corneliasrum

Alla inlägg under oktober 2015

Av Ann-Christin Tjernström - 22 oktober 2015 15:15

 

"Fyllehönor", på väg till nya reden.
Fyllehönorna är stickade i 100 % ull och i färgern grafitgrå.
De har en öppning i ryggen med knäppning och ett hål för en

pip till en baginboxtetra.

Man kan alltså få plats med en vintetra inne i hönans kropp.

Det här är en beställning. Tidigare färger har varit; grå, lime, ceris och natur.

Nu hoppas jag att dessa hönor skall ge stor glädje dit där de kommer att flytta.


Av Ann-Christin Tjernström - 12 oktober 2015 10:58

I lördags begav det sig.....en av Ådalens största manifestationer, den att protestera mot landstingetsförslag att banta eller i förlängningen "slakta" Sollefteå akutsjukhus.

Jag har svårt för orättvisor och detta om något är väl en "orättvisa" av stora mått, en orättvisa som i förlängningen kan äventyrliga hälsan och överlevnaden för många medborgare i sjukhusets upptagningsområde.

Jag parkerade bilen vid min dotters och hennes sambos bostad och gemansamt promenerade vi i destintaion mot Kramfors idrottsplats där samlingen skulle äga rum.

 

Jag är mamma till tre barn och den förstfödde, anslöt vid idrottsplatsen, förlöstes med katastrofsnitt vid Östersjunds sjukhus 1988. Jag bodde i Duved och var misstänkt havandeskapsförgiftad. Avståndet var för långt för att jag skulle få åka hem, 11 mil, och jag tillbringade natten tillsammans med tre andra mödrar som inte fick åka hem pga avståndet till deras hem....cirka 20 mil.
På natten gick vattnet. Förlossningen satte igång men avstannade. Det var 3 veckor kvar till planerad nedkomst.
Babyboom och många inlagda inklusive vi som inte fick åka hem.
Mitt på dan bad jag om smärtlindring, det igångsatta verkarbetet gav fög effekt. Vid undersökning fann man att såväl navelsträng som hand hade fallet fram. Nu blev det fart. I ilfart fördes jag i säng till operationen där en kvinna fördig för operation fick köras ut. En mask sattes för ansiktet och innan jag somnade kände jag hur de började med desinficeringen av min mage. Allt gick väl och 16 min efter Bricanylsprutan var sonen född.
Allt gick väl.....men tanken om vad som kunde ha hänt om jag hade varit hemma i Duved har följt mej genom åren.
Strax efter kände jag att osäkerheten med ett sjukhus 11 mil bort och små barn, var för otryggt och flytten gick tillbaka till Ådalen men endast en knapp handfull mil till närmsta sjukhus.

Vi fortsätter mot demonstrationsplatsen och ser från vägen hur idrottsplatsen börjar att fyllas.
 

Väl framme fick vi vår plats i öppningen in till löparbanan.....hela banan var full med folk.

   

Till trummor från Peter, Olle och Kicki, två av dem gamla paradorkestermedlemmar, började tåget med försening att röra sig in mot centrum.

   
Framför oss efter Kungsgatan, och efter oss längs Kungsgatan

På torget uppmanades vi att fortsätta i riktning mot hotell Kramm.
Det blev en överraskning då tidigare information i dagspressen; var att politikerna inte önskade bli störda utanför hotellet där planerna att samlas var det första. De förklarde att det gärna ville kunna "öppna ett fönster" och vädra och därmed slippa höra oljudet från demonstranterna utanför.
Civil olydnad av mindre grad blev det och tåget fortsatte längs med Kramforsån och förbi utan för hotell Kramm.
Nära hotellet hördes ropen: "Vi vill ha sjukhuset kvar" och "Ropen skalla, sjukvård åt alla."

           
Demonstationståget ringlade sig fram och fick stanna vid bron då den blev för trång.

 

Hotell Kramm i bakgrunden och demonstranterna i förgrunden.

 

En del politker, trots den "friska luften", anslöt sig på terassen och många vinkade och apploderade demonstrationståget.

 

Väl framme vid torget möttes vi av eftersläntare och tåget ringlade fram på två trottoarer.
På torget samlade folkmassan och såväl musiker som talare avlöste varandra; politiker och medborgar, som konferencier var Fredrik Högberg.

Några bilder från torget togs ej, men i följade reportage och video "filmat från ovan" kan vi följa det som hände och som jag ej fick förevigat.

Reportage från Tidningen Ångermanlands övervakande av demonstrationen. Filmen räcker mer än två timmar:
www.allehanda.se/angermanland/kramfors/live-allehanda-sander-fran-manifestationen




Med tillstånd av filmaren Thomas Gradin har jag fått möjlighet att lägga in videon filmat från ovan.

Jag blev verkligen djupt berörd då filmen som inleds med, ett för mig välkänt introd spelades upp. Till de fina bilderna/filmen filmat från Sollefteå och längre fram Kramfors och hela manifestationen, har vi den stora äran att få höra sångerskan Linda Engströms vackra röst, som sångerska och låtskrivar i gruppen Crash n Recovery från Forsed och Bollstabruk. Linda är min yogalärare och även en fantastisk sådan.
Att hon blev den som gav vacker sång till en sammanfattning av en av Ådalens största manifestationer i mannaminne gav en stor känsla av berödhet.

Jag har också en gammal mamma, 90 år gammal, som regelbundet besöker Sollefteå sjukhus, för kontroller men även akut. Vid sista besöket i förra veckan, insåg jag att jag omöjligt hade klarat att få med henne till ett sjukhus längre bort, 11 mil och Sundsvall, samma sträcka som jag flyttade ifrån 1989.
En hel dag skulle ett enda besök ta, och fler än jag skulle tvingas bli ledsagare och chaufför till henne. 
Vem ersätter då de anhöriga; resa och förlorad inkomst? Fördyrade omkostnader för oss medborgare!!!

I dagens Tidningen Ångermanland kan man läsa:
"S tar nytt grepp om sparfrågan.
Socialdemokraternas förtroenderåd beslutade på söndagen att åger igen se över verksamheterna inom landstinget.
Det skulle kunna innebära att beslutet om att lägga ner BB och operationsverksamheten vid Sollefteå sjukhus rivs upp.
-Det krävs att vi vänder på fler stenar, säger distriktsordföranden Eva Sonidssson."

Ja, nog krävs det att fler stenar vänds och att ekvationen som knappt verkar gå ihop får göra ett omtag?

Jag avslutar det här inlägget med den fina filmen av Thomas Gradin, och meddelar att nästa manifestation kan komma att gå av stapeln i Sollefteå den 24/10......och vem kommer att delta? Jag förstås, och vem vet det kan kanske bli med ett instrument i näven.

http://vimeo.com/142019038











Av Ann-Christin Tjernström - 4 oktober 2015 21:54

Det var premiäris på Rodnyns vindruta och dieselmotorn fick gå en stund innan jag och Amber hoppade in. Hon älskar verkligen att åka i framsätet med full koll på allt som händer, men idag skulle hon lämnas hos hundvakt och matte vände mot sydligare trakter med destination Lögdö bruk och höstmarknad.

När jag köpte skåpbilen satt antennen fast i vindrutan....jag visste inte då att den knappt satt fast i sitt fäste, en efter en tid lossnade den och hängde sedan endast i vindrutan för att sedan lossna för alltid. Ny antenn är införskaffad men tydligen behöver man lossa på innerskärmen för att sätta dit den och ingen har ännu en förbarmat sig över min bilradio. Det gör att kanalerna hoppar omkring och emellanåt bruasr det som "kontakt med mars"!
Jag tappade tålamodet och morgonprogrammet. Plockade fram CD:n av Nylands Järn som jag köpte igår vid Mannaminne.

I takt med att solen började värma, steg även mitt humör......skrattade ljudlig för mej själv då jag lyssnade på den galna och roliga texterna: "Det går på ett ut" och "Titti & Erling har en kärleksaffär" ( där i Ullånger kan man få hjälp med sina hjärtesorger). Bromsfoten stampade också ljudligt i takt med musiken....så kul med kända sångare; Fredrik Högberg, Markus Molin, Ubbe Byström och Klas Norberg......alla från trakten.

Här kommer några korta glimtar från skivan som har fyra spår.



Det var en riktigt kall luft som mötte mej då jag vid insläppet öppnade rutan och fick besked om min plats, A 5.
Några knallar var redan på plats och jag fann min plats för att sedan börja mitt byggande.

 


Det är stor frenesi när en marknadsplats byggs upp och det är trevligt att få hinna titta omkring innan det är marknaden öppnar.
Jag hann köpa mej ett par tovade ullsulor med inlägg av näver samt ett jättefint fårskinn som jag sedan satt så snart jag kunde.

     

Bandet Strix packar upp och gör soundcheck. Det är alltid jättetrevligt med levande musik på marknaderna och när de senare började att spela kunde man se hur många besökar dansade sig fram mellan marknadsstånden.

 
 

Visst blev det vackert med Växthusets vackra växter som förgrund för mitt tält och det vackra vädret också förstås!

En kort rundtur med kameran efter att ha hämtat Rodnyn för hemfärd.

       

Jag hoppas att ditt besök här vid Lögde bruk och min blogg har varit lika trevligt som min dag där i Lögdö bruk.


Av Ann-Christin Tjernström - 3 oktober 2015 18:31

Efter en ytterst stormig eftermiddag och åtföljande natt, sprack dagen upp till en vacker höstdag med frost på bilrutorna. 
Ja, bilrutorna var isiga.....de första för mej den här hösten. Det blev att starta Rodnyn en stund för att få den varm och go innan vi två gav oss iväg till lördagens Skördemarknad vid Mannaminne, Häggvik och Högakusten.
Mannaminne är ett livsverk skapat av konstnären Anders Åberg där byggnadsverken avslöser varandra, mer eller mindre betagande i sina utformningar.

Efter att ha packat upp parkarade jag bilen vid hotellet och tog genvägen förbi vackra och mycket personliga byggnader på väg ner till min marknadsplats vid stationshuset. 

På vägen tillbaka passerade jag andra knallar som stod i begrepp att förbereda för dagens Skördemarknad.
Såväl gamla bekanta som, Ragnar och med fru och deras fina rökta produkter, som Queen Li Design med fina smycken och hennes kollega PoJpo med fina kläder i trikå och annnat, till Forseds Jetgård och en  hel rad nya ansikten men även som hade ställt ut bredvid mej förra året.

En lagom strid ström med folk blev det hela dagen....och mitt på dan fick besökarna sig underhållna av delar av Nylands Järn, Fredrik Högberg samt delar av Noratrion med Klas och Jesper Norgren.

För personer som inte har besökt Mannaminne ges här en möjlighet att ta del av en del av Anders Åbergs skapelser men även att följa med på en trevlig Skördemarknad i ytterst trevlig miljö, välkomna!


                                   






Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards