corneliasrum

Alla inlägg under januari 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 31 januari 2011 09:13

Är ganska trött på människor som är maktfullkomliga.

Speciellt när de använder sin maktfullkomlighet mot barn.


Just nu funderar jag på hur jag skall gå vidare med den idrottslärare som inte respekterar våra barn och inte heller oss föräldrar.


En lärare som tvingar elever att vara utomhus vid nästa -20 grader för promenad - även om de har med sig intyg hemifrån som styrker sjukdom/förkylning.


Tog redan förra hösten upp det här med rektor - som hänvisade till ngn "policy"!

Policy???? Som det ser ut nu börjar jag känna att det inte går att skicka sitt barn till skolan med förkylning dagar då det är idrott.

Förstår inte heller varför man skall bedriva utomhusidrott under den här årstiden då temperaturena fortfarande ligger under -20 grader.

Den aktuella dagen, var temperaturen hemma -23, vilket borde generera till inomhusidrott!


Vi har även tidigare haft problem med den här läraren som uppträder ytterst obalanserat.

I kontakter med andra vuxna hör jag att många fler än vi har problem.


Den aktuella sitationen har meddelats klassföreståndaren, och jag står begrepp att åter igen ta kontakt med rektor.


Inser att han vid det här laget är ytterst trött på mig som förälder då jag har svårt att låta saker vara oemotsagda och ouppklarade.


Känner också situationen besvärlig då det känns otryggt att skicka sitt barn till skolan. Ombad rektor,förra året, att övervaka idrottslektionerna om läraren inte kunde behandla våra barn på ett respektfullt sätt!


Har grubblat över hur jag skall göra:

Funderar på att ta en kontakt med Skolverket - de kanske kan rådge mig. De kanske även kan ge mig en fingervisning, under vilka förhållanden som utomhusidrott skall bedrivas, och vilka som har det faktiska ansvaret för barn; föräldrar eller pedagogder, och därmed även mandat att avgöra om ett barn är sjukt eller ej!









Av Ann-Christin Tjernström - 31 januari 2011 08:08

"Jag har alltid tyckt

att det fina med vänskap

är att man inte behöver

förklara någonting."

                         Kathrine Mansfield

Av Ann-Christin Tjernström - 30 januari 2011 10:48

När man besöker sin vårdcentral pga sjukdom t ex utmattning och inga fynd på fysisk åkomma finns, brukar det osökt ges förslag på antidepressiva medel, s k ”lyckopiller”.

Antidepressiva medel är serotoninupptagningshämmande, vilket gör att kroppen så småningom slutar producera naturligt serotonin själv. Man blir beroende. Serotoninet påverkar i sin tur produktionen av sömnhormonet; melatonin. Vilket i förlängningen kan leda till sömnproblem.


Igår ställde jag frågan om naturligt serotonin på Sanna Ehdins logg på Facebook.

Här nedan kommer svaren.

Besök gärna bloggarna: http://www.metrobloggen.se/mayahel

                                       http://blogg.passagen.se/sannaehdin/


Gunnel Saric Man kan höja sin serotoninnivå på naturligt sätt, genom kost, meditation, andnings- och yogaövningar.
Jag skrev lite om det i min blogg idag. http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.16062958

Sanna Ehdin Det är inte bara serotonin utan fler komponenter, bl a dra ner på alla snabba kolhydrater som ger rejäl hormonobalans i kroppen – speciellt för oss kvinnor! Samt äta mer bra, naturligt fett inkl fiskolja/fet fisk. Kolla info om utmattade binjurarna på min blogg!

Sanna Ehdin Bl a här http://blogg.passagen.se/sannaehdin/entry/stärk_sköldkörteln oftast finner ni info om ni letar på min blogg o hemsida - jag hinner liksom inte svara på allas frågor… Därför har jag info där!

Vad kan sjukvården göra?

Sanna Ehdin Tja, de kan ju börja först med att kolla omega 6/3-kvoten, B-vitamin statusen och överväxt av patogena bakterier/svamp i tarmen… där har vi stor orsak till emotionella o hormonella obalanser. Anti-depressiva medel löser inga problem, de täcker över symtomen…



Ovanstående information är ytterst värdefull om man vill slippa påverkan av kemiska preparat i sin kropp.

Av Ann-Christin Tjernström - 29 januari 2011 12:54

Lite småskoj!

 

Kannibalerna hade lovat att inte röra kollegerna.


Efter fyra veckor kommer chefen igen och säger:
- Det saknas en städerska. Är det någon av er som vet var det har blivit av
henne?
Alla kannibalerna skakar på huvudena och svär på att de inte har med saken
att göra.
När chefen har gått vänder sig en av kannibalerna om till de andra:
- Okej, vem av er miffon har käkat upp städtanten?
- Den bakersta kannibalen svarar med låg röst och skuld i blicken:
- Det var jag..
- IDIOT! säger den förste,
- De sista fyra veckorna har vi ätit avdelningsdirektörer, sektionschefer,
teamleaders, projektledare och konsulter utan att någon har märkt det,
och så skulle du prompt sätta i dig städkärringen!!!

 

Av Ann-Christin Tjernström - 29 januari 2011 12:50

 

.....OCH SÅ VAR DET DET DÄR MED SKÖRDEN....

 

Det var på hösten och skörden var i full gång. Långa karavaner av traktorer med släp, fullastade med säd, körde till Lantmännens silosar i hamnen för lossning. Det var många lemmar att fälla ner, och just vid ett sådant tillfälle bar det sig inte bättre än att en olycka inträffade och bonden Per fick sin fot krossad.
Nåväl, det blev färd till lasarettet och operation och kvarliggande ett antal dagar.
Redan första dagen kom en sköterska in, drog ner täcket och drog upp nattskjortan på Per för att studera den lille "pillegrejen".
Per blev så förstummad av denna handling att han ej kom sig för att säga nåt. Sköterskan la allt till rätta igen och efter en stund kom nästa och proceduren upprepades. Pers lama protest fick sköterskan att rodna och hastigt skynda iväg.
När tredje sköterskan kom och det hela upprepades hade Per blivit ordentligt arg och undrade vad det hela var frågan om.
- Nja, sa sköterskan, det är så konstigt. Det står i journalen att vid sädestömning trillade lemmen ner och krossade foten.

Av Ann-Christin Tjernström - 29 januari 2011 11:33

Nu har jag försökt lägga in filmklipp två ggr utan att utan att lyckas.


Väljer att testa med Supertramp, och väljer därför Supertramp, med Roger Hodgkins - här i "Logical song"!!!!

En text som, enligt uppgift, Roger Hodgson skrev redan som 15 -åring.


Jag skulle vilja påsta att vara "logical" är jag sannerligen inte ens nu när jag är medelålders, och inte vet jag heller "who I am?"


Imponeras av texten - gör du?




Av Ann-Christin Tjernström - 29 januari 2011 10:02

Jag har växt upp på landsbygden. Flera byar ligger i nära anslutning till varandra.

Det fanns skola och affär i byn, men på 80-talet lades skolorna i kommunen ner, en efter en. Den första skolan som lades ned var den i min hemby.


I och med att skolorna försvinner, dör motorn i byn och för ett tiotal år sedan lades byns lanthandel ner.


Sedan cirka 30 år tillbaka bildades en samhällsförening "Ovanmons samhällsförening". Föreningen jobbar aktivt för att hålla bygden levande. För prEcis 10 år sedan bildades O-Revyn. Detta för att dra in pengar till renovering av Folkethus bygnaden.


Revyn har nu blivit ett stort "dragplåster" - och besökare strömmar till från hela kommunen men även från angränsande platser. Många som har växt upp i byn och intilligande byar besöker revyn och trivs i de gamla Folketshus- lokalerna.


Revyn börjar spelar på Trettondagsaftonen och spelas därefter varje fredag och  lördag t o m den första helgen i februari.


Sammanhållningen i föreningen är fantastisk och förutom Folketshusbyggnaden sköter föreningen en Camping med intilliggande Loge.


Min mamma har fortfarande torpet kvar som mina morföräldrar hade och dessförinnan, morfars familj. Jag brukar tillbringa en del tid där under sommarmånaderna - en lisa för kropp och själ.

Där är så tyst att endast fåglarna stör på nätterna.


Jag känner står samhörighet med människorna i byn/byarna, som nu har befoklats med nya människor, och däribland många tyskar.


Tillbaka till O-Revyn: Jag hade förmånen att få se revyns generalrepetition och nästa helg kommer jag att besöka deras sista föreställning. Här nedan kommer ett gammalt filmklipp med haremsdans av herrar från byn - väl värt att upprepa då det är ytterst roande.


Märkligt att det kan vara så roligt att se karlar utklädda och dansa så här - inte alls lika roande om det har varit kvinnor i 20-årsåldern?







...och här kommer filmklipp från årets föreställning.



Av Ann-Christin Tjernström - 28 januari 2011 22:17

SPÖKFAMILJEN


En spökfamilj gick ut och gick

(det var förstås om natten).

Och spökmor bar sin minsta glytt,

och storebror bar katten,


De ropade  - Hu! Ulihu!

Det ekade i bergen,

och var och en som hörde det,

han ryste in i märgen.


De badade i ugglesump

och hänge sina lakan.

uppå en skallig gammal gran.

Sen gick de i till hakan.


Och månen lyste kall och blek

(det var som sagt om natten)

och spöksim sam de allihop.

fast kattsim sam ju katten.


En spökfamilj, en spökfamilj.

så vit som alabaster,

en rolig utfärd hade de,

med matsäck, katt och faster!


                       Britt G Hallqvist




I förra veckan fick jag hjälp med att hitta den dikt som vann i min klass närjag växte upp, när vi hade "dikttoppen"! Dikten hette "Ett ensamt skidspår"!


Idag fann jag en av de andra dikterna som var med och som vi barn gillade, men inte fullt lika mycket som den förra.


Nostalgi igen!!!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards