corneliasrum

Alla inlägg den 14 mars 2014

Av Ann-Christin Tjernström - 14 mars 2014 16:40

Igår hade jag en sär-skilt, sär-klassik musikupplevelse, då jag besökte "Musik i särklass", en samverkan mellan särskolans elever med deras musikhandledare i täten och professionella kulturentreprenörer i kommunen.

Jag beklagar att det inte finns någon video som jag kan dela här för att ge upplevelsen rättvisa.
Jag köpte självfallet deras CD som även den släpptes, skivrelease, igår.

Jag väljer att citera delar av texten i fodralet.


"Kramfors särskola har en omfattande musikverksamhet med många olika inriktningar och på olika utvecklingsmöjligheter. Ett av våra mål är att våra elever skall ges möjlighet att delta i professionella, kulturella och offentliga sammanhang.
Vi vill avdramatisera och öka förståelsen för olika handikapp så att funktionsnedsättning ses som en naturlig del av skolan och samhället. Det handlar inte om att alla ska vara lika utan om människors lika värde."

Låtarna som framfördes hade skrivits av eleverna själva. Elverna turades om att spela; keyboard, trummor, bas osv.
Titlarna på skivan är följande:
Fyrhjuling, En miljon röda hjärtan, Coola babiander, En vän, Träd skog och bark, My new school, Nu e vi här, Varulven Malin, Tjejer ger tjejer tar, Permon rullar, Alla världens djur, Hämta en limpa, Loveson, Hieke

De som framförde hette: Skurk på burk, Jocke & Gänget, Skolkören, LWL. 15 Voices, FAjt, SAlta pinnar, The Creator.

Förutom musik och sång fick vi även ta del av elever som dansade bugg samt rullstolsdans.

Titta på bilderna och tänk er in i musiken.
Jag lovar att det här var en upplevelse som har satt spår i mig. Särskoleelever tillsammans med proffs.
Musikhandledarna Ubbe Byström, Markus Molin och Linus Öhman tillsammans med Mika Byström stod för huvudansvaret för föreställningen.

                         

       







Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards