corneliasrum

Alla inlägg under juni 2014

Av Ann-Christin Tjernström - 29 juni 2014 19:40

Idag var det sommarknad och öppet hus vid Styresholms medeltidscentrum i Prästmon, uppströms Ångermanälven.
Ångermanälvens stränder befolkandes samtida med Svealand och Götaland och nog kan man uppleva tidens tand så man finns i den gemytliga miljön och lägre ner vid stranden den utescen som byggdes i samband med att Styresholmsspelen uppfördes för ett antal år sedan. Nu används scenen för enstaka framträdanden, bl a nästa helg och kommande helg.
Miljön är ytterst gemyglig och stämningsfull och den gamla borgen ligger väl överväxt av grönska ett stankast bort. Den Fogdeborg som hör samman med det Kungsgården, cirka 800 meter från mitt hem.


Jag ställde ut mina alster i en byggnad med tak och utanför kunde man träffa getbönderna Christina och Hans, träffa kaniner och hönor, ta sej en kolbulle, titta på linberedning eller spinnande av garn av hundhår från schäfer, prova på eller att köpa bröd bakade på häll, titta på medeltidsaker, möta sångare, trubadur eller Nylands Järn. Köpa fika eller korv.

 
Kirsten Nyengs fina keramik i förgrunden samt idogt bakande Gunilla och Ing-Marie med sina goda rullrån.

 
Hola Grönt och Britt till höger.

 

Mina alster.

 

Forseds getgård och Christina.

Olika bilder från utomhusmiljön:

     

Hönor och kaniner.

 

Gert och kolbullarna.

 

Garn spinns av schäferhår.

 
Linberedning.

     

Halvtjockkkakor att få testbaka eller handla.

 

Sjungande musikanter.

 

Trubadur som underhöll flera ggr under dagen.

 

De duktiga "Nylands Järn"!

 

Av Ann-Christin Tjernström - 29 juni 2014 18:48

När jag var en ny bloggare, hade min kära väninna ett önskemål:
Hon ombad mej att skriva ner delar av sin livs historia som handlade om hur sjukvårdens försummelse gjorde att hennes bröstcancer, inte enbart blommade upp, utan gjorde att bröstcancerceller spred sig i hennes kropp till såväl lymfsystemet som till levern.

Hon fick ett livmoderframfall och för att erhålla behandling för detta, fick hon som förbehåll att hon skulle äta östrogentabletter trots att det i bipacksedeln framgick att detta inte skulle förskrivas en patient med tidigare bröstcancer. Nu gjordes det ändå och kort därefter spred sig cancern i hennes kropp.

Den 30/4 var det tre år sedan Liz-Beth somnade in. Jag hade tidigare fått den här fina bilden av henne och hennes brors hund, Sambo. På ngt sätt försvann den och jag kunde inte dela den i de inlägg som jag gjorde även kring hennes död. När jag nu sökte bland bilder i en extern hårddisk fann jag bilde som jag sökte så intensivt efter för tre år sedan.

Jag tror nog att Liz-Beth, den vackraste av själar har överseende med det!

Anledningen till att hon ville få sin historia berättad, var att hon önskade varna andra kvinnor för det hon själv blev utsatt för.  Genom att åter igen belysa hennes historia och dela bilden på henne, hoppas jag att den aktualiseras igen och att fler tar del av hennnes tragiska historia.
Under den här kategorin kan man läsa om hela hennes historia kring felbehandlingen som gjorde att cancern blossade upp och förkortade hennes liv så markant.

Jag har aldrig mött en människa som Liz-Beth. Så varm, ödmjuk, generös och så fantastiskt god och humoristisk.
Idag saknar jag henne enormt. Ibland skulle jag vilja ringa henne och berätta något som har hänt, precis som jag en gång tidigare så ofta gjorde. Hon var så lätt att dela livet med och var mer än en syster för mej.

Jag tänker på dej kära Liz-Beth, R I P!   

 

Av Ann-Christin Tjernström - 21 juni 2014 13:47

Som traditionen bjuder firade vi midsommar i år igen vid Valasjöns camping.
Det har passerat mer än 30 år sedan man började fira midsommar vid just den campingen och jag var med ock plockade blommor den allra första ggn även om jag själv firade på annan ort.

I år var det ovanligt kallt. Men trots att nordan låg på, kändes det angeläget med midsommarklänning trots kylan. Underklänning och lager på lager med ponchon ovanpå samt gummistövlarna på till dess att dansen skulle gå av stapeln.


Delar av familjen tog plats under ett betryggande tak:
 
Min kusin Marita och en annan barndomskamrat - Karin.
 
Stången kläddes:
     

Ambers jättesnälla hundvakt - Majvor.

  

Delar av min familj:

   
Stången restes:

   


Sång och lekar, där jag och Karin ledde samt musiken sköttes av Markus Molin:
       
Ett sätt att hålla sig varm, är att aktivt gå in i leken.....
     
...som alltid - proffsig musikunderhålling av trubaduren Markus Molin.
 
I en paus underhöll jag och barnbarnen Julia och Alvin med valda visor ur Majas Alfabetsvisor och avslutade med Idas sommarvisa; Du ska inte tro det blir sommar.

     

Av Ann-Christin Tjernström - 8 juni 2014 23:33

Igår gjorde jag ett inlägg där jag skrev om vad barnbarnen och jag gjorde medan de vuxna var uppe i luften i en helikoter.
Nu har dottern sammanställt en film från firandet av hennes sambo och den kommer här nedan:

Av Ann-Christin Tjernström - 7 juni 2014 23:55

Pingstdagens konsert i Bjärtrå var en riktig upplevelse.
Det var Bjärtråkören som tillsammans med sin ledare; Emanuel Bagge tillika solist och så även pianisten David Olofsson, en riktig virtuos som tolkade alla musikgenrer på ett ytterst proffsigt sätt.

Bjärtråkörens framträdanden, blandades med solosång och musik av Emanuel och David. Djupt berörd och även emellanåt rörd fanns jag där i kyrkbänken tillsammans med ett antal andra kyrkobesökare som, trots värmen, valde en betydligt svalare plats att vistas den dryga timmen på.

Vi bjöds på såväl kända som okända låtar och musikstycken och konserten avslutades med en helt ny låt - nyskriven av Emanule för Bjärtråkören och solist. Numret ropades in och vi fick ett da Dapo på musikstycket som finns som spår på en blivande singel och som uppfördes för första ggn nu ikväll.

Ja, nog önskar jag att jag hade haft annan än bilder att bjuda på. Musik skall förstås upplevas med ljud, men ni får hålla tillgodo med de bilder som jag har delat och läsa av glädjen som spelas i dem:

           

Av Ann-Christin Tjernström - 7 juni 2014 23:18

När dotterns sambo skulle fylla 30 för en månad sedan, önskade han sig ett äventyr.
Som av en händelse delades en vacker film tagen från helikopter på facebook och därmed föddes idén om att förära honom med en flygtur över hemtrakterna och Högakusten.

Igår på nationaldagen blev så flygningen allvar.
Tre personer fick plats i helikoptern och det fick bli dottern och äldste sonen.
Barnen fick bli hos mormor och vi träffades på Hornöberget och hotellet vid Högakustenbron, där vi skulle kunna se helikoptern väl då de kom flygande.

Förväntansfulla vuxna:

 

Fina lekredskap för barnen att leka vid medan vi väntade på helikoptern. Som syns av bilderna hade vi jättefint väder. Dock var vinden lite kall....men solen brände bra.....

     

         

Hund och värme - sämre kombination. Vi fann skugga i en fikaplats.
  

....och en mormor med!

 

 
Jag förstår inte riktigt hur jag tänkte? Trodde någonstans att jag kunde få såväl bra bilder som film på helikoptern då de kom flygande. 
Väljer ändå att dela filmsnuttarna - ljudet hörs i alla fall och våra röster -  och ibland syns även en lien svart prick!

 


 
Nöjda "helikoperflygare" möts av en "leknöjd" och hungrig son.

 
 

Av Ann-Christin Tjernström - 7 juni 2014 22:38

Jag bor i ett f d Per-Albin-torp, från 1938. Min fastighet är avstyckad från två närliggande hemman och det gör att det fortfarande finns åkermark som arrenderas och sköts av bönder på trakten.

Ett annat hus byggdes 1951, nuvarande bostadshus, efter att hälsovårdsmyndigheterna stängde det ursprungliga pga ras vid översidan av huset.
Det som tidigare var åkermark blev husets nya belägenhet och gräsmattan runtom var tidigare åkermark, kanske därav den otroliga gräsmängd som växer - sex ggr med gräsklipparen redan nu.
Närliggande tom är tusental kvm gräs och med gräsklipparen framför me tillryggalägger jag 4.3 km, mätt med stegräknare.

Jag har sol nästan alla timmar på dygnet, vid gynnsamt väder, redan från 8-tiden på morgonen fram till dess att solen går ner.
Jag har många sittplatser och jag flyttar runt i takt med att försvinner. Men först börjar jag med en "äppelblomsbild" från förra helgen:

 

Morgonsol och frukostplats - just nu med doft av syrén:

   

Efter frukost och innan "solningsplatsen" har tittat fram. Den f d platsen för poolen som nu inte har varit framme på några år. Funkar bra för trådslöjd.

   

"Sölningsplatsen" som också passar för handarbete. Härifrån försvinner solen vid middagstid - går dock att dra solstolen i takt med att lärkträdet nedanför skuggar. En skog av rabarber inramar platsen.

   


Kvällsplatsen/solnedgångsplatsen, är verandan som inom kort kommer att rivas då såväl grunden som fasaden skall fixas. 
Fattar inte hur jag skall överleva sommarkvällarna utan det lä och skydd som verandan har givit medan jag har gonat mej i hammocken.

 

Av Ann-Christin Tjernström - 7 juni 2014 22:22

Som traditionen bjöd, anordnades åter igen Marknadsmässa i Sollefteå under, dagarna tre under Kristihimmelsfärdshelgen.

Marknaden inleddes med regnväder under två dagar. Förutom att det var blött som var luften kylig och jag mer än frös de första dagarna. Den tredje dagen däremot bjöd på vackert väder. Att vädret har inverkan på försäljning och marknadsbesökar behöver man väl inte orda om. Så snart solen visade sig tinade besökarna upp och började röra på sig runt stånden.

Här nedan - två bilder från en av de regniga dagarna.

   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards