corneliasrum

Direktlänk till inlägg 26 januari 2020

SVANÖ OCH ÅNGERMANÄLVENS STRAND.

Av Ann-Christin Tjernström - 26 januari 2020 19:31

Svanö ligger ett stenkast från Sandöbron och tidigare fick man ta färja från Strömnäs för att ta sig dit.
Någon gång under 80-talet, tror jag, byggdes det en bro från Sandön som också ligger mitt i Ångermanälven och dit man tar sig genom att åka över såväl den stora Sandöbron som över den lilla Sandöbron.

Jag besökt ön ett antal gånger som barn och då med färja då min mammas kusin Anny bodde på ön.
Som vuxen har jag egentligen inte haft någon större anledning att besöka ön, förutom vid ett par tillfällen då det har annordnats yogadar eller yogakvällar på ön. 

2008anlades en labyrint på stranden mot Sandöbron och där har jag varit med och utövar yoga.
Labyrinten anlades av Eva Nordan gård och med hjälp av hennes man Fredrik Larsson.
Stenarna kom från Käckelbäcksmon som en del av sanering av gifter från fabrikstiden.

Sandön är förstås även ett fint utflyktsmål även på vintern och där går även en fin promenadväg längs med stranden. 
Man kan ta sig till labyrinten på olika sätt, att ställa sig på vänster sida när man precis har kört över bron till ön, eller att köra ner mot färjeplatsen och direkt till vänster och därefter följa stranden till en vändplats där man kan parkera.

I lördags gjorde jag och min vän ett besök vid labyrinten och promenarade också längs promenadevägen mot Svanöbron.
Labyrinter finns vid många platser i landet och det sägs att man kan såväl hitta sanningen som sig själv om man går genom en labyrint.
I mitten finns en sten och det sägs att man där satte en jungfru och att två ynglingar fick tävla om att hinna först fram till jungfrun och att hon sedan blev den vinnande ynglingens kvinna.

Någon jungfru är jag dock inte och några ynglingar verkade inte vilja tävla om att ta sig fram till mej, dock gick det att promenera runt i labyrinten, dock lite halt, men vid sidan av isen gick det väl att ta sig fram.

Bilder tog jag förstås och gör det möjligt även för dej att komma med på en tur runt i labyrinten.
Kanske du kan visualisera dej fram genom bilderna och där finna sanningen och dej själv, lycka till i så fall!

    

           

Två broar i samma bild. Sandöbron och Högakustenbron i bakgrunden.


     
En fortsättning längs med Ångermanälven i riktning mot Högakustenbron gav dessa bilder med isflak i alla storlekar och en öppen älv, vilket är mindre vanligt för den här tiden på året.

Tack för ditt besök!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 25 mars 09:23

https://www.facebook.com/zarah.oberg/videos/417161604300241   ...

Av Ann-Christin Tjernström - Måndag 18 mars 17:05

https://www.youtube.com/watch?v=5-6_egibSZQ  

Av Ann-Christin Tjernström - Torsdag 14 mars 18:27

https://rumble.com/v4i0i4f-march-8-2024.html?fbclid=IwAR1I3lOQdLzBbfnJeLbTIrjc6-8edPdAomsmlnPsgmgbipfLaeO2c82YJ2k     ...

Av Ann-Christin Tjernström - Söndag 10 mars 09:17

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&si=Jr7A6RvNEITsYlyo&v=On4XESAjQh4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2dZYqFGz9rJQyO98ri0q9ok97JMs-b_KV7rsZGx6hl1I4lbvSml4bAJK0     ...

Av Ann-Christin Tjernström - Tisdag 27 feb 23:01

https://www.youtube.com/watch?v=HZ6VYc75kpM&list=PLA_Q3mbrlIMjMfFsPeHCeVhbkMoUFKCzn   ...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards