corneliasrum

Alla inlägg under juni 2016

Av Ann-Christin Tjernström - 21 juni 2016 22:44

Det är inne med återbruk och det är väl egentligen vad människor har gjort genom alla tider.
Tänk så mycket barnkläder som syddes av vuxnas kläder osv.
Jag har en väninna som syr barnkläder av vuxna kläder. Jättefina och roliga kreationer.

När det efterfrågades lotterivinster, beslöt jag att tillverka kuddar av ett par jeans där grensömmen hade rämnat.
Det var herrjeans i större storlek vilket gjorde att bredden på varje ben räckte till en kudde vardera.

Jag använder dekorsömmen som dekoration och använde återvunna stora knappar istället för att sy ihop kudden.

Jag hoppas att kuddarna kommer väl till pass till den som vinner dem. Det blir på midsommaraftonen.

 

Av Ann-Christin Tjernström - 21 juni 2016 22:38

Att skapa och tillverka kan ibland beteckna sig som en drog. Stor tillfredställelse under skapandet och glädje över när alster är färdigt.....driver mej att fortsätta att skapa och tillverka.

Det fina resultatet med ponchos i alpacka/silke och ull/polyamid har varit ett säljbart koncept och efter att ha tillverkat ett antal i fem olika färgnyanser så har jag nu "uppgraderat" mej till violett och röda nyanser.

Jag tycker lika mycket om de nya färgerna som de tidigare färgerna....... vad tycker du?   

Jag väljer även här att matcha med sjal i kärleksknutar i ull och nylon tilll ponchona.

     


     

Av Ann-Christin Tjernström - 5 juni 2016 09:27

För er som följer och känner mej - känner ni till mina hälsoproblem kopplade till amalgamfyllningar som jag fick i massor som 6-åring, ett ej ovanligt fenomen för min generation.


Folktandvården upplevde ej att jag hade hål som skulle lagas, men en privat tandläkare som min mamma gick till, och på ett oförståeligt sätt tog mej till hade en annan uppfattning.....jag hade ju redan varit till tandläkaren?
Den private tandläkaren lagade sex hål i mjölktänderna och fick tillåtelse att fylla igen mina nya 6-årständer i profylaktiskt syfte.
Därefter kom den ena ohälsotillståndet efter det andra. Öron, näsa, hals och längre fram även muskler och leder.
Ständigar infektioner, febertoppar i massor varannan vecka och uppfödd på antibiotika.

Samme tandläkare kallade mej för sista graitsbehandling vid 20 år. Fem tänder lagades och kort därefter rasade magen markant - en ständig magsjuka och magkramper blev min vardag.
Vid inläggning på Österåsent Hälsohem, landstingsägt, gjorde mej dåvarnade överläkare Inga Ort, medveten om kopplingen mellan min ohälsa och amalgamfyllningarn: "När fylldes dina tänder?", frågadea hon.

Det här var i mitten av 80-talet.

Genom åtskilliga naturläkarbesök och behandlingar lugnade magen ner sig en smula, men i början av 90-talet gjordes kinesiologiska tester på mina tänder kopplade till ohälsan, vilket visade att blockeringar kopplade till amalgamfyllningarna störde  balansen i min kropp.

En tandläkare i Örnsköldsvik som hade hjälp andra patienter förbarmade sig över mit och de tänder som störde ut mej sanerades. Andra fyllningar vår då inte lika angelägna. Kvar blev det; 5 plomber och 3 prickar.

Högfrekventa elektromagnetiska fält/mikrovågor gör att gifter/kvicksilver fälls ut från fyllningarna. Åter igen blev tänderna en orsak till försämrad hälsa.  Strålningen i samhället ökade markant och jag blev sämre.

2007 fick jag turen att möta Lotta Albanus i Uppsala, Hon hade tidigare arbetat för Amalgamenheten.
Hon sanerade de resterande plomberna och prickarna under rigorösa säkerhetsmetoder.
Därmed kunde hon ta halva ansiktet åt gången.....den första ggn den 23/5. Det har sedan blivit lite av en minnesdag för mej, då jag även gjorde en hysterektomi året dessförinnan.
Två dar före midsommarafton, togs resten av fyllningarna!

Vilken känsla!!  - att öppna munnen och endast se vita fyllningar i tänderna. Många gluggar blev det också pga infektioner och i förebyggande syfte, visdomständerna.
Cirka ett halvår tog det för mej innan jag började uppleva en bättre balans.....
Det hände mycket i kroppen och jag skyddade mej innan och långt efteråt med olika antioxidanter och kosttillskott.
En bättre balans i hälsan blev också en härlig upplevelse.

När man har dåliga erfarenheter av tandvård och giftiga tandvårdsmaterial, blir regelbundna tandläkarbesök en utopi.
Endast akuta tillstånd åtgärdas.

Förra våren bet jag av en fyra i övre käken! Vad skulle jag göra!!! Den behövde rotfyllas!!!
Guttaperka i rotfyllningsmaterial innehåller tungmetaller och nanopartiklar.Tanden satt långt fram och en glugg kändes mindre kul, dessutom tappade jag en stor del av mitt åtestående bett!!

Genom en god vän fick jag tips om en bra tandläkare, och dit ringde jag!
Jag fick tala med honom själv och han erbjöd sig att hjälpa mej.....och så blev det!!

Första besöket gjordes i maj förra året. Tanden gick inte att laga!! Den fylldes med provisorium och jag skulle återkomma till hösten. I augusti blev så nästa besök. Tandläkaren hade då läst på och min rot fylldes med calasept/kalk. Han hade hittat ett hårdare material än annan capasept som annars försvinner efter en tid och behöver fyllas på gm ett hål i  kronan.

En krona i zirkonium var också planerad, Zirkonium är ett icke ledande grundämne. Dock väldans dyr cirka 7 000 kr.
Vi skulle vänta in våren för att sedan sätta in en krona när resultatet av calasept i roten gick att utvärdera.
Det  hann inte bli någon vår! Redan i februari bet jag av en annan tand!
Den lagades och jag fick tips att göra kronan klar under tiden för högkostnadsskyddet.
Ja, så blev det!!! 
Två veckor före Påsk limmades min fina krona fast. Till Påsk bröts den av! Allt tryck på min vänstra sidan ligger på den tanden och jag är en person som biter hårt och tuggar snabbt!! Vad skulle vi göra då???

En undersökning visade på två hål som behövde lagas och i samband med detta tog jag ett leverstödjande medel.
Nu reste sig en annan tand i min käke.....en av dem som fylldes i förebyggande syfte vid 6 års ålder.
Det visade sig att den var infekterad i roten......och jag råddes att dra ut det!
Härligt ändå att kroppen reagerade naturligt, genom att tillse att tanden rest dig ur käken. Kroppen ville inte ha de kvar.....och den drogs.
Infektionen var ej så stor och jag avstod antibiotika. Istället blev det kolloidalt silver, svenskdroppar, oilpulling med kokosolja samt en ayurvedisk sköljning med hett vatten blandat med gurkmeja, ghee och himalayasalt. Det sistnämnda brände ordentligt men gav stor effekt!!

Tillbaka till kronan: Jag insåg, med tandläkarens hjälp, att fyran inte skulle hålla med mitt kosthåll, nötter och hårda grönsaker. Vi kom därför fram till att göra en dubbel krona och den femte tanden putsades ner.

Zirkoniumkrona är ett hantverk som tar cirka 2 veckor att tillverka och i förra veckan var tanden/tänderna färdiga.
I fredags fick jag dem inlimmade!! Jag har nu åter två tänder som är helt identiska till såväl form som färg som mina gamla. Nio besök hos tandläkare under våren med och utan högkostnadsskydd, som gick ut under tiden, har gjort det dammigt i plånboken. Bara tänder och dess kostnader har dock varit prioritet under hela våren.

På fredagskvällen och natten kunde jag omöjligen sova! Mina tankar kom att kretsa runt mina tänder och den sista tidens tacksamhet över att ha träffat en tandläkare och personal som lyssnar och respekterar och dessutom har en kompetens som väl överensstämmer med mina egan behov och erfarenheter.
Clorella, gurkmeja och andra örter diskuteras när vi talar tandhälsa.....och trots lång tid sedan genomgång av munnen fick jag erkännande om god munhygien då det såg rent och snyggt ut i munnen.
Jag använder aldrig fluortandkräm då fluoret är giftiare än kvicksilver. Kör oilpulling med kokosolja, håll i munnen och spotta ut efter många minuter. Använder MSM att slipa med, dock ej så ofta......och många gånger tillsammans med kokosolja och KS.

I fredagsnatt blve jag starkt medveten om tacksamheten i att ha en tandläkare som lyssnar och förstår och oavsett om det har varit en kostsam vår så känner jag mej nöjd och till freds och vet att så snart det händer något med mina tänder igen så vet jag vart jag skall vända mej!!!
Det har varit så många år av förtvivlan och oro över vad jag skall göra med min mun och mina tänder. Jag har varit orolig för att öppna munnen hos vilken tandläkare som helst, då jag vet att den minsta lilla felbehandling kan ge ödesdigra konsekvenser för min hälsa.
Nu känner jag mej lugn och till freds.....och även om mina käkar innehåller väldans få tänder så är jag på god väg.

Inför nästa besök skall jag överväga att även låta den sista av mina 6-årständer får lämna käken. Jag har en del besvär med munhåleslemhinnan där, och vem vet vad som gömmer sig i käken under den sanerade tanden.

Nu har jag en tandläkaren som gladeligen befriar mej från tänder som oroar, utan att ifrågasätta och ställa sig "över" som någon som vet bäst om vad jag mår bra av!
Jag är ytterst tacksam över det här året med en tandläkare och personal som så väl förstår vad jag behöver och möter mej med den respekt som alla borde få mötas med i mötet med tandvården!

Tack, tack, tack!   



Av Ann-Christin Tjernström - 5 juni 2016 09:23

När jag i fredags skulle handla garn hos Heléne på Norrslöjd i Härnösand, fanns inte garnet jag hade tänkt mej hemma.
Jag hade tänkt mej det läckra i turkos och lila, istället fick det bli ett garn i dimblå nyanser med inslag av grått och ljusgrunt/mullvad. En ovanlig färgkombination men dock så mild och vacker.....den också!

Garnet är i 75 % ull och 25 % nylon och virktekniken är "kärleksknutar"!

   

Av Ann-Christin Tjernström - 5 juni 2016 09:17

Emellanåt brukar de färger jag handarbetar och skapar kring, visa sig vara i samma färgkombination.
Emellanåt visar det sig också att loppisfynd och annat också matchar de färger som jag handarbetar och skapar kring.
Jag tänker att just de färgerna har en viss betydelse och kanske behov för mej just nu.....ni kanske känner till Colourscopemetoden med färger....??? Gm Theresa Blomqvist.

I morse blev "Dagens matcha" något helt annat. Det visade sig att den doftande buketten med syréner på köksbordet drog min blick till sig och samtidigt hade jag ställt korgen med "dagens handarbete" bredvid......i precis samma syrénlila färg.
"Dagens matcha" blev därför bilden med syréner och det o-färdiga handarbetet i korgen........


 

Av Ann-Christin Tjernström - 5 juni 2016 09:06

Förra vintern kom boken: The Secret, Hemligheten DAGENS VISDOMSORD, i  min ägo.
Författaren är Rhonda Byrne, som har skrivit flera böcker i ämnet.

Jag började dela visdomsorden dagligen via Facebook, vilket uppskattades.
När jag sedan hade delat hela årets visdomsord och gjorde ett uppehåll, blev jag ombedd att fortsätta;
Det var många som fann tröst och inspiration i orden......

Idag söndag den 5/6 och en av sommarmånades första dagar, blev DAGENS VISDOMSORD följande.
Jag väljer ett dela dem här också:

"Ingen är mer älskad och omhuldad i den här 

världen än den som gör andras bördor lättare

att bära."

ANONYM

Gm  RHONDA BYRNE

Av Ann-Christin Tjernström - 2 juni 2016 21:56

De här sista två dagarna och temperaturer från igår 30 grader varmt och idag 18 grader varmt, har gjort att naturen har exploderat i växtlighet.
Det mest uppseendeväckanden på min tomt är äppelträdet som fullständigt dignar av äppelblommor.

Äppelträdet är en Morsdagsgåva sedan 11 år tillbaka. Mitt första barnbarn var 1 år gammal och satt med i en barnvagn när trädet planterades. 
De första åren var det trögt med blomning och frukt. Kommer ihåg att det fanns fyra äpplen på trädet och sonen frågade om han fick ta ett?

Förra året var första året med en sådan jätteblomning och god skörd. I år blir det da capo.
Igår var det fortfarande outslagna blommor, men idag ser det allt ut att ha slagit ut alla......
När jag kryper in under för att fota....hör jag de surrande ljudet av frenetiskt arbetande getingar....
Underbart ljud!!!

Trädet ger också välbehövlig svalka en dag som den här.

       

Av Ann-Christin Tjernström - 2 juni 2016 21:51

Den här ggn är det fyra "fyllehönor" i "fyra nyanser av grått!"

Man kan även se på hönförsäljning, att grått är en polulär färg till heminredning.
Den här veckan har skapat i olia nyanser av grått och med åtevynna knappar.

För nya besökare, är "fyllehönorna" en förpackning till bag-in-box-vin och tetran när man har tagit den ur boxen.
En populär present att ge bort.

   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards