corneliasrum

Alla inlägg under juli 2014

Av Ann-Christin Tjernström - 16 juli 2014 23:00

I strålande sol hölls i lördags marknad i Noraparken, parallellt  med det årliga cykelloppet.
Det var ett nytt koncept i år där loppisarna uteslöts och i stället endast knallar fick vara med.
Istället för att stå med oss andra stäldle sig loppisborden vid affären.

Första start på cykelloppet gick av stapeln klockan elva och då var det myckt folk på plats.
Mitt på dan började även andra besökare att göra sig gällande och i det varma sommarvädret med den lokala gruppen The Scramblers blev det en ytterst trevlig dag med en del försäljning och trevliga möten.
Andras erfarenheter av att Noramarkanden var en bra marknad fick även jag uppleva.

Här kommer några bilder från cykelstarten samt bilder från marknadsstånden innan folket strömmade till.

                     

Av Ann-Christin Tjernström - 11 juli 2014 22:21

Fredagskvällen avslutades med besök på Konvaljparken, en tradition varje fredagskväll under juli månad.
Ett helt otvunget arrangemang dit man styr kosan med fikakorgen och något att sitta på. Intäkterna för föreningen som driver kommer av försäljning av fika (halvtjockkakor) eller kolbullar - där båda bakas på plats. Lotteriringarna som promeneras runt med i publiken är också många.

En sån här kväll som ikväll var det en magnifik upplevelse. Det varma vädret från dagen höll i sig mest hela kvällen, dock drog det lite kallt från sjön när solen blev kallare i takt med att tiden gick.


Kvällen började med trubaduren Emil Assergård från Undrom som sjöng egna och andras låtar.
Därefter ändtrades scenan av det lokala bandet Crash`n Recovery med bandmedlemmar såväl från trakten som "utsocknes". De bjöd på nya låtar från det sista albumet, från CD:n som kom ut hösten 2012, låtar från singeln samt låtar som kommer på nästa platta som förhoppningsvis släpps under hösten 2014.

Det vackra vädret och den färgprakt som publiken gjorde att kamerna såväl svepte över publiken samt massor av bilder togs av musikerna på scenen. 
Som alltid medryckande och ytterst profesionellat framträdande......och så kul att möta Robban och Linda igen nu när vi har lite uppehåll från vår yogaklass.

Bilder på de enskilda bandmedlemmarna, förutom Johan Arveli som just nu turnerar med Doug Seeger, har jag försökt fånga, dock ej så lätt.

Njut av den vackra omgivningen och tänk er musiken som spelas. I tidigare inlägg med gruppen finns klipp av deras musik.   

                                     
Tack och hej, leverpaste!

Av Ann-Christin Tjernström - 7 juli 2014 23:12

Gårdagens marknad i Graninge var en av de mindre........

Ett fåtal utställare men ändå en hel del besökare och miljön var väldigt trevlig och gemytlig.
Marknaden var förlagd alldeles vid kyrkan i Graninge och inleddes med högmässa och efter den började folket att röra på sig, såväl kyrkobesökare som andra.


Solen värmde gott om man höll sig framme i solen medan vinden var lite byig elemmanåt.

Trevligt hur som helst med helt nya människor och en för mej helt ny plats.

Gamla för mej var Christina från Forseds getgård och Gunilla och Ing-Marie med Mormors rullrån.

Här nedan ett fåtal bilder. När jag hade föresatt mej att fotografera började det röra av folk och sedan glömde jag a fler bilder......

Ni får hålla tillgodo med det jag fick till!   

                 

Ny bekantskap för mej var paret som sålde plantor, saft och sylt. 
Jag fick men mej tre tomatplantor och en svart kål - helt nytt för mej!

Av Ann-Christin Tjernström - 5 juli 2014 23:17

Som traditionen bjuder hölls även i år stor loppis vid Lövviks folkets hus.
Lövvik har allt mer blivit ett namn på kartan sedan Tomas Ledin släppte sin Höga Kusten-skiva och det program som han gjorde kring sina rötter och hembygd.

Idag hölls så ett nästan eldoradoliknade loppis där även några av oss knallar fanns med.

Jag invigde det nya tältet och med sol på himlen räckte det gott med taket över.
"Såg vid såg, vartän jag än såg" är ett uttryck från ett forna Ådalen. "Bord vid bord, vartän jag än såg, var en rättvis beskrivning av dagens loppis. 
Några fynd hann jag även med trots att jag fick hålla mej inom området för mitt tält för det mesta.


Gun-Marie och Gunilla med goda rullrån

 

Jag blev granne med rullrånen.

 


Loppisbord i alla riktningar.

      ....och längst ner till höger. Inga med sina fina hanverk.

 

Insyn hos mej:

 

Av andra fick jag höra att Tomas Ledin brukar vara en trogen gäst vid just den här Loppisen, men tyvärr ingen skymt av honom idag.
I morrn invigs utställningen om honom vid Folkets hus på samma tomt. Jag såg den täckta utställningen inne i lokalen men vågade inte kika in under tyget som skymde.
I morrn invigs utställningen av Tomas Ledin "him self".......men då finns jag i andra jaktmarker.



Av Ann-Christin Tjernström - 3 juli 2014 22:28

När iag förra året började ställa ut mina alster på marknader, delade jag stånd med min väninna men köpte också ett litet utställningstält som fick bli mitt krypin under flera sommarmarknader.

När man börjar tillverka handverk är det lätt att det blir mersmak och det har det blivit även för mej.
Inför den här sommarsäsongen har jag därför växt ur mitt lilla tält och har spanat över ngt som är större men ändå passar att ha i bilen utan att behöva en takbox eller släpvagn.

Att var en knalle ger också förutsättningar att lära känna andra knalllar och ta del av deras erfarenheter.
Ett par gav mej tipset om en firma som säljer bra tält till ett mindre högt pris och i helgen skred jag till handling.
Jag gjorde beställningen sent söndagkväll och fick den registrerad på måndagmorgon. Döm om min förvåning då jag redan igår blev upringd av UPS för leverans samma dag. I tisdags gjorde jag även en beställning på ett bord med gångjärn som kan vikas ihop och sättas ihop till en väska.

Nu är jag klar för att ha plats för mina egna alster och i eget utställningstält. Idag har jag testat med att hänga några ponchos och sytt till bebisar för att se hur det tog sig ut. Ikväll har jag gjutit tyngder i 5-litershinkar som jag hoppas skall hålla tältet nere vi blåsiga tillfällen.

Fint eller hur?

   
Det nya bredvid mitt gamla och urväxta.  
Har texthängt några alster för att se hur det funkar med att hänga i stängerna i taket.
       

Nu hoppas jag bara på väder som gör att besökare på marknader vågar sig ut för att se vad vi knallar har att erbjuda. 
Lövvik och Graningen den här helgen!

Välkommen om du finns på trakten!   


Av Ann-Christin Tjernström - 1 juli 2014 23:30

Jag är så glad och tacksam över att jag har vänner som sporrar mej till fortsatt tillverkning av olika handarbetsalster.
Ugglorna som virkas och sätts runt en toarulle var ett tips från en facebook-vän, och för en tid sedan gav hon mej en beställning på ugglor i AIK:s färger. Hon ville ha dem som present till sin pappa och sina bröder och säger att de har "gulsvart" blod i sina ådror. De senaste dagarna har jag därför tillverkat gul-svarta ugglor och en uggla som hon önskade sig själv i färgerna rosa, vitt och grått.

Nu skall snart ugglorna byta hem, men först ville jag visa er hur de kan ta sig ut i andra färger än dem som jag tidigar har delat här.

   

Det finns inga gränser för fantasin det är bara tiden som begränsar.   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards