corneliasrum

Direktlänk till inlägg 13 april 2014

Vardagsbild 2/5

Av Ann-Christin Tjernström - 13 april 2014 11:40

Uppe med tuppen, ofrivilligt!! Jag hade vaknat och låg och drog mej för att få igång min stela kropp, hade tänkt mej göra lite mjukyoga, nackrullning, suficirkeln, ryggflex, och annat, då jag väcktes till nykerhet av ett aktivit hulkande bredvid sängen. Klart var det att kasta upp på matten bredvid min säng.
Snabbt som en vässla lyckades jag vända den fyrbenta familjemedlemmen utan för allt.....när rester från gårdagens egenplockade sallad på åkern kom upp.

Tacksam över att det endat var "sallad" som kom upp, skred jag till handlingarna och uppe tidigare än räknat.
Efter att ha rastat den illamående hunden gjorde jag dagens stöpa med fröbröd.

Jag har varit utan säd i mathållningen till och ifrån under stora delar av mitt liv......dock mer frekvent än tidigare det drygt senaste året.
Det är svårt att hitta ett alternativ till bröd och efter år av sökande  har jag nästan givit upp.
Det här fröbrödet anser jag dock är ett ganska fullgott alternativ till bröd.
Nedanstående bild har jag nu även som vardagsbild 2/5 på facebook.

Jag delar det ungefärliga grundreceptet här nedan. Jag själv har som vanligt svårt att mäta och hålla mej til grundrecept och höftar till det så att resultatet blir olika för var gång.

Brödet nedan har mer av sesamfröna än vanligt.

 

Fröknäcke:

½ dl solrosfrön
½ dl pumpakärnor

½ dl sesamfrön
½ dl  olivolja
3/4 ö 1½ dl mjöl ( majs-, ris-, mandel-, soja-, bovetemjöl)
½-3/4 dl varmt vatten (jag tar chagate)

Brödkryddor, salt eller annan kryddning.
Ev.flinsalt ovanpå.

Blanda allt och låt stå en stund för att svälla. Bred ut på ett bakplåtspapper och släta ut med ett bakplåtspapper ovanpå, använd din underarm.
Grädda cikra ½ timme i 175 grader fortsätt sedan på 150 grader under ytterligare en halvtimme.

Mindr mjöl och längre i ungen ger ett torrare och knaprigare bröd.
Jag väljer oftast majsmjöl då jag upplever det bii bäst.
Mer mjöl mer ett mindre knäckigt bröd.
Prova dej fram till vad som pasar dej bäst!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 1 april 16:00

https://rumble.com/v4kgh1f-jeffery-jaxen-intervjuvar-dr-william-makis-turbocancer-fruktansvrd.html?fbclid=IwAR0yuQhdgo4-VW_ZsMYDrkjitCwXZZxV0mfV01rSHEiP9ScZNE-MI_viTAc_aem_ASJg7358LrIVTN0y_L2vbB8Jo-MyBhwuVYMHDOoookdSjvXUjlymrApmh9bCq5pJjVyKO4cjB8sjmE...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 25 mars 09:23

https://www.facebook.com/zarah.oberg/videos/417161604300241   ...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 18 mars 17:05

https://www.youtube.com/watch?v=5-6_egibSZQ  

Av Ann-Christin Tjernström - Torsdag 14 mars 18:27

https://rumble.com/v4i0i4f-march-8-2024.html?fbclid=IwAR1I3lOQdLzBbfnJeLbTIrjc6-8edPdAomsmlnPsgmgbipfLaeO2c82YJ2k     ...

Av Ann-Christin Tjernström - Söndag 10 mars 09:17

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&si=Jr7A6RvNEITsYlyo&v=On4XESAjQh4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2dZYqFGz9rJQyO98ri0q9ok97JMs-b_KV7rsZGx6hl1I4lbvSml4bAJK0     ...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards