corneliasrum

Alla inlägg under mars 2011

Av Ann-Christin Tjernström - 31 mars 2011 18:39

Det var inte fullt så skönt vid älven som jag hade trott. Egentligen borde jag ha vetat, då såväl väderleksrapport och vinden här hemma vittnade om sydliga vindar, som kunde vara ganska hårda.


Här hemma kan man knappt gå ut när det är nordliga vindar, men då är det oftast jätteskönt vid älvstranden - och även överraskande varmt.


Hur som helst är barnen mindre beroende av vädret då de är mera rörliga än vad jag är.


Så snart de kom ner till isen testade de olika ställen:


  


Glad Alvin:


  


 

...och när man endast är tre kan en labrador förefalla som en ponny. Indra är inte så samarbetsvillig när det gäller att släppa sin pinne när Alvin vill leka med henne.


  



...och sedan var det det där med "änglar"! Trots det tunna snölagret gick det att göra änglar - titta själv!


  


  



Och även "fånga" ängeln på bild lyckades vi med! Passande låt - eller hur? "Jag skall fånga en ängel" med Ted Gärdestad.



Fika fick vi göra ganska omgående då vi inte klarade av att hålla oss varma i blåsten hur länge som helst!


  



  


Inser att vi snart inte längre kan använda oss av älvstranden för nästan dagliga utflykter. Vägen dit ner brukar lite längre fram vara som en "jättepöl" och det blir svårt att ta sig fram med bilen. Förra året gick vattnet upp på halva däcket och för att ta sig igenom gällde det att ha fart. Kändes nästan som att köra en amfibiebil då vattnet slog upp på huven och stänkte ordentligt på framrutan. Med kyla på nätterna - mindre snabbt tinande. Men de närmaste dagarna släpper kylan och då finns det risk att vi inte längre kan ta oss ner med bilen. Då får vi hitta en annan "häckningaplats" när vi skall vara utomhus.



Av Ann-Christin Tjernström - 31 mars 2011 11:10

Åter en dag med många minusgrader. Närmare bestämt -14. Nu vid 11-tiden har solen värmt ordentligt och jag och barnbarnen är på väg ut för att tillbringa dagen i solen vid älven.

Vi tar nog även med skidorna då det ligger ett tunt lager på isen som gör att det går att åka skidor även om det har blåst massor och isen annars var ordentligt slipad och hal.


Min dottter har åkt till Uddevalla för att hälsa på en äldre bror. Hon sitter just på tåget. Det tar många timmar och alldeles nyss hade hon skrivit ett meddelande på Facebook om hur tråkigt det var - efter endast tre timmar???

Förstår att hon känner sig lite ensam. De senste veckorna har influensa och vinterkräksjuka florerat och tagit om för barnen. De var ordentligt nedgångna och i går morse sade Alvin att han var "sjuk nere"! Ett alldeles nytt uttryck för mig, men då han inte var "sjuk uppe" tolkar åtminstone jag det om att han kände sig lite svag och benlös efter så många dars sjukdom. Att sitta helt ensam på ett tåg blir därför en helt annan upplevelse än de som varit de senaste dagarna.


Barnen kom dock till mig redan igårkväll och nu är det "full fräs"! Jag har stoppat ned lite fika och nu skall skidor och skidskor samt det vi skall sitta på läggas in i bilen igen.

Jag brukar oftast ha bagaget färdigpackat för att slippa packa ut och in. Nu tömde jag det dock i början av veckan när jag storhandlade och hade passagerare med.


I annat fall har jag annars. Tre liggunderlag, tre hopfällbaran stolar i vuxenmodell och en liten - s¨ådana där som ser ut som paraplyer. Skidor och skidskor, kängor, extra dunjacka, kängor, pulka, påse med ved, ryggsäck samt dagens fikaväska och stickkort - allt för att skapa trivel dit jag/vi beger oss.


Är precis färdig för avfärd och hoppas att vi är bruna och fulla med solenergi när kvällen kommer.

"Änglabarnbarnen" är här och nu bär det ut i det vackra vårvintervädret!!! Härligt!!!!!!!

Av Ann-Christin Tjernström - 30 mars 2011 09:00

Jag lever, ja lever och oftast i bästa välmåga - åtminstone för närvarande.


Däremot har jag haft perioder i mitt liv då det har varit betydligt svårare att leva. Det mesta härrör sannolikt från de mängder amalgamfyllningar som jag fick redan som 6-åring, och som därefter har satt mer eller mindre sordin på förutsättningarna att leva fullt ut.


Då kvicksilver ur amalgamfyllningar är ett nervgift finns det inga gränser för vad det kan ställa till i en naturligt organism som människokroppen. En organism som enligt viss expertis anses var emotståndig för kvicksilver. Vi som inte har vart "emotståndiga" men ändå kanske "oemotståndiga" ( skämt) har kvicksilvret medfört en hel del negativa effekter för att kunna leva fullt ut.


Ett av de organ som tar skada är förstås levern.

Jag vet av olika testar som har gjort på eget bevåg av mig själv, att min lever har ett styvt jobb med att göra sig av med kvicksilvret, andra tungmetaller och gifter ur födan.


Emellanåt hjälper jag den med intag av örten mariatistel, Egengligen har jag använt mariatistel under många år, men just nu tar jag den när jag intuitivt känner att jag behöver den.


Igår hade jag ett "leversamtal" med en kvinna och kom på att jag skulle föreslå en leverstimulerande behandling som jag själv brukar göra då och då.


Fick det här tipset gm en väninna vars so har cystisk fibros och redan som bebis var planerad levertransplantation.

Hon testade då med att göra ricinoljeomslag på bebins mage/lever under en tid. Levervärdena stabiliserade sig och operationen kunde ställas in.


Så här gör man:

Värm lite ricinolja i en kastrull och lägg sedan ned en tygtrasa lagom stor att lägga över levern, under de högra revbenen.

Tag gärna ett flanelltyg då det suger upp oljan, har du inget går det även bra med lakansväv.

Se till att oljan inte är för het då den läggs på magen, för att förhindra brännskador.


Själv brukar jag klippa sönder en plastpåse och klistra fast på magen innan jag lägger på det varma omslaget, och därefter snurrar jag ett varv med Gladpack runt kroppen.

Vill man ha ännu mer värme - svalnar efter ett tag - kan man lägga en varmvattenflaska eller vetevärmare uppe på.


Om man har problem med magen brukar det kännas skönt att det här omslaget över magen.


Fick även ett tips för leverrensning av en väninna som äger Life-butik - vilket hon hade funnit i en bok av A A Vogel.


I det här fallet gällde de leverrensning med rebarberblad:


Skär av stjälken av bladen och lägg dem med solsidan mot marken. Lägg dig sedan på nerv-/jordsidan och täck hela dig själv med rabarberblad med nerverna nedåt. Lägg dig sedan i riktigt solljus och låt solen verka. Försök att ligga i en timme. Kan bli lite varmt med huvudet på och under ett rabarberblad.


Leverrensning enligt Hulda Clark, finns även i Sanna Ehdins bok 12 veckor till ett självläkande liv.


Välj en tid då du är ledig, helg eller annan ledighet då vila kan behövas dagen därpå.


Här nedan kommer de ingredienser som behövs.


4 msk epsomsalt

7.5 dl vatten

1-1.5 dle kallpressad olivolja

En stor blodgrapefrukt och en mogen citron


Tillvägagångssätt kan du söka via webben.



Leverrensning á la Hulda Clark har jag ännu inte prövat, men talade så sent som i fredags med en kvinna som gjorde den för en kort tid sedan.

Känner till flera som har testat med gott resultat - men jag har inte kommit till skott ännu - eller egentligen inte vågat.


De som har testat vittnar om gröna kolesterolklumpar som kommer ut. Kolesterolklumpar som annars skulle ombildas till stenar.


Avslutar med ett klipp med Py Bäckman och Dan Hylander.


"Jag lever, jag lever!"


...och med leverbehandling och annat avgiftande hur bra som helst!!!!








Av Ann-Christin Tjernström - 29 mars 2011 17:39

Idag har det flyttat in ett nytt "änlgabarn" till mitt rum.


För några veckor sedan fick jag ett litet "änglabarn" av Mona.

Det sov så fint i skydd av änglavingar.

Idag fann jag ytterligere "ett änglabarn" som har fått flyttat in i hyllan tillsammans med det förra.


Förutom "änglabarnet" fann jag en skylt/tavla med texten:


"Barn är änglar vars vingar förtvinar i takt med att benen växer!"


Så sant, så sant!


Skylten/tavlan hänger nu under hyllan där "änglabarnen" nu bor.


Jag har läst en del om änglabarn, kristallbarn, indigobarn.... och finner mig se dem lite varstans i min omgivning. Vem vet, vad är jag själv/du själv!  "Please tell me who I am" sjunger Roger Hodgson i Supertramp!


Det finns mycket i Vår Herres hage. Mycket som vi inte vet något om eller kanske vet något om utan att vilja veta något om!


Våra sinnen har avtrubbats och alla vi kanske inte lever ut sin fulla potensial.


Livet är långt och i många fall helt oförutsägbart!

Den röda tråden kanske inte märks förrän vi möter en viss ålder........


Nu har jag i alla fall fått ett till "änglabarn" att vårda och jag hoppas innerligt att det skall trivas där i min hylla!



Av Ann-Christin Tjernström - 29 mars 2011 07:42

För snart fyra år sedan flyttade "Svinto" in hos oss. Svinto är egentligen min dotters katt - hävdar hon alltid - men då hennes katthona fick ungar, Svinto var pappan, och skulle slå ifrån sig ungarna blev hon aggressiv mot Svinto, Då hon bodde lägenhet och katterna var innekatter blev det väldigt besvärligt.


För att Svionto skulle slippa hamna i de "sälla jaktmarkerna "fick han flytta till Kungsgården. Där bor han nu och retas med våra katthonor. Tror egentligen att han har lust att para sig med dem, men de avskyr honom och skriker så fort de ser honom. När Cia av misstag löpte för en kort tid sedan, jagade hon honom och han fick försöka para sig med henne, utan större resultat då han är kastrerad.


När Cia sedan hade slutat löpa kom hon snart till sans och förnuft igen och avskyn är nu densamma som tidigare. Undrar just om hon vet vad hon höll på med för några veckor sedan?


I morse när Svinto vaknade fann jag honom utövande yoga. För visst är det det de gör när de ligger i alla omöjliga ställningar och sedan lägger sig ner och slappnar av - förändrat medvetandestillstånd.


Här nedan kommer några bilder som bekräftar att Svinto är en riktig yogautövare - åtminstone "kattyoga"! :


Börjar med att vakna och sträcka sig försiktigt


Sängvridning" med finurligt rullad svans!


  "Ryggflex"!

 

Avslutande meditationsövning - förändrat medvetandetillstånd.


Svinto utövar sällan ställningen "hunden" då han ogillar alla andra hunar än vår egen Indra. Däremot försöker han ibland på att härma någon av hennes avslappningövningar, och andningsövningar. De som låter som snarkningar - ujaj!

Av Ann-Christin Tjernström - 28 mars 2011 22:08

Överraskande att upptäcka att vinden hade mojnat sedan i går.

-9 grader och klart bådade gott väder vid älven.


Beslöt att vänta en stund då sommartiden gjorde att det kunde vara lite kallt nere vid isen.

Komiväg vid 11-tiden och väl framme var redan Majvor och Sigge. Det är de mest trogna "häckarna" vid älven.

Satte mig ned med stickningen en stund och fick faktiskt syn på en nässelfjäril, den första för det här året. Lite malplacerad mot det vita underlaget, fast egentligen satte den sig på min frysväska som är ceriserosa.


Efter en stund kom Mona, som på föremiddagen hade skickat hem sida föräldrar. Vi satte då igång med "parallellstickande" av stumpor och jag då "yogastrumpor" men öppen häl och tå.


Mona och jag är gräsliga på att dra med grejor och verkar mer om att åka på camping än att var ute några timmar i solen.


Som sällskap hade vi en hackspett som har arbetet idogt det senaste dagarna, viket syns tydligt på de omkringliggande träden. Kunde inte avgöra om det var en Stor hackspett eller en Spillkråka.


 


Fram på eftermiddagen var det så dags för en tur på isen - idag utan skidor.


Så här vackert var det.

Den "neongröna" är Mona. 

När vi kom tillbaka till "häkcningsplatsen" frågade jag de övriga hur mycket vi skulle skatta den här dagen och omgivningen på en skala på 100. Sigge ansåg då att några poäng försvann då han kände att det "drog" lite i nacken och ryggen.

Det var det enda smolket i bägaren för den här dagen - att det drog lite bakifrån.


....men åter vackert som ett vykort!!!


 


  


Av Ann-Christin Tjernström - 28 mars 2011 17:15


Nedanstående information har kommit via min vän Ulf  Bittner och är hämtat ur Dr Mercolas sändlista och belyser konsekvenser som har uppkommit genom massvaccinering för svininfluensa:



Via Dr Mercola sändlista kom detta denna dag, den första länken är på originalspråk, den andra länken på svenska(google översättning)


”Det är just vad som kan hända med vår massiva injektion av vacciner till barn, medan deras bräckliga immunsystem utvecklas fortfarande.

And there is evidence that just ONE dose of thimerosal-laced vaccine can cause neurological harm ! Och det finns bevis för att bara en dos av timerosal-spetsad vaccinet kan orsaka neurologiska skador !

A 2009 study showed that monkeys receiving just one dose of hepatitis B vaccine (which contains thimerosal) suffered significant developmental delays, even though the vaccine was adjusted for body weight to simulate the amount given to human infants. A 2009 studie visade att apor som fick en dos av hepatit B-vaccin (som innehåller timerosal) drabbades av betydande försenad utveckling, trots att vaccinet var justerat för kroppsvikt för att simulera det belopp som anges för människors barn. Although, it wasn't clear if the damage resulted from the thimerosal, or from the vaccine itself. Även om det inte var klart om skadan orsakas av timerosal, eller från vaccinet själv.

Either way, it was bad news for the monkeys and has dire implications for human children. Hursomhelst, det var dåliga nyheter för apor och har ödesdigra konsekvenser för människors barn. The vaccinated primates took more than twice as long as unexposed controls to acquire three standardized skills typically used to measure infant brain development. De vaccinerade primater tog mer än dubbelt så länge som oexponerade kontroller att förvärva tre standardiserade färdigheter som normalt används för att mäta barnets hjärnans utveckling.

The bottom line is, the drug industry knows vaccines are good for business. Summan av kardemumman är, läkemedelsindustrin vet vacciner är bra för affärerna. But they can't prove they're good for your health. Men de kan inte bevisa att de är bra för din hälsa. Educating yourself is no longer an option. Utbilda dig själv är inte längre ett alternativ. It's essential if you want to stay healthy. Det är nödvändigt om du vill hålla sig frisk.



http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/03/28/mercurycontaining-medicines-harmful-to-children.aspx


Svensk översättning via google här nedan;


http://www.google.se/translate?u=http%3a%2f%2farticles.mercola.com%2fsites%2farticles%2farchive%2f2011%2f03%2f28%2fmercurycontaining-medicines-harmful-to-children.aspx&langpair=en%7Csv&hl=sv&ie=UTF8


Det har varit känt av många sedan tidigare men det är viktigt att det blir känt av ännu fler.


Speciellt till alla som har barn och att dessa föräldrar får möjligheten att förstå vad vaccinering kan innebära för deras barn!





Av Ann-Christin Tjernström - 28 mars 2011 09:04

Kunde inte låta bli att fortsätta att botaniser bland Annie Lennox låtar på Youtube.


Why - blev den låt som jag fann idag.


Sån mycken smärta..........och en önskan om förlåtelse!






Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards