corneliasrum

Alla inlägg under oktober 2014

Av Ann-Christin Tjernström - 10 oktober 2014 19:10

Jag har, som ni som följer mej, sett att jag tillbringar en hel del tid med att sälja mina handarbeten och hantverkt på marknader tillsammans med chagan.
Med tiden har det blivit mer och mer och nu har det känts som att min gamla kombi inte längre räcker till. Dessutom blir det att "bygga om" till lastutrymme vid varje tillfälle. 
Nu kom den här söta och randiga farkosten i min väg, och jag kunde inte motstå. Jag kan nu hålla en hel del packat och klart och det blir lättare och går snabbare för mej att komma iväg och komma hem.

"Skäms-bil" tycker den  yngre generationen, medan de allra yngsta säger: "Jättesnygg"!

I ögonfallande, men varför inte? Det är min lilla firmabil och då skall den också sticka ut eller hur. Jättesöt tycker jag i alla fall!

Nu är den packad och klar inför helgens Höstmarknad i dagarna två i Solleftå på Nipan ovanför Ångermanälven.

Vi kanske ses......och nu vet du hur jag tar mej dit!   

   

Passande reg-nr, eller hur? till en person som under många år har mestadels ätit det som är "rått"!!!




Av Ann-Christin Tjernström - 10 oktober 2014 19:08

 

Sockor och mössa till bebis - cirka 6-9 i eko-bomull. Nerpackade i korgen och i morgon på väg till Höstmarknaden i Sollefteå.


Av Ann-Christin Tjernström - 5 oktober 2014 09:25

För mer än två år sedan, läste jag om chagans hälsosamma effekter och dess sällsynthet.
Chagan växer endast på träd som har blivit skadade, frost, och tar då sedan näringen som trädet skall ha, lövträd - björk, och trädet dör efter ett antal år. Ut har då växt en ticka som benämns chaga och är det ryska namnet för svamp, och i och med att det spränger sig ut ur trädets stam, näverna spricker - har den fått det svenska namnet sprängticka.
Felaktigt kan den även benämnas björkticka, men det är något helt annat och inte ätbart.

I september för drygt två år sedan, stötte jag själv på det första exemplaret som jag sedan bad markägaren om att få skörda. Det tog sedan flera månader innan jag hittade ett anant exemplar trots idogt sökande och även vid ett tillfälle, nedsågning av en vril, som med snö och vått tillstånd kan förväxlas med chaga. Med snö innanför kläderna lyckades jag och min vän Mona så såga ner den, och döm om vår förvåning då det var trä rakt igenom. Detta ett misstag som aldrig görs igen.

Då jag och fler med mej i min närhet, upplever goda effeker av dryck tillredd av chagan, har jag börjat se mej om efter den och det är mycket svårt då den växet en på flera tusen.

För 1½ år sedan, började jag sälja hantverk på marknader och då fick chagan följa med. Det blev efterfrågan och jag har fortsatt att skörda där en har funnits, delat i knölar i cirka 2 cm och sedan torkat varsamt i torkapparat på 30-40 grader innan den har samlats upp i papperspåsar för att det skall komma in luft. 
Chagan är fuktig på insidan vilket gör att man omgående skall tillreda den så att det inte börjar att mögla.

En kvinna som säljer chaga, nämnde vid tillfälle: "Du skall inte sälja chaga på marknader, du skall sälja den till personer som vet vad du har!"
Jag har en pedagogisk bakgrund och erfarenhet av föredrag, och därför säljer jag nu chagan tillsammans med ett kort föredrag för att påvisa dess effekter, men säger också att jag säljer den billigt för att ge tillgång till dem med förlorad hälsa och därmed ofta "förlorad" inkomst. Jag säljer därför 50 gr  till priset av 100 kronor.

Många grips av det fantastiska som jag berättar och handlar medan andra tar till sig kunskapen och går på egen chagajakt!
Att jaga chaga är möjligt för var och en, men när jag vid tillfälle fick höra att två damer, som tydigen känner varandra, hade hittat var sitt exemplar och tagit ned dem. När jag sedan fick svaret på frågan: 
- Vad har du gjort med den?
- Ingenting!!!!, blev jag helt bestört!!!!
Det betyder att två stora chaga-knölar kan ha blivit förstörda utan att någon har tagit hand om den och låtit andra ta del av dess läkande effekt.
Jag upplever det som "skövling"!!!!

När man tar ner en chaga kommer det inte ut någon ny. Jag har också hört, att anledningen till att man inte gör medicin på den, är att den finns i så liten utsträckning att den inte kommer att täcka behovet.

Jag har nu börjat säga till mina kunder och de som tänker "jaga chaga", skall MÖTA CHAGAN MED RESPEKT!
Den har ett stort näringsinnehåll som kan hjälpa många med deras hälsa och det växer inte ut någon ny när man har skördat från ett döende träd. 

Jag säger då till dem jag möter:
- Hittar du en chaga så måste du dela med dej! Dela till dina vänner eller till personer som har drabbats av ohälsa.
Bor du i min närhet, kan jag ta ner den, så får du färdigtorkad och färdigpackad av mej, en påse räcker sannolikt till två månader om du gör ett avkok varje dag. Jag kan tillreda den, dela den med personer som lider av ohälsa, eller sälja den billigt så att andra får tillgång till den. Att själv ta ner en chaga som i blött tillstånd väger 2-3 kilo ger en användning som är längre än man kan klara av på egen hand. Jag tänker också att dess effekt avtar med tiden, och därmed är det bättre att den kommer i omlopp än förstörs hemma i någons gömma.

Jag har under senare tid, sett så många som mår gott av chagan och efterfrågar mer.
Sömnproblem som har försvunnit, mage som blivit regelbunden, dämpad oro och stress, nervsystem som lugnar ner sig, blodsocker och blodfetter som har sjunkit, mindre värk, försvunna njurproblem etc.
Jag känner därför att jag vill fortsätta med att kunna bistå med en enkel ört som kan användas obehindrat och sälja den till det pris som de flesta kan överkomma. Dessutom har jag skänkt bort väldigt många påsar till personer som har det svårt och är svårt sjuka.

Jag väljer att skriva de här raderna, då jag själv har så svårt med skövling av olika slag, och upplever det därför viktigt att alla som ser en chaga, noga tänker sig för innan den skördas så att den inte förstörs av att ligga hemma hos någon och ingen får ta del av den.

Det blev dagens sanning och dagens "rutet" från mej! :)

 




Av Ann-Christin Tjernström - 5 oktober 2014 06:30

En nästan ny tradigtion är höstmarknaden på Mannaminne i Häggvik, Höga Kusten.
Första ggn var förra året, men då kollision med Bondens marknad i Örnsköldsvik, och därför en helt annan helg nu i höst.

Trettiosex knallar var på plats och då jag kom " i ottan" nästan först på plats, fick jag en jättebra plats mitt framför tågstationen, och egentligen rakt "på spåret" med loket i riktning rakt in mot mej.
Som närmsta granne hade jag grönsaker och lite smådjur - perfekt!

Perfekt var också läget med sol, då vädret också denna dag visade sig från sin bästa sida. Sol mest hela tiden och endast lite skugga då dess solar silade genom grenverket i träden som vätter mot syd.


En fanstastisk tillställning med massor av folk; paj och cup-cakestävlingar och utnämning till året "muntergök".
Miljön är pittoresk och fantastisk och bidrog till den goda och mysiga stämningen.

Ett arrangemang som jag gärna återkommer till och nu är platsen "på spåret" bokat till nästa år igen.

Att smita iväg med kameran, fick bli under utdelningen av årets muntergök, därav folksamlingen bredvid mitt tält.

           

Av Ann-Christin Tjernström - 5 oktober 2014 06:24

Det blev nu andra ggn för mej i Graninge. Första ggn var i somras vid kyrkan och kul var det att det fanns de som kom ihåg och kände igen mej. Jag blev identifierad som den som bl a sålde chaga.
Eftersom jag själv inte kände andra än Inga som jag ofta står granne med,  så kändes det kul att bli igenkänd och identifierad.
Det var en marknad fylld med många och fina alster och även den här ggn lät jag mej inspiras av de andras fyndiga och ovanliga alster. Arrangemanget av välordnat och ytterst positivt.
Som vanligt fick jag göra en snabbis med kameran för att inte lämna mina grejor för så lång tid. Jag fick därför passa på just innan det blev så mycket folk och endast en del knallar hann förevigas.

         

Av Ann-Christin Tjernström - 5 oktober 2014 06:11

Den 21/9 blev det så marknad hemma på "mammas gata" i Bjärtrå.
Den här ggn inomhus i f d kommunhuset, Kombis.
Tyvärr kollision med ett evenemang vid Dannero travbana, men ändå en  hel del lokala besökare.

Jag stiftade bekantskap med nya utställare och fick tips om ljusmassa och kallrörd tvål som känns väldigt spännande, då just de produkterna har intresserat mej för en tid.  
Uställningssalen med Sörby- gård och Ulla-Britts rökta kött i förgrunden.  
Vackra ljus i 100 % stearin och vackra färger. Även en del med bilder från trakten.    
Utländska alster och fina alpackaskinn, från Inger och Allsta gård. Ekologiska grönsaker i ett annat stånd.
 
Mina "grejor".  
Nya bekantskaper med handgjord, kallrörd två samt hudcreme i block. Jättefina produker som jag omöjligt kunde passera utan att inhandla - helt underbara.
Honung från Undrom - fantastiskt god även den.

Av Ann-Christin Tjernström - 5 oktober 2014 05:54

Den femte och sjätte oktober händer det mycket.
Invigning av den nya Skarpåkerskolan den femte och invigning av den nya idrottsplatsen, den sjätte.

Många knallar på stan och jag fick åter igen en bra plats i hörnet mellan gågatan och torget.
Stor scen mitt på torget och storbildsskärm så att vi kunde följa med i invigningen av Skarpåkersskolan.
Många framträdanden på scenen som alltid ger en fin inramning och en glad och sprudlande känsla.

Vädret visade sig från sin allra bästa sida och kortbyxorna i bilen kom väl till pass. T o m gav solen nya bränna  på ryggen som ofta vändes mot solen.

Med folk i ständigt omlopp är det svårt att lämna sin utpostering, men några bilder blev det dock.

 
Särskolebandet "Skurkpå burk"!  

På kvällen den 5/10 spelade countrybandet Crash`n Recover där min yogalärare Linda Engström är sångerska och låtskrivere. Hennes man Roberth Johansson syns på gitarr.
Bandet är nu nominerat till "European Best Country Act vid British Country Music Award".
En annan artiskt som också är inbjuden är Jill Johnson. 
       


Lördagen bjöd bl a på "allsång på torget" med Marcus Molin och Per-Åke Stockberg.
Knöfullt med folk på torget. Därefter hölls invigningen av idrottsplatsen och en del folk försvann, men ändå bra med folk som florerade.
Dessa dagarn hade även politikerna fullt upp och deras framträdande på scenen eller vid sina montrar blandades med uppträdanden och annat.

       

Av Ann-Christin Tjernström - 5 oktober 2014 05:45

Den 30/8 hölls höstmarknad och i samarbete med Villa ägarnai stan, Kramfors och även då sedvanlig "sista helgen i månaden marknad". De lokala politikerna fanns även på plats  - val i sikte.  Ganska mycket folk i omlopp men en ganska gråmulen dag och höstvädret började att göra sig gälllande. Trots lite varmare väder började mina tankar gå till "termokjol" något som är ett bra alternativ till andra varma kläder och lätt att dra utanpå när man har stannat till efter allt uppacande. Det blev senare en termokjol och skall användas under kall höst och vinter.

Jag fick en bra plats i hörnet mellan gågatan och torget tillsammans med rullrånen; Ingmarie och Gunilla samt hantverken Inga.

       

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards