corneliasrum

Alla inlägg under april 2016

Av Ann-Christin Tjernström - 28 april 2016 23:13

Jo då, det handarbetas fortfarande kontinuerligt hos mej!
Våren nalkas och inom en snar framtid kommer sommarmarknaderna att gå av stapeln och då finns

inte så mycket tid att tillvarka nytt.

En sammanställning av de senaste veckornas tillverkning:

 

Jag fyller på förrådet med barnponchos som jag har stickat i det garn som jag tidigare gjorde vuxenponchos av.
Garnet köps inte in längre och därför hade jag endast garn kvar här hemma till barnponchos i storlekarna, cirka 3-4 år och 5-6 år.

 

Kärlekskutarna och här i skira sjalar i 75 % ull känns som en sommarfavorit, vi får se vad ev kunder säger:

 

En kylig april gav mej inspiration till torgvantar med tumgrepp i Lovikkagarn. Borstade på in- och utsidan och med Hälsigensåpa.

 

Tack för ditt besök!   



Av Ann-Christin Tjernström - 19 april 2016 09:02

Våren 2015 blev jag för första gången bakant med gurkmeja i form av "guldmjölk"!
Jag kände redan till gurkmejans hälsobringande effekt.

Jag gjorde gurkmejapastan och skred till verket. Jag höll på under några veckor, men sedan kändes det inte riktigt gott länger och ibland kunde jag känna ettt lätt illamående.
Jag slutade därför att använda gurkmejann i form av guldmjölk.

I början av maj, samma år, besökte jag Sanna Ehdins sista hälsoföreläsning i Örnsköldsvik. Hon förevisade oss besökare en av sina, då, nya produkter: Sannas solpulver med innehållet:gurkmeja, nässelpulver, nyponpulver, macapulver, ceylonkalen och svartpeppar.

Jag blev inspirerad och gjorde mitt eget "solpulver" dock med samma bas som Sannas.
Jag brukar blanda en msk av vardera; gukmeja, macapulver, clorella, kamut, ingefära, nässelpulver, macapulver, nyponpulver samt en tsk ceylonkanel, i en vacker liten glasskål med lock.
Jag tar dagligen 1 tsk av pulvret utblandat i ett glas ljummet vatten. LIte värme på vättnet gör att det smälter lite och blir lättare att ta in, smaken är mindre angenäm, enligt min mening men den gör gott dit den kommer.

För er som har föjlt mej under en längre tid, så känner ni sannolikt till att jag är amalgamskadad sedan barnsben efter att ha fått 10 plomber i förebyggande syfte som 6-åring. Det här har gjort mej känslig för mycket och speciellt för tandvårdsmaterial
Förra våren bet jag sönder en amalgamsanerad tand som visade sig ha dött. Den behövde rotfyllas! Jag lyckades komma i kontakt med en lyssnade tandläkare som var beredd att göra vad han kan för att jag skall ha tänder kvar och inte bli dålig av tandvårdsmaterial. I höst rotfylldes då tanden med calasept/kalk istället för den tungetallsfyllda gutaperkan.
En zirkoniumkrona planerades ochnu  i mars sattes den in. Under samma tid provade jag ett leverstödjande medel från IMS egenvårdprodukter, även den innhållande gurkmej. Vaknade en morgon av att en av min 6-årständer började att resa sig och det var väldigt om och irriterat runt tanden. Samma tand fick jag en profylaktiskt amalgamfyllning i när jag var 6 år. Den var sanerad men ändå inte i gott skick.

Jag berättade för tandläkaren.... som röntgade tanden. Därunder och på sidan om var tanden ordentligt infekterad.
Kroppen försökte göra sig av med en tand där käken var infekterad. Jag beställde tid för tandutdragning då infektion i käken kan påverka negativt.

Måndagen den 11/4 drogs tanden ut! Vanligtvis brukar tandläkaren skriva ut antibiotika, men då han känner till mitt dilemma och mina idoga försök till bättre hälsobalans sa han: "Gör som du brukar!" och påminde även om ingefära och gurkmeja.

De första dagarna var jobbig. Det slog upp blåsor i munhålan.....alldeles bredvid sårkanten och in kinderna, det kom även vätska ur såret.
Jag kände att den tsk med pulverblandning som jag tar dagligen inte kommer att räcka till.
Jag sökte då på nätet och fann ett gott recept på guldmjölk som kommer nedan.

Jag hade även ett samtal med  min yogalärare som även är pedagog inom ayurvedisk läkekonst och hon föreslog ett jag skulle gurgla mej med en blandning av; gukmeja, kokosolja/ghee och himalayasalt. Jag tog en tsk av varder i varmt vatten och det kändes bra i den infekterade käken.

Jag började också att tillreda guldmjölk enligt det recept som jag fann på kurera.se.

Gurkmejapasta:

½ dl gukmeja

§½-2 dl vatten

1/3 tsk svartpeppar

Håller cirka 2 v i kylskåp.

Guldmjölk:


1 tsk gurkmejapasta
3 dl valfri, osötad mjölk (jag tar mandeldryck)
ca ½ tsk mald kardemumma
½ tsk flytande vaniljexktrakt (jag tar Voltaires vaniljpulver)
ennypa cayennepulver
en nyoa svartpeppar
1 tsk ekologisk, kallpressad kokosolja
½ tsk honun.

Koka ingredienserna på svag värme i cirka 10 min.

Blanda i ingrediensern och låg sjuda. Smaka av kryddorna efterhand.
Vänta med kokosoljan och honungen till dess att du har tagit av kastrullen från

plattan
Guldmjölken kan med fördel dricka 1-2 dagligen och gärna på kvällen.

Igår kväll kände jag mej sugen. Jag har levt på flytande, ganska tjocka dock, under senare tid för att slippa få matrester och att tugga i såret i käken.
Igårkväll tillredda jag en mugg guldmjölk med samma ingredienser som i receotet ovan.
Det fick bara en kort stund innan jag fick smärtor i ryggen och genom ljumskarna....någon hände i mina urinvägar....och så snabbt?

Detta är väl bevis om något om gurkmejans helanda och läkande effekt?....och nu känns smaken mycket godare och något illamående har inte heller dykt upp, bra va?

Tack för ditt besök!  


Av Ann-Christin Tjernström - 11 april 2016 20:59

Chaga och som te  är mitt verkliga livselexir.
Det har nu passerat mer än tre år sedan jag fann det första exemplaret och därefter jag har plockat, vidarebefordrat och även sålt billigt.

Efter att idag har gjort en tandutdragning kände jag mej lite loj.....la mej på sängen och tittade genom en del av mina smoothie- och rawfoodböcker.

Jag fann detta recept i Erica Palmcrantz Aziz bok: Mitt nya rawfood kök.

3 dl chaga-te
1 dl mandelmjölk

2 tsk honung

½-1 tsk macapulver

½ tsk kardemumma

½ tsk kanel


Smaksättare

1 msk kakaopulver

färsk eller malen ingefära

kryddnejlika

kokosolja


Jättegott blev det och relativt mätttande då jag käken känns lite ankommen efter omild behandling....och avstod därmed att tugga.

Chagan har verkligen många användningsområden.....och helt fantastisk!   

Av Ann-Christin Tjernström - 4 april 2016 12:38

Jag har tidigare gjort inlägg med min nyinlärda virkningsteknig och alster tillverkade i dem.
Idag väljer jag att göra inlägg med kärleksknutar och hur de kan varieras tillsammans med olika klädstilar.

Jag har gjort bilder med kärleksknutar tillsammans med spet, linne, vintgage och jeans.
Sjalarna som är virkade i 75 % ull och 25 % nylon fungerar lika väl som en accsoar på klänningar, blusar eller ytterplagg som att vira ihop runt halsen och då ge en värmande effekt.

Sjalarna har också fotats i samma toner eller i avvikande toner.

Varmt välkomnen!

                                                 


Om du är intresserad av ej sjal som är virkad i tekniken, kärleksknutar......finns mina uppgifter på

www.halsosamtochhandgjort.se Priset för sjalarna är: 250 :-/st.

Tack för ditt besök!   


Av Ann-Christin Tjernström - 3 april 2016 22:59

Under många år, har det varit som en tradition att besöka torpet någon av dagarna i Påskhelgen.
I år slog "flunsan" till och utomhus var en utopi.

Premiärbesöket fick därför bli idag. Strålande fint väder och en promenad med kälke att dra ryggan och annat i de cirka trehundra metrarna fram till huset. Det blev ett antal timmar på utemöbelns stolar osm plockades fram. Fika sallad och besök av grannen Gaby.
"Kärleksknutshandarbete" medan solen värmde mellan molntapparna.

Kameran glömdes bort fram till det var dags att vända hemåt.
Därmed lite mers skuggit än mitt på dan i kanonfint väder.

     
Framsida, framsida och gavel....Amber med förstås!

 
Ladugården.

   Köksfönster från baksidan


 

Sovrumsfönster från baksidan


     

På väg mot bilen och utsikt över gårdsplan och Vitberget.

 

Tant Strömbergs stuga

 

Sten och Irénes sommahus



   
Gamla ladan som rasar mer år från år....nu dags att kontakta kommunen då ägaren inte bryr sig trots påtryckning.

Kul att du ville följa med på en rundtur.....   

Av Ann-Christin Tjernström - 3 april 2016 09:02

Efter en längre tid, utan att jag har uppdaterat min hemsida,nu  är det nu gjort.

Jag är mindre hi-tech och det kan var lite gruvsamt att komma till skott.......äntligen jag fixat det!

Du är varmt välkommen att göra ett besök och ta del av vad jag har att sälja; såväl hantverk som olika tjänster; helande energier och djurkommunikation.

www.halsosamtochhandgjort.se



Vi ses igen!  

Av Ann-Christin Tjernström - 1 april 2016 19:10

För drygt en månad sedan, åkte jag till handarbetsmeckat Textilarkivet i Sollefteå för en kvällskurs i Kärleksknutar.
Jag är med i en FB-grupp där jag tidigar hade sett fina alster, och nu gavs jag möjlighet att lära mej.

Med på kursen fanns Helene från Norrslöjd i Härnösand och genom henne köpte jag flera nystan som jag sedan skulle tillverka sjalar av. Garnet är 75% ull och 25 % nylon.....Nordlys är namnet.


Lite pillrigt var det från början och är det någon som vill lära sig så finns det bra information på youtube.

Så här började jag.....och i Påskhelgen då jag låg i flunsa virkade jag kärleksknutar för brinnande livet!   

           

Första sjalen blev i samma färg som de överblommade tulpanerna!

Visst blev de fina?

Jag tänker att man skall använda sjalarna som accesoarer på klänningar eller annat, men även med snibben fram och flera varv runt halsen.

Lite romantiskt, eller hur......med Kärleksknutar?   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards