corneliasrum

Alla inlägg under januari 2015

Av Ann-Christin Tjernström - 27 januari 2015 23:39

Ja, jag fick som blodad tand med Lovikkagarnet och de fina alster som man kan skapa genom att ytterligare berarbeta garnet då alstren är färdiga. Då med en karda och en lång stund på utsidan och insidan. Där kommer både slutfinish och värmen.

Jag testar nu fram olika storlekar och maskantal då jag stickar ganska fast och därmed täta vantar.

I veckan har jag fyllt en korg och vissa är redan tingade.
Så här ser en Lovikkakorg ut med naturfärgade alster:

 

Veckans kollektion:

 

Sockor och tussar 13 och 15 cm långa.

 

Vantar till barn i åldern 6-8 och 10-12 år.

 


Tack för ditt besök!   

Av Ann-Christin Tjernström - 18 januari 2015 11:06

När inte min tilltänkta julklapp för några år sedan har kommit tillrätta, fick den bli ett köp i veckan.
 

The Secret och Dagens visdomsord:

"Vår lycka och glädje beror på oss själva."

ARISTOTELES (384-322 f.Kr)


Av Ann-Christin Tjernström - 18 januari 2015 11:02

Jag brukar förvara min alster och garner i korgar av olika kvalitet; rotting, spån osv.

Nu när jag har tagit hem lite Lovikkagarn för uppstickning, fick jag plocka fram en  mycket gammal korg som kommer från en min faster Märta.

Den är fylld med Lovikkagarn, tuber, mössor, vantar och ovanför hänger ponchos i färgerna blå/grå och grå/svart.

 

Tack för ditt besök och välkommen tillbaka.....vi ses ......  

Av Ann-Christin Tjernström - 18 januari 2015 10:57

Redan för ett par år sedan började jag att tillverka finskor till småflickor. Finskor som man bl a kan använda vid dop, men även för andra tillfällen då den lilla "prinsessan" skall vara jättefin.

Allt är virkat i 100% bomullsgarn. Det finns f n hatt, olika skor i  olika storlekar; ballerinor och sandaler i storlekarna 30- och 6-12 månader.
Jag har också stickat upp en bolero i samma modell som jag gjort till mej själv.



Väskad packad och klar.

 

De flesta modellarna i olika storlekar.

 

Svinto vill vara med.......



Tack för ditt besök. 

Av Ann-Christin Tjernström - 15 januari 2015 12:53

Kung Bore är här och minus när solen steg upp!
Ögonbedövande vackert utomhus, men lite väl kallt.....

Då vintern nu har tagit tag med råge, stickar jag tuber. Andra namn kan även vara: halskrage, väpnarluva mm.

Jag gör en vid fuskpolo i tjockt garn. Min närmsta garnbutik stänger inom kort och jag har därför köpt in lite mer garner, dock begränsade färger, för att ha på lut då avståndet till nästa butik är längre.

Lägger ut några vackra bilder från förmiddagen och sedan några på mej själv då jag har testat de kragar som jag har tillängat mej själv. Som bekant stickar jag en massa och säljer även hemifrån eller på marknader.
De här gav jag dock mej själv.....

 
Amber på väg till toan!  
Toalettbesök i skogskanten.
 
Syren, björk och lärk.....
     
Grannhemman.

     
Halskragen som matchade den mössa jag stickade förra vintern så bra!
De två sista bilderna visar strukturen på garnet.
Jättevarm och skön. Kommer dock endast att finnas i begränsat antal.

     
Den grå -tänkt till min vita och jättetjocka marknadsjacka, använder den annar också.
Bilden visar hur man kan ha den som halsduk/fuskpolo, men även som skydd för ansiktet.

Tack för ditt besök!   

Av Ann-Christin Tjernström - 7 januari 2015 12:15

Jag har i minnet att det fanns ett radioprogram med det namnet, som sändes på morgnarna, var det kanske under helger?
Kom, hur som helst, att tänka på det namnet då jag fann min fina amaryllis så här vackert utslagen igår e m

Amaryllisen är en gåva från Ambers hundvakt och en god vän!

Fantastiskt vacker eller hur?   

     

Av Ann-Christin Tjernström - 7 januari 2015 12:12

Det här nya året har gått i Lovikkans tecken.
Jag har dammsugit en del butikshyllor på garn och jag må säga att det gick fort.....inte många nystan där inte!

Som du ser så har jag fått "mersmak" och har bestämt mej för att sticka i de mera lunga färgerna; natur, grå nyanser och kanske svart?
Jag har också valt att brodera vantarna i samma Lovikkagarn så att nyanserna stämmer med bottenfärge.

Borstar på insidan och utsidan gör jag också för att få dem riktigt fluffiga och varma.

     

Pris på vantarna kommer att bli, cirka 250 kr för dam.

Av Ann-Christin Tjernström - 7 januari 2015 12:03

Jag har hållit på med sömnad sedan jag var 13 år gammal och sydde mina första långbyxor på slöjden.

Därefter har många plagg tillverkats i såväl dagsljus som i lampans sken.
När barnen var små sydde jag en hel del kläder till dem. Det var på den tiden då man använde joggingdressar och kunde mixa och matcha med sweatshirttyger i olika färger för att få till detaljer.

Idag har tygerna blivit så dyra och även svåra att få tag i, och min sömnad har därmed blivit mera begränsad. Någa babynests och babywraps har jag tillverkat och sålt samt dregglisar.

Nu skall så min son fylla år, och jag plockade fram några tyger då jag hade för avsikt att sy ett herrförkläde till honom. I min skrubb fanns även en påse med urväxta jeans av mindre slitna ex, och jag tog då fram den här snickarbyxorna som han själv fick vid 10-årsåldern och knappt använde. Idén poppade upp och jag beslöt att skrida till verket.

     

Jag sprättade grensömmen och sömmen på insidan av båda benen. Sydde fast grenen omlogg och sydde sedan ihop innersömmen på benet.
Fållade innersömmen på baksidan, sprättade loss hängslena och sydde knappar därbak.


Av ett par andra jeansben sydde jag mindre handdukar som man kan fästa i knapparna på framsidan då det inte finns något skärp att lägga en handduk över.

Undrar just om sonen blir glad över att få tillbaka sina gamla snickarbyxor i födelsedagspresent?   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards