corneliasrum

Alla inlägg under augusti 2013

Av Ann-Christin Tjernström - 6 augusti 2013 21:12

Amber har en fantastisk hundvakt - Majvor. Hos henne har hon fått vara de dar jag har varit upptagen med annat.
Då hämtas hon och Majvor av Sigge och de har tillbringat hela den varma stunden av dagen på stranden, precis som jag och Amber annars brukar göra. 
Amber bryr sej inte alls om att jag går utan fungerar lika bra tillsammans med dem som tillsammans med sin vanliga familj.
Majvor brukar också vara hundvakt till Lucifer, och för ett par veckor sedan fick de träffas för första ggn.
Ojjj, vilket bus!!!

Det är inte alltid vi har möjlighet att träffa någon hund som är ungefär lika tung och stor som Amber, men Lucifer passade ganska bra in på de kriterierna.

Så här roligt hade de tillsammans:   

...men först i väntan på en kompis går det bra att undersöka ett "strandfynd"! 


 

           


Av Ann-Christin Tjernström - 6 augusti 2013 20:08

Vi har verkligen haft en sommar med stort S. Sååå otroligt många gånger som jag/vi har kunnat besöka stranden.
Alltid i sällskap med Amber som verkligen gillar att vara på stranden, plocka bland pinnar, strosa omkring och plaska i vattenbrynet. 
Hon simmar inte så ofta, bara några simtag och sedan tillbaka. Redan första ggn på stranden sprang hon i för snabbt där det är djupt och fick en våg över sig. Hon hamnade under och tvingades simma. Nu vet hon dock att hon kan och går därför i emellanåt. Jag har underlåtit att träna henne för att bada hela sig. Tids nog hinner hon ligga i plurret hela dan som andra hundar har gjort, med risk för fukt i huden, därför får hon göra som hon vill med badandet.

Hon är jätteduktig och kan vara lös på vår strand. Hon bryr sej inte alls om varken människor eller hundar som kommer dit. Ibland har hon klivit upp för att titta, men går bara några steg och stannar snällt när hon blir tillsagt. 
Fortfarande "duktig och söt" som jag har sagt till henne sedan första dagen.......

Ibland har vi sällskap av barnbarnen och även de trivs med Amber. Nu kommer bilder från ett av tillfällena.
Barn och hundvalp trivs jättebra ihop!    
   

Av Ann-Christin Tjernström - 6 augusti 2013 20:00

För drygt en vecka sedan, gjöt jag mina första orgoniter. 
Jag gjorde ett inlägg om dem här men kunde inte ladda ner mina bilder då jag var på annan plats.

Här kommer de nu:

 

Klart för att börja. Viktigt att ha allt på plats....handskar jätteviktiga! 



 
Färdiggjutet. Men oj så epoxin luktar starkt. Tur att de kunde torka utomhus.


 
Dagen därpå kunde jag knacka ut de stora konerna ur glasen och försiktigt vända hjärtana ur deras form

De luktade fortfarande ganska starkt och lukten var kvar i flera dar därefter.

När gjutningen var klar kände jag efter en stund på glasformarna. De var jätteheta. Så heta att jag brände mina fingrar. Jag blandade 2 ml härdare på 1 dl plast. Kanske kunde ha tagit mindre så att det inte "brann ihop" så snabbt. Förstår nu varför temperaturen skall var ungefär 18-23 grader. Jag gjorde det på kvällen när solen höll på att gå ner. 
Doften är gräslig och är man känslig skall man nog helst överlåta gjutningen till någon annan. Det finns ju även färdiga att tillgå i olika forum. Hur som helst var det spännande att testa, och då jag har mera plast kvar kommer jag sannolikt att försöka mej på ännu en gjutning......då kanske med lite mera konstfulla skapelser.   

Av Ann-Christin Tjernström - 6 augusti 2013 19:53

Till min födelsedag i juli hade jag köpt mej ett jättenystan med garn som jag tänkte förära mej själv med en poncho av.
Det blev en poncho i ull och mohaigarn men även med inslag av acryl och polyester.

Jag fick blodad tand och stickade därför upp ett antal i samma garn men i andra färger. Även ett par till barn i olika storlek.

Jag giller verkligen min varma poncho som är perfekt att ha med under lite kyliga sommarkvällar. Det har blivit en del uppträdanden under sommaren och fram emot kvällen har det blivit kallt och därför tillägnade jag mej själv den här ponchon för att ha något varmt att ha över axlarna. Från början av kvällarna har jag haft den på min ihopfällbara stol, men längre fram, har jag dragit den över huvudet, och då jag är så kort har även en flik räckt att sitta på. 

Jättemysigt, som att vira en varm filt över axlarna och som dessutom håller sej kvar utan att rasa ner. Rekommenderar varmt.

Min julikollection av ponchos:     

 

Av Ann-Christin Tjernström - 6 augusti 2013 19:47

Till Midsommaraftonen virkade jag en skir bolero som jag skulle bära över min vita sommarklänning.

Det blev två nystan kvar och av det ena virkade jag så en likadan fast betydligt mindre. Tänkte mej den till en liten bebisflicka att bära till en vit klänning. 

     
 

Har sedan lagt den i min lilla rosa väska tillsammans med fina vita virkade hattar och virkade bebisskor av olika modell.

Av Ann-Christin Tjernström - 6 augusti 2013 19:24

Ja, det tog sin lilla tid det här med modem och annat efter åsknedslaget.

Förra fredagen mullrade det på i bakgrunden igen, och för att rädda det som räddas kan, drog jag ur modemet.
När jag sedan satte i det igen, var allt borta - såväl telefon som internet.

Åter igen på byn för felanmälan, och om och om igen......

Fick råd hur jag skulle göra och testade, men ingen kontakt ut. Fick löfte om en tekniker torsdag fm, alltså förra veckan, men han anlände först igår e m. Gissa om han var efterlängtad. Tyvärr är det endast internet som fungerar och ett nytt modem är på väg.

Himlar vilket elände - undrar just hur många som tror att jag har gått under jorden?

Inläggen här har blivit mer än få, men hoppas nu kunna göra några, retroaktivt, om man nu kan det på en blogg.

Oj så många fina bilder jag har tagit som jag inte har delat med mej av.....men hoppas nu på bot och bättring.

Hoppas kunna göra några inlägg nu ikväll....?

Vi ses ganska snart igen!   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards