corneliasrum

Alla inlägg den 9 augusti 2013

Av Ann-Christin Tjernström - 9 augusti 2013 21:40

Chagan har verkligen kommit till mej för att stanna.

Så snart jag är utomhus får björkarna sej en ordentligt titt innan jag går vidare. Det jag här lärt mej under det här året medan jag har känt till chagans otroligt läkande och helande effekt, är att träden där den växer kan se ordentligt medfarna ut. Det kan t o m växa flera chagor på samma träd.

De flesta som jag har träffat på växer plant mot trädets stam och barken/nävern har som sprängts sönder i kanterna av chagan. Sannolikt därav namnet sprängticka. Tickan har sprängt sig genom nävret.

Nu har jag gjort i ordning; torkat, vägt och packeterat i påsar om 50 gram som jag har för avsikt att sälja till dem som vill eller behöver chagan.
Jag har satt priset 100:-/ påse men känner till att vissa tar ut mer än det dubbla för samma mängd.

När jag har hittat  en störe chaga eller fler känns det angeläget att kunna dela med sig till andra till ett pris som inte är allt för högt. Detta för att alla skall kunna få tillgång även om sjukdom eller annat har raserat ekonomin.

 

Här är en bild på en lite toppigare variant av chaga.

 

Så här packeterar jag chagan i bruna papperspåsar efter att jag har delat den med stämgärn och hammare och sedan torkat den i torkapparat.
Mängden i påsarna är 50 gr. Varje bit kan man koka mellan 10-15 ggr, beroende av vilken smak man vill ha på sin dryck. Har man det svarta av barken med får man förstås en mörkare dryck, liknar kaffe til färgen.

Så blir det även om jag glömmer den i kastrullen under ett antal timmar. Då dricker jag den som den är, eller fyller upp med varmt vatten i muggen. Chagan kan också med fördel drickas kall, eller tillsammans med lite honung - mums!

"Skräpet" som blir över, blandar jag tillsammans med frukt, kokosolja, proteinpulver, kakao osv till en smoothie. Kall dryck kan jag även ibland blanda i min smoothie.

Jag slår sällan bort chaga utan ser til att få i mig det som finns framför näsan på mej.

 

Jag hittade den här superintressanta boken på Råvarubutikens hemsida.
Där står det mesta man behöver veta om chagan.
På nätet kan man även hitta intressanta klipp av David Wolfe. Ett av dem har jag lagt in här under kategorin: chaga.
Titta gärna in på:www.ravarubutiken.se/?a_aid=7844
Jag tycker mej uppleva positiva effekter av chagan. Jag tycker mej ha blivit lite gulaktigar i huden, ungefär som med betakaroten. Jag har vissa dagar varit ute vid älven i timmar, men inte bränt mej av solen.

Jag är begåvad med en känslig mage, och mår illa av mycket som jag stoppar i munnen.
Chagan har jag aldrig upplevt något negativt med då jag dricker det.

Jag hoppas att jag med dessa rader har gjort dej nyfiken på "Världens mest helande och läkande växt", "Kungen av medicilasvampar", enligt David Wolfe, 

Många positiva hälsoeffekter kan tänkas komma av chagan.....jag jobbar på det!   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards