corneliasrum

Alla inlägg den 29 april 2021

Av Ann-Christin Tjernström - 29 april 2021 18:33

Ge dig själv en kinesiologisk självbehandling. Här instruerar Terri Kaus

Av Ann-Christin Tjernström - 29 april 2021 17:56

Jag är vegatarian sedan jag var nitton år och levt till och ifrån mera strikt vad gäller kosten.
Jag har insett att jag  är såväl känslig för gluten, mjölk som raffinerat socker.

Det här gör att kosthället är ytterst begränsat och lite komplicerat och nya recept är välkomna.
I vår fann jag den här boken: Vegomejerier skriven av Emelie Holm.
Den innehåller en stor rad av olika recept som man kan använda för att byta ut mejeriprodukter ur kosten.
I boken fanns även ett recept på sesamfröknäcke som jag tänker testa, kanske redan idag.
En hel del av recepten innehåller stora mängder av, speciellt, nötter och det är kanske inte så vanligt att man har så stora mängder hemma så där om man vill göra ngt spontant.
Dock har jag ingredienser här hemma till detta sesamfröknäcke:

4-5 portioner

2½ dl kikärtsmjöl
1 msk svarta sesamfrön
1 tsk bikarbonat
½ tsk havssalt
1 tsk kokosoja, smält
2 msk vatten

Värm ugnen till 200 grader.

Blanda de torra ingredienerna i en skål och tillsätt sedan olja och vatten. Blanda med händerna till en deg.
Lägg den på ett bakplåtspapper och platta ut med hjälp av ytterligare ett papper ovanpå. Kavla ut degen så tunt dt går, cirka 1 mm.
Ta bort det översta papperet och skär små kvadratmeter av degplattan.
7-8 cm. Använd en kniv eller pizzaskärare. Lägg bakplåtspapperert med kvadraterna på en plåt och grädda mitt i ugnen i cirka 20 minuter.

Bild kommer i nästa inlägg då jag missade ladda ner den innan jag började att skriva. 



Av Ann-Christin Tjernström - 29 april 2021 14:51

Idag väljer jag citat, citat som jag egentligen inte skulle ha läst, men som kom till mig genom en felbeställning.
Egentligen väntade jag en bok om makramé men istället kom boken om wabi sabi, Upptäck skönheten i det ofullkomliga av Oliver Luke Delorie

I dagar som dessa då informationsflödet, oavsett var vi befinner oss, är detsamma. Information som gör många rädda och får många av oss att tappa fotfäste under en kortare eller längre stund.
Det är omöjligt att freda sig från den negativa och skrämmande informationen. Det känns därför viktigt att dela ord som som förhoppningsvis leder oss till eftertanke och får oss att ta oss bort, om så bara för en kort stund.
Jag väljer därför att citera några tänkvärda rader ur boken som kom av......misstag....men kanske ändå inte?

"Var tacksam för allt som kommer in i ditt liv. Var tacksam för både stormarna och den behaglia seglingen."
Dr Waybe Dyer författare och talare.



SINNESFRID

"Fridfulla tankar är ett val, liksom de flesta vanemässiga tankar. Med tanke på alla år du har levt på jorden är det inte dags att prioritera din inre frid? All den klarhet och medkänsla och det tålamod du söker, spirar fram från detta välsidngade, lugna sinnestillstånd. Frånsett ovillkorlig kärlek är detta den enda personliga strävan som är värd att fokusera på."


MOD


"Det krävs mod för att följsa sitt hjärta och njuta av både den kalla vinden och den varma brisen. De sötaste frukterna kan finnas bortom våra fördomar och vår kamp för frihet. Tro på att du kan bli lycklig utan att behöva göra något särskilt så kan du också släppa rädslan för att inte förstå vad som pågår."

SÅRBARHET


"Alla känner vi oss osäkra och maktlösa ibland. Problem uppstår när du bedömer din styrka eller svaghet utirfån hur du reagerar i en viss situation. Att döm aoch sätte etiketter stoppar dig rån att få det du önskar: att vara öppen nog att acceptera världen som den är. Lyckligtvis är vägen du söker full av brödsmulor och eftersom fåglar pratar flytande wabi sabi kommer de goda surdetssmulorna att finnas där när du når vandringsleden. Du kommer aldrig att gå vilke i livets skog om du följer stigarna och förundras över magin. Var trygg i din svaghet så kommer fåglarna att äta ur din hand. "

GLÄDJE

"Långt från glädje , i andra änden av den känslomässiga spektret, finns förtvivlan, ett tillstånd av hjärtesorg och smärta som kan verka skrämmande och deprimerande men som vi kan lära oss något av. Så vad kan vi lära oss av lidande? Vi lär oss att vi inte är ensamma. Vi lärs oss att förstå vad som är viktigt. Ingenting varar för evig och även detta kommer att gå över. Njutning är inte glädje, inte helelr upphetsning. Glädje är att lyckligt torka bort tårarna i förtvivlans mörker, att uppleva extas i oro och att finna trös i svaghet och ofullkomlighet."


"Fred är inte frånvaron av konflikt. Fred är förmågan att hantera konflikt på det fredlig sätt. "
Ronald Reagan tidigare amerikansk president.

 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards