corneliasrum

Direktlänk till inlägg 30 december 2013

CHAGA-THE, VARIATION

Av Ann-Christin Tjernström - 30 december 2013 18:24

När jag först började att brygga the på chaga, drack jag den naturell.
Då den smakar så lite är det inga som helst problem att dricka den som den är. I efterhand har jag experimenterat mej fram och just nu dricker jag den så här:
Till saken är att jag även att dotterns familj förärades med en te-kokare, perfekt med en korg som kan kan lägga chaga-bitar i och med plats för andra kryddor också.

Jag lägger i en bit chaga tillsammans med

några slantar färsk ingefära

en bit kanelstång

cirka 1 tsk kardemummafrön.

Kokar upp och låter det dra en stund, eller som nu

i min fina te-kokare som sköter resten.

Jag lår upp brygden i en mugg och dricker som den är.

eller smaksätter med en tsk rå kakao och 1 tsk ekologisk kokosolja.
Sötar med 1 tsk honung om jag känner för det, men kom ihåg att honungens

verksamma beståndsdelar försvinner över 45 grader. Vänta därför med att söta

om du använder honung.

Av en väninna fick jag en recept-broshyr som kommer från Holistic och skriven av Christer Barregren och granskad av Bertil Wosk.
Här nedan kommer recepten från Holistic:

Chaga-coco

3 dl chaga

1 msk kakao

1 tsk kokosolja

Lyxa till med honug eller kokossocker,

krydda med kanel.


Inga-Chaga


3 dl chaga

3 ck färsk ingefära

och en skiva citron


Chaga-chili

 

3 dl chaga

saften från en pressed citron

1 tsk chilipulver

söta vid behov

 

Chaga-latte

 

3 dl chaga

1 tsk vanilj

1 msk kakao

2 msk honung

½ tsk muskot

1 tsk kanel

0.5 dl mandelmjölk

eller valfri mjölk

 

Chia-chaga


3 dl chaga

1 tsk chiafrön

2-3 tsk citronsaft

1 tsk honung vid behov


Lägg i chiafröna i teet, rör om och låt dra i fem minuter eller längre.
Rör i resten av ingredienserna. Drick allt, även fröna.

Det här är tarahumara-indianernas berömda iskiate fast med Chaga istället för vatten

Perfekt uppladdning inför nästa ultramaraton i öknen.

Chagan kan alltså drickas i vätska nästan hur som helst. David Wolfe säger i sin bok, att det bästa är att dricka chagan då den har dragit ur i källvatten, om man har tillgång till det.
Den kan drickas varm, rumstempererad och kan förvaras tillagad i kylskåp i 3-5 dar.
Chaga-the kan bytas ut mot annan vätska i matlagningen
Smulor och pulver har du i t ex i smooties, på müslin, i brödet etc.

Chaga är nu mitt livselexir, och vem vet, även kanske ditt?    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 1 april 16:00

https://rumble.com/v4kgh1f-jeffery-jaxen-intervjuvar-dr-william-makis-turbocancer-fruktansvrd.html?fbclid=IwAR0yuQhdgo4-VW_ZsMYDrkjitCwXZZxV0mfV01rSHEiP9ScZNE-MI_viTAc_aem_ASJg7358LrIVTN0y_L2vbB8Jo-MyBhwuVYMHDOoookdSjvXUjlymrApmh9bCq5pJjVyKO4cjB8sjmE...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 25 mars 09:23

https://www.facebook.com/zarah.oberg/videos/417161604300241   ...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 18 mars 17:05

https://www.youtube.com/watch?v=5-6_egibSZQ  

Av Ann-Christin Tjernström - Torsdag 14 mars 18:27

https://rumble.com/v4i0i4f-march-8-2024.html?fbclid=IwAR1I3lOQdLzBbfnJeLbTIrjc6-8edPdAomsmlnPsgmgbipfLaeO2c82YJ2k     ...

Av Ann-Christin Tjernström - Söndag 10 mars 09:17

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&si=Jr7A6RvNEITsYlyo&v=On4XESAjQh4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2dZYqFGz9rJQyO98ri0q9ok97JMs-b_KV7rsZGx6hl1I4lbvSml4bAJK0     ...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards