqvist, Göran Ragnarstam, Meta Velander, Anki Lidén,m fl.


Ingenkännisngsfaktorenra var många, om lite väl tillspetsade.....vilket gjorde att skratten lockades fram.
Rekomenderas varmt.




Av Ann-Christin Tjernström - 2 april 2013 08:18

God morgon!

Började dagen med att titta in på Råvarubutikens hemsida.
Blir lika imponerad varje gång över deras breda sortiment.

Uppfattar det som att de kan tllgodose dej med det mesta som behövs för att man skall kunna leva så bra som möjligt, och i det här med tungvikt på raw food.
Jag skulle vilja ha det mesta som säljs där. 

Följ gäna länken och surfa runt du också.
Om du är inresserad av hälsa och bra produkter, antar jag att du "vill ha" lika mycket som jag!

http://ravarubutiken.se/?a_aid=7844


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards