corneliasrum

Alla inlägg den 21 januari 2020

Av Ann-Christin Tjernström - 21 januari 2020 17:42

Jag har varit lite låg med att göra inlägg här, men hoppas nu att jag kommer igen .......?
Jag hade lite problem med nedladdning av bilder dock funkar det igen och då bilderna känns viktiga för mej har jag undlåtit att göra inlägg, Nu är jag på "bloggbanan" igen.....och glad över att du har hittat hit.

I morse tittade jag på gamla inlägg och fann den här:
Eurovision och flera år sedan.....
Jag gick in och lyssnade och tittade samtidigt ut genom fönstret på solen som försiktigt gick upp över bergstopparna i öster. Det isiga landskapet och med Stavredtjärn ett par hundra meter bort, blev de försiktiga strålarna en vacker syn och något som samtigt blev ytterst välstämt med denna vackra altfiol och träblåsinstrument som inramning.
Jag delar den därför igen och kanske även du kan föreställa dig solens spröda strålar över ett, av is, fullständigt täckt landskap.

Av Ann-Christin Tjernström - 21 januari 2020 17:03

Vad är en "stickling"? Jo, en älskling som gillar att sticka...eller handarbeta oavsett.
Hur det började kommer jag nu att berätta.

Jag är sladdbarn i en familj med tre markant äldre syskon. Mitt äldsta syskon, en bror, skulle bli pappa i april när jag var fem år och samma sommar skulle fylla sex år.
Min äldsta syster hade arbetat i en handarbetsbutik och hade massor av garn hemma hos sig. Hon föreslog att jag skulle sticka ett par blöjbyxor till den väntande bebin. Hon tog fram ett ganska grovt bomullsgarn i gul färg....och där föddes en "stickling"!. Byxorna stickades i en kil där jag succesivt ökade i varje sida och sedan sydddes sidorna ihop.

Ja, det blev väl egentligen inga riktiga bebisbyxor....skulle nästan kunna passa på mamman till bebin, som blev en Magnus och föddes den nittonde april. Jag blev samtidigt en faster och en ovanligt ung sådan.

Jag fortsatte sedan att tillverka dockkläder och annat så snart det gavs tillfälle. Under 80-talet blev det en riktigt stickexplosion för mej. Jag stickade så snart jag kunde.

Jag blev så småningom en mamma och inför varje nedkomst hade jag tillverkat något fint till den väntade bebin.
Under småbarnstiden blev det mest sockor till de växande barnen, för vem kan sitta med vassa stickor i knät när det när som helst kom en hoppande unge som ville sitta i knät.
Det blev en ganska lång paus med enbart strumpor och något litet klädesplagg

Nu är mina barn vuxna och två av den har egna barn. En del strumpor och smått började åter att behövas.
För några år sedan skulle min torpgranne få barn och då ville jag återuppta ....och gjorde mina första babyconverse, efter en beskrivning som jag fick av en god vän. Nu vaknade min stick- och handarbetsådra på riktigt och jag började tillverka i större mängd. Jag hängde med på några marknader och så var det kört....jag var fast.
Sammanhållningen och vänskapen mellan omkringfarande försäljare är bland det bästa jag har mött och jag har fått vänner för livet.

2013 startade jag mitt företag Hälsosamt & Handgjort och köpte min lilla randiga Rodneylastbil som rymmer precis utställningsstält och mina alster som är packade i rotting- eller spånkorgar samt många fina som askar och lådor med lock.
Besök gärna min hemsida: www.halsosamtochhandgjort.se  där jag ger en inblick även i andra tjänser som jag tillhandahåller. Välkomna!

Det som idag är mina bestsellers är de hattar som jag under cirka tre år har tillverkat, utan att vara en utbildad modist. Spännade varje hatt då tovningen av dem görs i tvättmaskinen och som ibland lever sitt eget liv med hattarna.

Här nedan visar jag hattar som jag tillverkade under hösten och som följde med på de höst- och julmarknader som hölls i min omedelbara närhet eller med ett antal mils resa till marknadsplatsen.

         

Ponchos i två garner är också de bestsellers och det finns flera färger än de på bilden:

 

Sjalar i alpacka, mohair är ljuvliga att bära nära halsen:

 

Fyllehönor till bag-in-box har tillverkats i massor som presenter och roliga accesoarer i hem:

 

Goda vänner, kärestan, barn och barnbarn föräras ibland med mönsterstickade långa strumpor i Anelmaisetmönster eller sockor med renar och granar.
De tillverka sällan till försäljning då de är ytterst arbetskrävande.


   

Till sist:
Bild på min lilla kringresande butik i sommarskrud, här i Hammar vid en anrik marknad och från Bjärtrå hembygdsgård, en helt ny vintermarknad nära mej. Där satte vi också upp "Granen" av Tove Jansson under ledning av Agneta Holmström, något som vi snabbt repade ihop - och hur kul som helst. 

     

Muminpappan, Mumintrollet och Snorkfröken tittar nöjda på granen som de har klätt med det vackraste de kunde finna.


Tack för ditt besök.
...och en stor kram idag på "Kramans dag"!   


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards