corneliasrum

Alla inlägg den 15 maj 2013

Av Ann-Christin Tjernström - 15 maj 2013 21:15

Just det här tillfället varje år innebär detsamma. Räfsa i högsta hugg för att, först och främst ta bort kottarna som alltid ligger i massor under tallen som står framför huset på torpet.
Det känns viktigt att kunna ta fram lite möbler som man kan fika och vila vid mellan rafsningarna. Men först lite städning.
Så även idag.


Det var Ambers första besök på torpet och hon sprang omkring under fyra timmar. Hon hängde för det mesta i räfsan och till slut blev vi riktigt osams. Vem orkar räfsa med en 7 kilo tung valp som hänger i räfsan hela tiden, inte jag i alla fall.
Jag hann hur som helst stora delar av gården innan vi packade ihop för en tur till Filitjärn för ett avtalat möte.
Trots att vi hade med oss barnvagnsliften, hade hon ingen lust att ligga stilla i den medan jag räfsade. Till slut sökte hon sej till bilen och somnade direkt.


Just vid det här tillfället varje år, har det oftast även kommit en hel del svamp, stenmurklor. Tidigare plockade jag dem till mej själv, men nu mår jag mindre bra av dem.
Jag fick ihop till en stor påse som jag senare skänkte bort. Sannolikt minst 7 liter stenmurklor. Hon som fick svamparna blev jätteglad!
Undrar just vad murklor kostar? Ganska dyra ute i handeln vill jag minnas.Skogens guld, precis som kantarellerna.


Vitsippor är även de vanlighet vid just det här tillfället. Jag gick inte ner till ån, där det brukar växa hela omdåren med vitsippor. Det är något visst med vitsippor tycker jag - vår!


Murklor är vackra att se på där de växer, och jag fotade en massa. Delar det mesta här som vanligt.


Idag har Amber även gjort sitt första möte med murklor. Jag kommer ihåg att man talade om murkelhundar på 80-talet då jag hade min första hund. På torpet behövs ingen murkelhund i alla fall. Där växer svamparna på samma ställen som när jag var barn!


Trötta och nöjda efter en  heldag är vi båda, såväl hund som jag.


                                     



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards