corneliasrum

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2013

CHAGA-FYND VID ÅNGERMANÄLVEN

Av Ann-Christin Tjernström - 15 oktober 2013 07:41

Enligt David Wolfe, skall chagan helst skördas i juli-november.  Jag skördar nu därför alla som kommer i min väg.
Chagan känns nu som lite av mitt signum och för den som är ny finns det en kategori här på bloggen med samma namn, där jag har delat information om den.
Chagans helande och läkande egenskaper, misstäner jag alltmer får de stora läkemedelsjättarna att dra nästan till sig. I ett inslag i Fråga Doktorn häromveckan, raljerade expertprofessorn om dess medicinska värde och blandade dessutom ihop den med björktickan, som enligt Nyhléns svampbok är oätlig.

Tråkigt när sådan desorienterande informaiton sänds i media under bäst progamtid.

För att stärka tron på chagans läkande och helande egenskaper, kan jag nämna att såväl Holistsic som IMS Egenvårdsprodukter, nu säljer chaga i kapslar.

Jag för min del känner att det är helt rätt att tillvarata det som naturen ger och det har jag gjort sedan början av 80-talet då en f d sambo lärde mej om örter och så pass mycket att jag känner igen det jag vill och kan plocka själv.
Chagan har kommit för att stanna i mitt liv känns det som och goda vänner tipsar mej då de har sett ett exemplar.

Jag skördar, delar och torkar och delar sedan med mej till mina "tipsare"!
Jag har såtl en hel del ytterst billigt på marknader, ungefär hälften av priset som man annars

får  betala. Dock har jag not skänkt bort det mesta till goda vänner och till dem som jagn anser bör få testa örten.

Igår skördade jag ett tisp som en god vän hade funnit.
Det var vid Ångermanälven och kameran var förstås med.


Alltid vackra vyer kring den mejestätiska Ångermanälven, som egentligen är en fjord änuda upp till mina trakter.
Titta och njut av bilderna som dock innehåller en del skräp/lämningar efter forna aktivitet just i det här området.

...i riktning mot Sanöbron...

   

Gamla sågverket med dess stora magasin vid Marieberg

 
Bilvrak - svårt att identifiera bilmärke?
 
Chagan
   
"Lilla - Norge"
Den lilla sandön mitt i älven som har bildats av ballast från företrädesvis båtar från Norge, om jag minns rätt?
   

Tack för ditt besök!
Fin höstdag tillönskar jag dej!   

 
 
Ingen bild

Sigrid Aronsson

23 maj 2016 06:53

Jag har nyligen læst på en engelsk websida att chagan væxer ut igen ifall man læmnar 20% av den och bara tar 80%.
Du kanske kan prova?

 
Ankie

Ankie

24 maj 2016 21:49

Hej Sigrid!!!

Ja, Sigrid, jag har också läst om det någonstans? Jag har också sett att det har växt ut mera chaga där jag tidigare har skördat!:)

Ankie


http://corneliasrum

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 1 april 16:00

https://rumble.com/v4kgh1f-jeffery-jaxen-intervjuvar-dr-william-makis-turbocancer-fruktansvrd.html?fbclid=IwAR0yuQhdgo4-VW_ZsMYDrkjitCwXZZxV0mfV01rSHEiP9ScZNE-MI_viTAc_aem_ASJg7358LrIVTN0y_L2vbB8Jo-MyBhwuVYMHDOoookdSjvXUjlymrApmh9bCq5pJjVyKO4cjB8sjmE...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 25 mars 09:23

https://www.facebook.com/zarah.oberg/videos/417161604300241   ...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 18 mars 17:05

https://www.youtube.com/watch?v=5-6_egibSZQ  

Av Ann-Christin Tjernström - Torsdag 14 mars 18:27

https://rumble.com/v4i0i4f-march-8-2024.html?fbclid=IwAR1I3lOQdLzBbfnJeLbTIrjc6-8edPdAomsmlnPsgmgbipfLaeO2c82YJ2k     ...

Av Ann-Christin Tjernström - Söndag 10 mars 09:17

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&si=Jr7A6RvNEITsYlyo&v=On4XESAjQh4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2dZYqFGz9rJQyO98ri0q9ok97JMs-b_KV7rsZGx6hl1I4lbvSml4bAJK0     ...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards