corneliasrum

Alla inlägg under juli 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 18 juli 2011 22:46





 Julia och jag fick några dar tillsammans i fint väder förra veckan.

Vi använde den mesta av tiden med att bada såväl i bassäng som i Valasjön. 
Nu kan Julia simma och det underlättar en hel del. Jag själv kunde ti o m simma ett antal längder i bassängen medan hon kunde vara i rutschbanan dock med simdyna på då jag ville kunna titta bort från henne för några ögonblick.


Bilder här nedan från sol och bad. Samt änder i Valasjön som kom simmande trots att Nienka härjade runt i vattnet. De verkade i det närmaste helt tama.


 



     









Slutligen en vacker solnedgång hemma i Kungsgården i gårkväll.  

       

Av Ann-Christin Tjernström - 18 juli 2011 22:40

Har varit på torpet ett antal dar och bl a firat min och Julias födelsedag. Såväl dagarna före som efter födelsedagen hade vi fint väder, men just på vår dag var det regn och åska. Hemma hade det åskat markant, och åskan slog ned vid Dannero travbana i en man.
Däremot klarade vi oss bra på torpet.
Här nedan kommer några bilder på mig och Julia. Julia mitt första barnbarn som kom på min födelsedag och därför firar vi den alltid tillsammans.


 

     










Av Ann-Christin Tjernström - 11 juli 2011 12:19


I torsdags skrev jag och berättade om när jag biträdde min sambo i Ångemanlands Tingsrätt! Ett mål vars upprinning är en fejk.


Det blev en stor utmaning och det kändes nästa som maskerad när jg med rätt klädkod trädde in i Tingsrättenslokaler och gav besked om att jag skulle bistå min sambo vid förhandlingen.


Svettigt kändes det, fast egenligen var jag iskall av obehaglig kyla inombords. Det är var ett uppdrag som sannerligen inte är i paritet med vad jag borde utsätta mig för då det har tärt hårt på allmäntillståndet och hälsan.
Nu har vi i alla fall fått besked och den s k jurist som drev målet uten tillstånd att driva inkassokrav har nu avvisats målet.


Jag har idag vidtalat Datainspektionens enhetschef Håkan Meurling som meddelade att ingen tidigare hade stoppat Ib Nielsen i hans olaga inkassoverksamhet och hot om fortsättning i rättsliga instanser.


Mitt livs utmaningen när jag "kvackade" som jurist gav resultat. Jurist får man tydligen kalla sig även utan juridiskt kompetens däremot inte Jur kand och Advokat, men kan Ib Nielsen så kan jag tänker jag.


Med mina kontakter med Datainspektionens enhetschef kanske jag skulle ha bättre utgångspunkt är Ib Nielsen med han 25 år gamla endagskurs.  Vem vet vad som händer i förlängningen.....:)


En utmaning var det sannerligen och energiutsläppet har verkligen varit stort.
Nu går jag snart till vila på torpet, men dessförinnan skall jag och Julia fira gemensam födelseag i morrn


Varma sommarhälsningar där livet åter ger tillförsikt!!!



Av Ann-Christin Tjernström - 10 juli 2011 22:33

Tänk när jag fyllde år för sju år sedan, fick jag den mest fantastiska present som man kan få. Jag fick mitt barnbarn Julia.


I övermorrn den 12/7 är det 7 år sedan hon föddes.
Efter som vi fyller år på samma dag brukar vi fira födelsedagen tillsammans. Flera gånger har vi gjort det på torpet  - så även i år.


När jag var barn var jag så glad över att jag fyllde år på sommaren vilket gjorde att jag fick presenter vid två årstider på året. Vinter och sommar. Det som var lite tråkigt var att det aldrig sjöngs någonting för mig i skolan. Vår fröken Anna-Lisa hade en liten flaggstång med en flagga som hon hissade medan vi sjöng, eller kanske var det när den var hissad. Jag kommer ihåg att det var lite pillrigt för henne att hissa flaggan och sedan vira fast den där längst ner.
Märkligt att det kändes så viktigt att få bli sjöngen för i skolan!!!


På senare år sjungs det före sommarlovet eller efter och då kan det vara flera elever som skall fylla eller har fyllt under sommaren.


I morrn åker jag så till torpet för att göra klart inför tisdagen. Känns viktigt att det är fint när Julia kommer. Brukar löva och sätta upp ballonger vilket jag även kommer att göra på tisdagsmorgonen.


Jag önskar innerligt att vädergudarna är med oss det här året. Det är ytterst blött att tillbringa våra födelsedagar där då det är så mycket gräs runtom nu när det inte längre slås några åkrar där.


Håll nu bara tummarna för att vi får en födelsedag med uppehållsväder.......


Ha en fin sommarvecka!!!!! Kramar till dig!

 

Av Ann-Christin Tjernström - 7 juli 2011 17:26

Mitt liv har sannerligen givit mig utmaningar av olika slag. Jag har ibland undrat över vad jag skall lära mig, då det inte alltid har varit ätt och med medvind,
Idag blev det en utmaning. Jag biträdde min sambo i Tingsrätten.


Han hjälpte en man med en bil för ett antal år sedan. Bilen startade inte och han bytte bränslepump, en massa rostjobb tilkom då tanken var rostig. Bilen startade ändå inte och en del jobb gjordes med tändningen. Då ägaren sannolikt hade köpt bilen billigt och tänke sälja den, blev detta ett bakslag. Många kontakter togs för att få uppfattning om vari felet låg - men nu ledsnade ägeren och körde iväg bilen som stannade efter vägen och fick bogseras tillbaka. Ägaren krävde omedelbar hjälp vilket var otänkbart. Flera råd gavs men ägaren tog bilen därifrån. Tog kontakt med Almänna Reklammationsnämnden och krävde ut betalning för utbytta bildelar, arbetstid samt skatt och försäkring. ARN avvisade. Efter en tid kontaktade ägeren Juridikhjälpen, Ib Nielsen, som började driva in de kostnader som ägeren inte fick betalt för. 
Vem vågar hjälpa någon om man sedan skall stå för reservdelar, sin egen timtid, skatt och försäkring samt en kostnade på 1 167 kr. Han skulle alltså ha betalt för ytterliger tid, eller????


Ib Nielsen har därefter uttalat ett stort antal hot, och vi insåg inte att han bedrev inkassoverksamhet då det inte framgick av fakturorna som han skickade.


Nu har ärendet hamnat i domstol och en jurist kändes inte rätt då kostnaderna överstiger det arbete som juristen kan utföra - och inga garantier kan ges.
dIb Nielsen visar sig sakna inkassotilstånd, som han har blivit nekan av Datainspektionen. Han gick en endagskurs för 25 år sedan och anses sakna kompetens som erfordras.


Ib Nielsen fortsätter alltjämt trots polisanmälan från Datainspektionen samt en anmälan om personangrepp på Enhetschefen Håkan Meurling, som jag har fått kontakt med och som bifogat deras handlingar som nu ligger hos Tingsrätten då vi har yrkat på att Ib Nielsen avvisas ärendet så han saknar kompetens.


Då jag under lång tid har skött papperna kring det här, kändes det angeläget att få lägga fram det idag hos Tingsrätten och advokatarvode kändes för stort utan garantier.


Iklädde mig därför det blåaste jag ägde, högklackade skor och en väska som ser ut som en portfölj, förutom mappen med alla handlingar.


En utmaning jag tidigare aldrig gjort, och som egentligen kändes
mig övermäktig.


Nu har jag i alla fall debuterad som biträde i Tingsrätt och så här såg jag ut,  
Finns det någon framtid för mig i maktens korridorer månntro???


Gillar inte sådana där ställen, men lagmannen var trevlig och han avgör i morrn om Ib Nielsen skall avvisas ärendet.


Markant billigare med mig som biträde som inte önskade annat än en bukett med gula rosor som passar bra till mitt Solar Plexus som idag fick sig en ordentlig duvning! :)

   ........med mapp och handväska!!! :)

 Nära och i mina "attityd" läsglasögon! :))


....ja, vad tror ni??? Skall jag sadla om när jag snart går in i ett annat sekel och skede av mitt liv?? :)))




PS Googla gärna på Ib Nielsen, så får ni se viken skurk han är.
Enligt utsago skall han även ha företrätt Hells Angels. Verkar inte ha ngn urskiljning alls. Förutom avsaknad av inkassotillstånd, så registrerade han företag i juni 2010, och började processa i det här ärendet redan i februari samma år. Momsregistrering och skatt registrerades i år, februari,
Han har skulder hos Kronofogdemyndiheten som idag uppgår til 100 000 kr. Förra årets inkomst. : ca 20 000 kr. Året dessförinnan 2 000 kr. 
Förståeligt att han driver så här smutsiga ärenden, med så låg inkomst. Han är född 1945, och behöver nog utöka sin pension.


Mycket konstigt som finns i "Vår Herres hade"! DS 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards