corneliasrum

Alla inlägg under februari 2014

Av Ann-Christin Tjernström - 28 februari 2014 20:02

Den här gågna veckan har jag tillverkat många timmar under "flitens lampa"!
Den är nämligen årets första marknad i morrn vid Vinterfesten i Kramfors.
I morrn kommer jag att dela marknadsplats tillsammans med min vän Mona igen.
Mona som bakar Norrlands godaste bröd.

Själv kommer jag att sälja mina bebisalster av olika slag, ponchos, vintermössor till vuxna, babynests, babywraps, och inför morgondagen babytäcken till barnvagn eller vagga.
Jag har dessutom tillverkat ugglor efter ett mönster som jag tidigare har omnämnt här samt virkade mössor med ugglemönster till lite större barn. Jag fann inget lämpligt mönster utan har testat mej fram och här nedan kommer resultatet som sedan kan göras om till större storlekar.

Vi kanske ses?

 
 

   

Täcken med lite tunnare fyllning

   

Av Ann-Christin Tjernström - 28 februari 2014 09:02

Med jämna mellanrum träffas min väninna Mona och jag med våra hundar och hennes dotters hundar.
Bänny som är en flat-coated retriver och Amber är verkligen bästisar och när de träffas går det verkligen "vilt" till! 

En favoritsysselsättning, förutom att springa och jaga varandra och bollen; är när Bänny lägger har bollen och lägger sig ner på magen och samtidigt som Amber börjar dra i bollen för att kampa, rullar Bänny över på sidan och låter sig dras medan Amber ömsom drar eller skuttar bakåt för att dra honom
Det ser verkligen kul utoch de här bilderna nedan och filmklippet ger en bild av hur enormt roligt hundarna har tillsammans. 


  

           



 

Av Ann-Christin Tjernström - 28 februari 2014 07:07

Jag har tidigare publicerat ett recept på en naturlig deodorant. Nu kommer ett till.

Deodoranter med aluminium täpper som bekant till porerna för att tråkig lukt skall stanna kvar.
De onaturliga dofterna gör att även dålig lukt inte skall dominera.

Det här receptet har cirkulerat på Facebook och blir sannolikt för mej att göra en stöpa idag.
Receptet finns annars på levalivet.nu


Den skall enligt uppgift även fungera på dem som svettas mycket.

Ingredienser:

1 msk bikarbonat

1 toppad matsked stärkelse (Maizena eller potatismjöl)
1 msk kokosolja

5 droppar eterisk olja


Blanda ingredienserna och förvara i en glasburk med lock. Låt stå i rumstemperatur dock ej i direkt solljus.
Tag en klick och smörj i armhålan. Deodoranten skall vara dryg och räcka länge.

Det här kommer att bli spännande!"

Själv har jag använt Rosenseriens aluminiumfria deodorant under cirka 14 år och har varit väldigt nöjd med den. Dryg är den också. Nu såg jag dock att Life inte hade någon inne och tänker därför testa med något annat.

Tjoho!!! Gillar det jag kan använda ur skafferiet!   

Av Ann-Christin Tjernström - 27 februari 2014 09:29

Det är många som har berörts av den jojk som jag publicerade i förra inlägget.
Då jag efter att ha publicerat här fann jag också texten på Facebook, och låter den därför även få utrymmer här.
Youtubeklippet får även vara med en gång till! 


Går du med mig än, min käre vän?
Fast jag inte längre ser dig?

Är du kvar här på jorden?
Jag ligger kvar här och grubblar.
det är ödsligt tyst runtom ig.
Tårar bryter och faller, i tanken p ådig.
En ängel som här glömdes kvar,

har nu fått sina vingar.
Vart flyger du min ängel?
Vart flyger du nu?
Flyger du genom himlaporten, säg?
Eller till världens ände?
Flyger du bredvid mig, eller är jag ensam nu?
Var dä än är, min vän. Vart än vägen för dig.
Lova att du väntar där, tills jag möter dig.
Jag hoppas att du är lycklig nu.
Så som jag var med dig. 

Och smärtan som du har lidit, hoppas jag är glömd.
Sväva fritt, min käre vän. Du är fi.
Och tills vi möts igen.
Farväl min ängel.     


Jon Henrik Fjellgren:

Av Ann-Christin Tjernström - 27 februari 2014 08:57

Den här ytterst berörande jojken, ett inslag i årets upplaga av Talang 2014, gjorde mej min son medveten om, och jag kan då säga att den här går rakt in i hjärtat.
Såväl sångarens bakgrund och historia, den tragiska händelse som gjorde att jojken uppstod och den tröst som jojken sedan gav Jon Henrik. 
Jag är  ytterst tacksam över att ha fått höra och veta om detta och samtidigt få höra den vackra jojken framförd av en ytterst begåvad ung man med vacker sångröst.

Ibland behövs inte orden/texten för att man skall förstå. Det här blev en omskakande och rörande upplevelse.

Jag levde själv i Jämtlands fjälltrakter under 80-talet och mötte där samer. 
Jag är intresserad av urbefolkningar och samer är en av dem.

Ta dej tid att lyssna på Jon Henrik Fjellgren och låt dej beröras!   



Vackert eller hur?

Av Ann-Christin Tjernström - 23 februari 2014 17:44

Det här inlägget är väl egentligen inte ett  hälsotips och därför hamnade det även under allmänt, men då jag tidigare har omnämnt den mirakulösa kokosoljan har det hamnat under Hälsotips och därför fortsätter jag även där.
Den kokosolja som jag menar är den som du köper i hälsokosthandeln eller i välsorterade butiker - den ekologiska!

Kokosoljan har sin plats i mitt chaga-te på morgonen tillsammans med rå kakao och den kryddning som jag har i tekokaren; ingefära. kanel, kardemumma, stjäranis.....osv.

Så snart jag tar fram burken kommer Amber smygande. Hon har nu lärt sig att hon också skall ha sin beskärda dagsranson av 1 tsk. Hom slickar dig om munnen redan innan hon har fått sin mängd ihopklämd i en boll.
Hon sväljer snabbt och slickar sig ordentigt om munnen.

Att lösa upp maskare med kokosoljan har jag sannolikt redan nämnt. Jag torkar därefter bort överflödet och tvättar sedan med olivtvå. Smörjer därefter in hela ansikten innan sänggående.

Igår kväll kom min son hem......väldans oljig om händerna efter att ha bytt motor i en skoter!
Hön började först med den flytande tvålen i badrummet, därefter diskmedlet men fortfarande väldigt mycket kvar.
Han fick då 1 tsk som han gnuggade in.....och oj, vad det släppte. Viktigt dock att inte tvätta av och spola ner i avloppet då det stelnar dä det blir kallt. Torka därför först bort med papper eller annat innan man övergår till att avslutningsvis tvätta med tvål.
Jag tror nog att tvätta med kokosolja också återger den fukt och det fett som huden på händerna behöver efter att ha varit dränkta med motorolja.


Det verkar inte finnas några hinder för hur man kan använda den mirakulösa kokosoljan?

Av Ann-Christin Tjernström - 23 februari 2014 13:40

Sedan jag virkade den försa ugglan, en beställnng från min då gravida dottern, har ugglorna fötts i mitt kök.Barnbarnen ville också ha och tillverka och nu har jag dessutom tillverkat en hel rad som ni kan se här nedan.

Nya färgkombinatoiner på virkade baby-converse och stickade mössor också.


 


Stickade mössor med ugglemönster eller pipi-mönster med virkad kant.
En grå uggla att kombinera med converse och mössa?

 

Marinblått och rött i ny färgkombinaion.

 



Av Ann-Christin Tjernström - 17 februari 2014 18:02

För de som följer mej kan ingen ha undgått att det har kommit en helt ny familjemedlem till familjen - ett barnbarn till mej.
I vår familj finns det flera fall av fyra generationer och när bebin var en vecka träffades allafyra generationer.

Åldersskillnaden mellan den äldsta och bebin är mer än 88 år......helt fantastiskt att människor med så stor ålderskillnad möts.
Här nedan kommer bildbevis på ett fyra generationers möte:

     

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards