corneliasrum

Alla inlägg den 17 juli 2014

Av Ann-Christin Tjernström - 17 juli 2014 22:56

På måndagen fick jag besök av en yngre kille i mitt marknadstält. Han frågade om jag sålde stickade mössor.
-Javisst, svarade jag  - vad är du intresserad av?
-Jag kommer från tidningen och undra om jag får ta några bilder på dej.

Jag var inte svårövertalad och i tisdag fanns den här  notisen med på baksidan av vår tidskrift Tidningen Ångermanland.
Jag blev förstås glad då jag var en av få som sålde hantverk och dessutom blev jag nu den enda knallen som hamnade på bild.
Så här blev notisen - lite pixligt men ändå.......

   

Av Ann-Christin Tjernström - 17 juli 2014 22:27

Igår surfade jag runt lite bland hälsosidorna och fann detta recept på en oljeblandning som skall vara bra mot såväl fätingar som mot myggor.

Man skall ta 1 dl mandelolja eller jojobaolja och sedan tillsätta 5-10 droppar med eterisk olja av citrongräs. Därefter skall man smörja in hela kroppen med blandningen. Därefter är det bara att iaktta hur både fästingar och myggor flur i panik.

Idag gjorde jag ett besök hos Karin på Life och införkaffade såväl mandelolja som citrongräsolja.

Jag har aldrig testat citrongräsolja tidigare men blev genast förtjust i dess doft.

Citrongräsoljan har dessutom andra positiva egenskaper  och då  många av de problem som den kan vara bra för finns hos mej så fanns ingen anledning till tvekan.

Här kommer tipsen haglande:

Eteriks olja av citrongräs är valigt förekommande i massageoljor för muskelmassage då den ökar cirkulationen och genomblödningen ochhar en lindrande effekt på trötta och ömma muskler. Skön att använda vid träningsvärk eller efter en dag med fysiskt arbete.
I kväll har jag kört ett maratonlopp med gräsklipparen igen. Milda makte rsom det växer och med lite gammalt från förra veckan var det med nöd och näppe gräsklipparen orkade igenom.
Träningsvärk i morrn.....? Ja med alla sannolikhet. Kanske det då är läge att testa mandeloljan tillsammans med citrongräsoljan.

Oljan kan också användas så här:

Citrongräs är avstressande och upplyftadne för humöret och den avslappnande effekten kan användas för att lindra spänninghuvudvärk. Ett annat användningsområde är är fotbad.Effekten av at tlindra spänninga rohc trötta muskelr kommer hela kroppen tillgodo via fötterna  och det är dessutom effektiv mot fotsvamp och har en svetthämmande och deodorant effekt.

...som sagt: Jag gillar doften och användningsområdena är många.........  


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards