corneliasrum

Alla inlägg under februari 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 28 februari 2011 21:01

Ett avslutande tips för idag vad gäller förkylning och även nu mot hosta.


Riv eller skiva en färsk ingefärarot. Lägg den i en kastrull med vatten och låt koka upp. Dra åt sidan och låt dra i 10 minuter. Dricks med fördel tillsammans med honung eller citron, i annat fall även som den är medan den är varm.



Jag brukar ha den japanska pepparmintsolja Japol hemma, Finns i Hälsokosthandeln. Den droppar jag i ett varmt ångbad, finns specialla inhalatorer hos Crearome, eller smörjer in på bröstet. Efter insmörjning brukar man kunna hosta upp direkt och rethostan avtar därefter.


Japol brukar jag ha i handväskan - helst sommartid då den är ytterst effektiv mot myggbett, men även getingstick.

Brukar även använda den på "bett" efter brännässla.

Flaskan är liten och behändig att ha med sig i handväskan och ytterst användbar inom många områden. Var bara försiktig och tillse att inte peta sig i ögonen. Väldigt stark.


Vid myggbett brukar jag även använda Aloe Vera-gel. Perfekt för små barn då de kan använda den och lägga på betten själva.


Älskar preparat som är användbara inom flera områden.


Av Ann-Christin Tjernström - 28 februari 2011 09:57

Idag är det 25 år sedan Olof Palme dog. Redan igår hörde jag ett program i P1 där händelseförloppet efter skottet belysetes ur olika perspektiv.

Idag har ämnet tagits upp i Radio Västernorrland. Reprotrarna har berättat om sina minnen kring beskedet och lyssnare har fått höra av sig kring deras minnen av händelsen. Här nedan kommer mitt minne av beskedet. Jag kommer nämligen ihåg precis var jag befann mig, nämligen på väg hem från en kväll i Åre.



Jag flytttade till Åre kommun i juni 1984. Jag jobbade ett år på Ottsjökocken Värdshus. Ett litet värdshur beläget i byn Ottsjö 3 mil från Åre - då cirka 60 bofasta, Byn ligger efter vägen mot Vålådalen och cirka 17 km från Undersåker. Förutom värdshuset med ett litet hotell, fanns där också andelslägenheter i flera hus som var byggda kring hotellet.

I arbetet i receptionen kom jag i kontakt med massor av folk. Förutom de gäster som vi hade, besöktes värdshuset av turister i omkringliggabde stugor.

Vi som arbetade blev ofta väl bekanta med gästerna och umgicks med dem när vi hade arbetat klart. Det var en rolig tid.

Mitt uppgifter var skiftande; från att sitta i receptionen till att hjälpa till i köket, servering, beställningar, hämtningar av gäster, och om Ottsjökocken själv var borta - åka ut på evenemang med gästerna. Vid ett tillfälle hade vi besök av Ivo Grenz och hans familj. Han var då nyhetankare på Aktullt, tror jag.

Jag var i slalombacken tillsammans med dem och lärde frun att åka slalom. Jag är själv ingen som slänger mig ner för backarna, men kunde visa henne grunderna.


Tillbaka till den 28 februari. I en av stugorna längre upp på fjället var det ett gäng killar från Sundsvall i en bolagsstuga. De hade besökt hotellet och gjort sig bekanta med oss. Vi blev därför bjudna till dem på fest.Om jag inte missminner mig var vi till Åre med dem två kvällar, fredag och lördag, och den aktuella kvällan var nog en lördag. Jag tror att vi var på disco på Torvtaket i Åre.


Första kvällen var det jag som var chaufför och körde en Volkwagnsbuss och killarna hade åkt i själva. Lördagskvällen tog vi taxi - och det var i taxin på väg hem som beskedet kom.


Vi hade åkt det 13 kilometrarna från Åre till Undersåker, och precis svängt av ned mot byn. I kurvorna strax innan Undersåker fick vi beskedet vi taxichaufförens radio, Det glammiga och uppskruvade humöret stannade - vi frös som till is. Skratten fastnade i våra halsar.


Morgonen därpå var några av oss församlade hos mig och vi klev upp för att se det ofattbara rapporteraras till oss via en av nyhetskanalerna på TV.  Jag kan fortfarande uppleva känslan.


Jag var markant yngre än nu, och inte speciellt politiskt intresserad. Det fanns egentligen inte heller för mig något som jag behövde angagera mig i då välfärdssamhället då fortfarande blomstrade och jag inte riktigt hade kommit i kontakt med myntet baksida.


Det var inte förrän efter Olof Palmes bortgång som jag kom till insikt om vilka gärningar som han hade utfört.


Idag minns vi Olof Palme och det brutala sätt som han bragtes ur livet på. Vila i frid!


Av Ann-Christin Tjernström - 28 februari 2011 09:21

Min son som nu är 23 år, började få problem med sina luftvägar redan när han var 1.5 år. Han hostade och hostade, och till slut var vi tvungna att söka hjälp via sjukvården. Därefter följde år av hostande. Vi testade allt som sjukvården hade att erbjuda, och det var inte lite det. Mina egna erfarenheter var mindre än idag, och jag följde ganska slaviskt de råd jag fick.

Till slut var vi tvungna att gå egna vägar. Det enda som till slut hjälpte var att sätta honom över ett hett vattenbad så att han kunde hosta upp. I sjuan fick han diagnosen astma.

 


När han blev större började vi att testa Kan Jang, vilket visade sig vara de mest effektiva för att det skulle lossna och han skulle kunna hosta upp. Allt sedan dess har Kan Jang nu testats när vi har förkylningsprobelm som sätter sig i luftvägarna.


Sedan en vecka tillbaka har jag dragits med en aggressiv förkylning och nu i helgen blev mina stämband ordentligt angripna, förutom att halsen har känts som ett öppet sår. Igår införskaffad jag Kan Jang, och tog flera klunkar. Kan Jang har den fördelen att den är lättillgänglig när den går att köpa i dagvaruhandeln, vilket gör att man slipper vänta in att Hälsokosthandeln öppnar om man drabbas en helg.


Idag har jag återfått lite av min röst, och sårigheten har läkt en del. Härligt!


Igår kände jag även en del smärtor mot vänstra örat. Har varit drabbad av nästan kroniska öroninflammationer sedan 7 års ålder. Problemen blev verklighet strax efter att min mun hade ockuperats av en massa amalgamfyllningar, mest i profylaktiskt syfte". Antibiotikakurerna avlösta varandra och på julaftonen när jag var 7 år gammal, fick jag sätta in plaströr i öronen. Febern var hög och det fanns ingen återvändo. Efter detta ville inte hörseln komma tillbaka, och turerna till sjukhuset var många.


De otaliga infektionerna löste av varandra och jag kan nog säga att jag hade ständiga öroninflammationer t o m 18 års ålder.

Det avtog därefter, men kan fortfarande dyka upp, som nu när flunsan har tagit ett markant grepp.


Igår använde jag mig av en annan huskur vid begynnande öroninflammation, nämligen vitlök och olivolja.


 

Jag river vitlök fint och lägger den i en liten kastrull med olivolja.

Därefter värmer jag till lämplig värme och doppar en tuss bomull i oljeblandningen. Stoppar tussen i öronen och smärtan brukar lindras ganska omgående.


 

Detta är en metod som med fördel kan användas på barn då den är helt ofarlig och lätt att genomföra.

Idag är det ömma i örat borta, men jag fortsätter behandlingen.


Både vitlök och olivolja är antiseptisk.


En annan metod som med fördel även kan användas på barn vid förkylning och täppta öron, är att använda sig av koksaltlösning.


Vi införskaffade en nässköljkanna för ett antal år sedan. Syftat att hjälpa sambon med kronisk bihåleinflammation, vilket hjälpte.


När dottern sedan, även hon, fick problem med öronen och med ordentligt nedsatt hörsel fick kannan användning även där.

Hennes hörsel var så nedsatt att rör skulle opereras in. Vi hade gjort hörseltest som var mindre bra och tid för operation var tagen. Vi åkte till sjukhuset för ingreppet skulle göras. Innan ingreppet, skulle det göras ett hörseltest. Döm om förvåningen, när hennes hörsel var återställd.


Vi hade använt oss av nässköljkannan med halvssalt och vatten regelbundet. Hon var jätteduktig, och hörsel återkom utan ingrepp.


Läkarna på öron- näsa hals var inte så intresserade av att höra hur vi hade gjort - menhuvudsaken var att dotterns slapp sövas och göra ett ingrepp.


Det finns många metoder att botanisera bland i Vår Herres hage - här var några av dem.


Det kommer mera...........





Av Ann-Christin Tjernström - 27 februari 2011 08:49

Diskussionen kring skolmaten kan fortsätta i det oändliga.

 

Här nedan syns en artikel som visar att skolmaten endast blir  1000 kr dyra/månad om den tillagas av råvaror på plats.

 

Finns det ngt att diskutera om?

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=4356247

Av Ann-Christin Tjernström - 27 februari 2011 08:24

Jag har aldrig riktigt förlikat mig med dansbandsmusik. Har egentligen inte heller gillat att gå på dans/styrdans.

 

Dock finns det två låtar som jag tycker om och det är;

 

Svänzons med "Kärleken förändrar allt". Där jag tycker om såväl texten som musiken.

 

Den andra är inspelningen som Just D gjorde tillsammans med Thorleifs, "Tre gringos".

 

Här kommer de nu:

 

Lite dålig inspelning, men det finns bättre på Spotify

 

 

 

 

Av Ann-Christin Tjernström - 27 februari 2011 08:08

Fick tips om den här meditationen av en vän på Facebook  veckan som var.

Hon meddelade att hon hade lyssnat till denna flera ggr om dagen, då hon nyligen hade drabbats av en kraftfull förkylning.

Nu har min förkylning verkligen ockuperat mig.

 

Inser att även jag bör lyssna på den här meditationen.

 

Skrider till verket.

 

Av Ann-Christin Tjernström - 27 februari 2011 07:45

För snart fyra år sedan flyttade Svinto hem till oss. Det är egentligen min dotterns katt, men då honkatten som hon då hade var så elak mot honom fick han flytta hem till oss.

 

Svinto är grå som "svinto" - där av namnet.

 

Igår såg sambon ett lodjur som sprang över vägen 500 meter från huset. Till och ifrån under vintern har det synts lodjursspår ganska nära, och vi har försökt att hålla lite extra koll på katterna.

 

Nu är det mildare ute och de vill åter vistas utomhus. Med ett lodjur alltför nära får inga katter gå ut. Jag räknade därför in katterna, sju, och stängde till låsningen i kattluckan.

 

Flera av katterna hade lust att gå ut, men deras önskan hörsammandes inte. Då Svinton inte tycker om att gå på kattlådan, brukar han lösa det på annat sättt.; glovbrunnen, tvättstället, en balja, och om vi har haft barnbarnsbesök - pottan.

 

Igårkväll tog jag fram pottan och sa till honom att han var förpassad till pottan. Och tänk, efter bara en liten stund hade han varit där. Har aldrig sett honom, när han gör det - men häftigt tycker jag allt att det är.

 

 

Så här grå och söt är han! :)  

Av Ann-Christin Tjernström - 26 februari 2011 08:25

Kunde inte motstå Ted Gärdestad idag heller. Valde låten Satellit. Gillar introt med "brasset" f d aktiv blåsare som jag är.

 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards