corneliasrum

Alla inlägg den 16 maj 2013

Av Ann-Christin Tjernström - 16 maj 2013 21:09

Det stora "chaga-fyundet" som jag och Mona fann i helgen, har i princip sysselsatt mej hela veckan.
Jag förstår nu att chagan, inte enbart för sin nyttighet, är så dyr. Det tar sin tid att dela den och sedan att torka den i lämpliga bitar.
Jag har som mest använt stämjärn och hammare. men även ibland tvingats ta till yxan. Den största biten la jag på en pressening och använde en yxa för att dela den. Bitarna sprätter omkring och då chagan/sprängtickan är porös innan den torkas, blir det ganska mycket smulor och mindre bitar.
Då smulor och små bitar kan användas till att strö på t ex frukosten harjag tagit till vara även en del av den.

Nu ikväll torkar jag det sista, och lägger upp i större papperspåsar. Om jag sedan skall lämna till andra, får jag dela i mindre påsar., ungefär 50 gram.

Man benämner kantreller som "skogens guld", må så vara för dess färg. men chagan har ett så större näringsinnehåll och är så sällsynt, så jag skulle vilja säga att mitt guld nu är chagan.

Lycka till för dej att hitta ett ex, att ta vara på och dricka för din hälsas skull!   

Av Ann-Christin Tjernström - 16 maj 2013 21:04

Idag var inga hundbarnbarn på besök och därför blev det bara Amber och Susise. Amber försökte att få Sussie att leka med sej men det ställer hon inte upp på.
Istället sprang Sussie före och Amber efter - lite av "ledarhund"!   

Idag orkade Amber nästan hela vägen själv. Hon ville bli buren en stund ,men sedan sprattlade hon så att hon fick sättas ner.


Oj, vad hon växer. I måndags 2 kilo tyngre än i förra veckan......och idag känns hon ännu tyngre.
Skönt att hon orkar gå/springa själv. En riktig liten klump och tung dessutom.   

   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards