corneliasrum

Alla inlägg under april 2014

Av Ann-Christin Tjernström - 13 april 2014 09:25

Idag började jag dagen med att ta fram min Osho-tarot-kortslåda.
Osho-tarot är en kortlek med tillhörande instruktionsbok med tydig förklaring till alla de vackra bilderna som ingår i tarorkortleken.

Längst bak i boken finns sedan olika formationer om hur man kan lägga korten.

Man vaskar kortleken och kupperar. Därefter ställer du den fråga som du vill ha svar på och lägger korten.

Då jag är av den otåliga sorten har jag svårt att ha tålamod att lära mej, men med hjälp av det här kitet med kort, bok och en fin låda att förvara i.

Emellanåt glömmer jag bort Osho-tarot-korten men idag påmindes jag. Ställde frågan och fick ett svar som fick mej att känna; att trots att det har varit väldigt prövande och ytterst tungt en längre tid, så finns det en mening i det som sker runt om även om det känns orealistikst emellanåt.

Texten i boken är välidgt lättförståelig och ger såväl tröst och förståelse i varför det ser ut just som det gör just nu.

Den här tarot-kortleken finner du på olika nät-bokhandlar, mitt eget ex. köpte jag lite billigare på Trader och helt oanvänd.

Rekommenderas varmt!


 


Av Ann-Christin Tjernström - 12 april 2014 18:40

Jag har sett några inlägg på Facebook som jag först inte förstod vad det handlade om.
Igår fick jag en förklaring. Man utmanar varandra med att lägga ut bilder från sin vardag under fem dar och sedan går det vidare, en ny persom för varje dag.

Igår blev det så min tur. Min vän Maggan hade utmanat mej!

Först blev jag lite ställd och medan jag krattade en del löv idag så funderade jag på att ta en bild av krattan......nja....då skulle jag behöva gå in och även ta Amber med.
Efter en stund var jag trött i armarna och det var tid för middagen.

Jag tar väl en bild av delar av dagens middag tänkte jag då. Så här blev bilden:

 


Det är sötpotatis som har tärnats i små bitar, blandats med olivolja, örtsalt och peppar. Efte rhalva tiden lägger man på chévre och gratinerar ytterligare.
Till det är det råkost och en hemgjort hummus och hemgjort guacamole,
Känns som en fullvärdig middag för en vegatarian. Till den köttätande fick det bli en bit stekt pariserkorv.

Receptet har jag hittat i den grönrutiga vegatariska kokboken, samma som har hämtat bönsalladen som jag delade häromdan,

Det jag tyckerbäst om med den här recepten är att man blir så lämplilgt mät. Kankske lite bullrig av det som har bönor som stomme, men aldrig tung och sugen på sött därefter.

En fortsatt fin kväll till dej.......själv tror jag att jag skall försöka tillverka ngt av tråd ikväll.
Min inspiration av att lära mej att tillverka av tråd har fått stå undan för annat som jag har tilverkat, t ex ugglemössorna som har varit en del på senare tid.

Jag fann också en talbok med Elisabeth Nemert...........passar utmärkt som bakgrund till skapande, vad det nu blir.
Jag gillar talböcker då jag kan göra annat medan jag lyssnar, och Elisabeth Nemert har blivit en favorit för mej, rekommenderas varmt!

Vi hörs igen!   


Av Ann-Christin Tjernström - 11 april 2014 19:32

Åter en kall natt och frost på rutan. Mona ringde vid 7.30 och meddelade att hon var klar för en morgonpromenad.
Nattens minusgrader, -3, hade skapat ytterst vackra mönster på bilens rutor och det var mer än svårt att skrapa bort. Det fick bli små gluggar och jag visste ju att solen skulle smälta bort det så snart jag kom fram i solen.

Väl på Loön väntade Mona och Sussie. Vi tog vägen genom skogen och kom så småningom fram till älven och åmynnigen. Dimman låg tät och det var en magiskt stämning över hela området. Kallt och rått i skogen och ett vitt lcok över älven som sakteliga lyfte sig i takt med värmen från solen.

Jag gick loss med kameran och här nedan kommer en del av bilderna. Väl nedanför Monas hus fann värme vid en bänk där vi satte oss ner för att lapa av morgonsolen. Efter en stund anslöt sig även en matte till och en äldre golden retriver flicka; Kira, som Amber fick en liten lekstund med.

Ja, jag fotar ofta och många bilder av Ångermanälven. Jag vill kunna återkomma till de magiska stunderna om och om igen, och de tidiga morgonarna med det magiska ljuset har blivit som en favorit.

Jag bjuder dej med på en morgonpromenad även om kvällen nu nalkas.
Åter igen....är det inte som att leva mitt i ett vykort och bara ett stenkast bort.
Vardagslycka!!!   

                                             

Av Ann-Christin Tjernström - 10 april 2014 15:38

Vädermanipulering, Haarp!

Av Ann-Christin Tjernström - 10 april 2014 15:14

Nu var det länge sedan jag delade något recept här!
Ibland har recepten varit som en liten del i ett inlägg som t ex under tiden jag använde mej av Zervital, och om det kan ni läsa under katergorin med samma namn.

Jag har under olika perioder använt mej av bönor till lite av varje. Har tyvärr haft ett litet uppehåll men nu är jag igång igen. Jag har blötlagt och kokat under flera dar nu; borlottibönor, vita bönor, kikärter, sojabönor och kidneybönor.

I den gröna vegatariska kokboken har jag funnit nedanstående recept, där en del av mitt kokande kan komma till pass. 
Jag gjorde salladen i helgen och för var dag som jag åt av den, desto godare tyckte jag att den var. Att ha den i kylen några dar, 5-6, är helt möjligt och marinaden gör den ännu mer mustig efter att den har stått lite.
Mums!


6 portioner:


1 röd lök

3 dl kidneybönor 
3 dl borlottibönor
½ dl strimlade marinerade tomater

1 dl persilja 

några droppar citron

Dressing
2 msk balsamvinäger

3-4 msk olivolja

1-2 tsk dijonsenap

1 pressad vitlöksklyfta

2 tsk lantbuljon

4-5 droppar tabasco

salt, peppar

Skala och strimla löken. Blanda bönorna med tomaterna, persilja och dressingen.
Smaka gärna av salladen med några droppar citronsaft vid serveringen. 

Till detta hade jag även hummus och hemgjord guacamole.
Vill man kan man även ta tacochips med olika smaker!  
Smaklig måltid!   

Av Ann-Christin Tjernström - 9 april 2014 16:35

En morgon med - 4 grader borgar för en vacker vårdag.
Tvättmaskinen gick flera vändor och tvätten hängdes för att torka i vinden som kom från söder.

Då vårvintern har försvunnit utan att vistelserna vid älven har varit många, kände det så dags idag. Ringde Ambers hundvakt och vi stämde träff.

Redan när jag kom fram till älven ångrade jag beslutet att lämna kameran hemma. Jag insåg att det här sannolitk var den sista gången som jag möter älven med ett islager den här våren.

Jag gick dock till vindskyddet och vårt möte. Dä rgnistrade solen i den tunna ishinnan. Efter att ha tillryggalagt en fjärdedels poncho beslöt jag ändå att få något förevigat av den här vackra vårdagen där solen vämrde markant i skydd av lä.

Snabbt iväg hem efter kameran och här delar jag en del av de bilder jag hann fota.
Islossningen, det lilla som fanns kvar, ville jag inte missa. Väl hemma tillbaka kan jag berätta ett min fyrfota vän är mer än trött!

Är det inte vackert????

                                         

Av Ann-Christin Tjernström - 8 april 2014 09:43

I tidigare inlägg har jag berättat om min korta och intensiva bana som ryttare. Jag som egentligen är ganska rädd för hästar, gick under en kort tid på ridskola med målet att bli en bra ryttare men där min rädsla för hästarna, att ramla av och att det kunde gå så fort - gjorde att det blev ett kort möte som ryttare.

Jag har också berättat om att jag nu har fått glädjen att följa mitt barnbarn på hennes ridlektioner och i förra veckan var det dags för hennes allra första hopptävling - Pay and jump!

Alla tre barnbarn var med även så den yngste, dottern och jag.

 
Det skall "böjas i tid" och utanför sadelkammaren  hamnade den yngste.


Sköthästen Jennie görs i ordning.
   

Banan promenras och memoreras.


Uppstigning
 
Uppvärmning utomhus

   

Väntar på sin tur:

 


...och så iväg!

 

...och wow! Vad här hoppades!!!

För mej som är oinsatt kändes det högt, men Jennie och den unga ryttarinnan flög över hindren.

Precis som för den unga rytarinnan var det är för mej en ny upplevelse. Min allra första hopptävling på riktigt och jag inser att med det spirande intresse som växt sig fram hos mitt barnbarn så kommer hopptävlingarna att fortsätta för såväl henne som för mej.

Det är förunderligt att jag som medelålders får ta del av så många nya erfareheter och nu erhåller jag dem via en helt annan generation. ...att man lär så länge men lever är sannerligen något som stämmer i allra högsta grad, eller hur?

   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards