corneliasrum

Alla inlägg den 14 juli 2015

Av Ann-Christin Tjernström - 14 juli 2015 23:15

Mina föräldrar och mina morföräldrar var noga med att åkrarna på torpet skulle hållas rena och fina. Av den anledningen fick andra slå markerna då de egna djuren inte längre fanns. 
Redan på 60-talet och en mycket ung jag, kommer jag ihåg hur andra kom till torpet för att sköta slåttern.
T o m långväga bönder tog vara på höet som hässjades efter att det hade slagits med traktor och sedan vänts med  och dragits ihop med släpräffsa.

Under följande år sköttes jorden av olika hästägare och annat. En höstägare slutade att ta hö utan att meddela och risken för att växa igen blev överhängande. Det blev därför några år då tuvor och slyskog riskerade att ta över.

Med EU-bidrag fick sedan en granne en bit bort, börja att slå ner åkranra, bara för att hålla landskapet öppet.
Det har nu pågått några år, vilket känns väldigt bra.

Nu med nya grannar får vi återuppleva hur det var när jag var barn. Under en stund på min födelsedag, vändes höet med hövändare efter traktor. I måndags drogs det samman men släpräffsa och hässjades på egenhändigt tillverkade hässjor utan hässjetroer. Nu kommer jag dock ihåg att det finns hässjetroder i ladugården som kanske kan användas av den idoga och duktiga grannen och som  får mej att få en "flashback" tillbaka till min egen barndom då en blå traktor med ägare, skötte slåttern på åkern.

Här nedan bilder från igår:

     
Visst ser det bra mysigt ut och med Vitberget i bakgrunden.

Av Ann-Christin Tjernström - 14 juli 2015 23:03

Då det såg ut att bli uppehållsväder och att vi skulle bli ganska många, större rum och kök, än hemma - beslöt vi oss för att fira på torpet i år igen. Förra året hade jag marknad samma dag och då hann jag bara precis hem innan gratulanerna anlände.

Det jag skriver om är min och barnbarnets födelsedag, då vi är födda samma dag. Det är verkigen en ynnest att få sitt första barnbarn på sin egen födelsedag. Dottern har också samma födelsedag som min mormor Anna hade.

Vi väntade in resten av gänget med gamla mamma och sonen med sambo och barn.
Myggigt.....ja, det var det! Tiden fördrevs med lite kaffe och waffers.

 
 
Födelsedags barn på väg med sin familj i släptåg. Hundarna turades om med att välkomna.
  

Den som är yngst gick också själv och blev lite av en eftersläntare. 

 
Hungriga i soffan.
 
Vissa åt i köket, andra i kammarn.

 
Jättehungrig!

 
Gamla mamma Ingrid i samspråk med den nya grannen, om hur grannsämjan och hjälpen av varandra hade varit för många år sedan.

 
Mätt och glad!

   

Mormor och barnbarn!


   

Tårta, falsk potatisbakelse, rullrån, chokladsnitt, syltkakor.....kaffe, saft och läsk lät sig smaka trots att magarna hos många var mer än fulla.

Det blev en lyckad och rolig födelsedag för oss som fyllde och förhoppningsvis även för våra gäster. 
Torpet och vår födelsedag......en tradition att följa.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards